Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
917614_0001.png
917614_0002.png
917614_0003.png
917614_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. november 2010Procesretskontoret2010-792-1484JLY40605
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 79 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 79 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Finder ministeren, at rammerne i forbindelse med afhøringaf vidner i retssager, herunder niveauet for vidnegodtgørelseog tabt arbejdsfortjeneste m.v., er tilstrækkelige?”

Svar:

Jeg forventer senere i denne folketingssamling at fremsætte lovforslagom ændring af retsplejelovens regler om anonyme vidner i straffesager,men herudover har jeg ikke aktuelle overvejelser om at foreslå ændringeraf retsplejelovens regler om afhøring af vidner i retssager, herunder medhensyn til vidnegodtgørelse.Når det gælder niveauet for vidnegodtgørelse, kan jeg oplyse, at efterretsplejelovens § 188, stk. 1, 1. pkt., fastsætter Domstolsstyrelsen reglerom godtgørelse til vidner. Justitsministeriet har på denne baggrund ind-hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:”Reguleringen af ydelser til vidner i forbindelse med afgivelse afforklaringer for retten er indeholdt i bekendtgørelse nr. 712 af 17.november 1987 om ydelser til lægdommere og vidner m.v., somsenest ændret ved bekendtgørelse nr. 1503 af 14. december 2006.Det følger af § 2, stk. 1, i bekendtgørelsen, at der tilkommer vidner40 kr. for hver påbegyndt periode af 2 timer, som de i anledning afvidnepligten må være borte fra hjemmet, dog mindst 80 kr.Endvidere følger det af § 2, stk. 3, at retten, såfremt omstændighe-derne taler for det, kan tillægge vidnet en særlig godtgørelse, hvisvidnet har haft udgifter eller tab, der overstiger godtgørelsen i hen-hold til § 2, stk. 1.Endelig har vidner i henhold til § 3 krav på godtgørelse til hotelop-hold og befordring efter de for ansatte i staten gældende regler.Udbetaling af befordringsgodtgørelse forudsætter dog, at vidnetskal rejse mere end 3 kilometer for at nå retten.Den nuværende ordning, hvorved ydelser til vidner fastsættes ad-ministrativt, blev indført ved en ændring af retsplejeloven i 1971(lov nr. 153 af 16. april 1971 om ændring af lov om rettens pleje).I bemærkningerne til § 1 i det til grund for lovændringen fremsattelovforslag (lovforslag om ændring af lov om rettens pleje fremsatden 3. december 1970) anføres blandt andet følgende omkring vid-negodtgørelse:2
”Vidnepligten har altid været betragtet som en almindeligborgerpligt, for hvis udførelse der ikke betales fuldt vederlag;dette må ses i sammenhæng med, at den byrde, som vidne-pligten pålægger den enkelte, ikke er særlig tung, idet en per-son højst få gange i sit liv kommer ud for at skulle vidne”.Det følger således af lovens forarbejder, at det ikke er hensigten, atvidnegodtgørelsen skal være af en sådan størrelse, at et vidne fuldtud kompenseres for det indtægtstab, som eventuelt er forbundetmed at skulle afgive vidneforklaring.Som det fremgår ovenfor, giver reglerne om vidnegodtgørelse i øv-rigt mulighed for, at retten kan tillægge et vidne en særlig godtgø-relse, hvis vidnet har haft udgifter eller tab, der overstiger den al-mindelige vidnegodtgørelse. I det omfang vidnet fremlægger behø-rig dokumentation for det indtægtstab, som vidnepligten har påførtvedkommende, ydes der efter fast praksis erstatning for tabt ar-bejdsfortjeneste.”Med hensyn til ventefaciliteter for vidner har Domstolsstyrelsen oplystfølgende:”Samtlige nye retsbygninger, som er etableret efter domstolsrefor-mens ikrafttræden, indeholder særskilte ventefaciliteter til de vid-ner i straffesager, der gerne vil undgå at møde tiltalte i retsbygnin-gen.På nuværende tidspunkt er 12 af de 24 byretter flyttet i nye bygnin-ger. Retterne i Esbjerg, Glostrup, Horsens, Viborg og Randers flyt-tede allerede i nye lokaler i 2007, mens retterne i Hillerød, Sønder-borg, Lyngby, Hjørring, Næstved, Helsingør og Nykøbing Falsterer flyttet i løbet af 2008 og 2009.På Frederiksberg skal der bygges nyt i form af en tilbygning til deneksisterende retsbygning med en forventet afslutning primo 2012.I Herning, Holstebro, Holbæk og Kolding bygges der helt nye rets-bygninger i form af et Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Her for-venter man indflytning medio 2012. I Roskilde vil der ligeledesblive bygget nyt i form af statsbyggeri som et samlet udbud.Udover de ovennævnte projekter har Aalborg, Odense og Køben-havn fået ombygget deres eksisterende retsbygninger og/eller bliversuppleret med private lejemål.For Retten i henholdsvis Århus og Svendborg er det endnu uafkla-ret, hvilken permanent bygningsmæssig løsning, der skal vælges.Retten på Bornholm skal fortsat anvende de eksisterende lokalermed mindre ombygninger.3
Ved alle byretter vil der i forbindelse med ombygningerne bliveetableret særskilte vidneventefaciliteter.Domstolsstyrelsen forventer på nuværende tidspunkt, at samtligebyretter er på plads i nye/ombyggede bygninger i løbet af 2013.Det bemærkes, at der ved de fleste af de byretter, der endnu ikke erflyttet i nye bygninger eller har fået ombygget eksisterende byg-ninger, på nuværende tidspunkt er truffet foranstaltninger, såledesat vidner i straffesager kan vente i særskilte lokaler.For Vestre Landsret skal der opføres en helt ny bygning som etOPP-projekt, der forventes at stå klar til indflytning i 2013. Her vilder naturligvis også blive etableret særskilte vidneventefaciliteter.For så vidt angår Østre Landsret bemærkes, at etablering af egent-lige vidneventeværelser afventer en afklaring af de permanentebygningsmæssige forhold.Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at der ved nyopførelse afbitingsteder til brug for landsretterne tages højde for særskilte ven-tefaciliteter til vidner. Disse ventefaciliteter er således allerede tilstede ved bitingstederne i hhv. Sønderborg og Esbjerg, og de ind-går som del af OPP-projektet for Retten i Kolding.”Jeg kan henholde mig til det, der er anført af Domstolsstyrelsen.
4