Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
986375_0001.png
986375_0002.png
986375_0003.png
986375_0004.png
986375_0005.png
986375_0006.png
986375_0007.png
986375_0008.png
Dok.:
DFL40211

Udkast til tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål

AC (Alm. del) i Folketingets Retsudvalg

Samrådsspørgsmål AC:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes ministeren vil sikre, atalmindelige fodboldfans herunder børnefamilier trygt kan over-være fodboldkampe uden risiko for at havne i ubehagelige situa-tioner med aggressive fans på stadions og udenfor stadions, her-under om ministeren vil overveje alkoholtests i forbindelse medafholdelse af fodboldkampe, mere registrering af tilskuere og mi-nimumsstraffe for deltagelse i uroligheder på og omkring stadi-on”

[Indledning]

1.

På stadions rundt om i landet overværer titusindvis af danskerehver uge fodboldkampe i Superligaen og i 1. og 2. division.For langt, langt de fleste af tilskuerne er dette en festlig, fornøje-lig og fredelig fritidsbeskæftigelse, som for rigtigt mange er tilglæde for hele familien.Sådan skal det være.Og sådan er det heldigvis også i dag.For selv om man måske ud fra mediebilledet kan få det indtryk,at Superligaen er kendetegnet ved uroligheder, så udgør disse
1
uroligheder heldigvis kun en lille undtagelse fra det generelle bil-lede.Dette siger jeg naturligvis ikke for at bagatellisere en alvorligproblemstilling, men blot for indledningsvis at minde om, at vistadig overordnet har en god fan-kultur i Danmark. Og jeg sigerdet, fordi de rigtigt mange tiltag, som både myndigheder ogklubber har iværksat igennem årene, har medvirket til at fasthol-de dette generelle billede.Og så siger jeg det for at minde om, at vi ikke i iveren efter atkomme fodbolduroen til livs, må ende i en situation, hvor vi irealiteten gør det vanskeligt også for helt almindelige fredeligedanskere at gå til fodbold.

2.

Men når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at der er vig-tigt, at vi fortsat har fokus på problemerne med fodboldvold oganden uro.Og som nævnt er der derfor igennem de senere år iværksat rigtigtmange tiltag på området af både myndigheder og klubber:Folketinget har vedtaget en hooliganlov, som bl.a. givermulighed for at give uromagere karantæne.Politiet har – foruden at anvende de nye muligheder hooli-ganloven indeholder – udviklet helt nye indsatskoncepterpå området.Og klubberne har individuelt indført en række lokale tiltagi lyset af de særlige udfordringer, som de pågældendeklubber konkret har stået over for.2
Og heldigvis tyder statistikkerne på, at de forskellige tiltag harvirket.De seneste tal fra Rigspolitiets viser således en generelt faldendetendens i antallet af anholdelser og sigtelser i forbindelse medafviklingen af større fodboldkampe.Og i modsætning til hvad der har været tilfældet ved nogle af detidligere lejligheder, hvor vi har drøftet disse spørgsmål, afholdesdagens samråd da heldigvis heller ikke i skyggen af aktuelle ek-sempler på mere omfattende uro ved fodboldkampe.

3.

Men dette betyder naturligvis ikke, at vi kan læne os tilbage oghvile på laurbærrene.For dels vil ingen jo benægte, at der fortsat kan være ballade iforbindelse med visse kampe, dels skal vi selvfølgelig hele tidensøge at være på forkant med udviklingen.Og et centralt element heri er løbende at evaluere de tiltag, vihidtil har iværksat.Jeg vil derfor også gerne benytte lejligheden i dag til at gøre sta-tus vedrørende en række af de vigtigste initiativer og redskaber,der er gennemført på området.

[Gennemførte tiltag vedr. hooliganisme]

4.

Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder – den så-kaldte hooliganlov – blev vedtaget af Folketinget for lidt over 2½år siden.
3
Lovforslaget var baseret dels på anbefalingerne fra Rigspolitietsarbejdsgruppe om bekæmpelse af hooliganisme i Danmark, delspå oplysninger fra en række andre lande, herunder navnlig Stor-britannien.Hovedelementet i loven er en karantæneordning, hvor politiet –når betingelserne er opfyldt – kan meddele personer en generelkarantæne mod at opholde sig i nærheden af bestemte idrætsbe-givenheder.Helt præcist kan en karantæne gives for et geografisk område påindtil 500 meter fra eksempelvis et fodboldstadion. Karantænener gældende fra 6 timer før indtil 6 timer efter fodboldkampen ogkan meddeles for en periode på op til to år ad gangen.En karantæne omfatter fodboldlandskampe samt alle kampe,hvor der deltager hold fra Superligaen eller fra 1. eller 2. divisi-on, herunder også træningskampe med lavere rangerende hold.Derudover omfatter en karantæne internationale kampe i UEFA-regi, der afvikles i Danmark.Ifølge Rigspolitiet har 41 personer siden lovens ikrafttræden fåetmeddelt karantæne.Pr. 3. marts 2011 var 11 personer blevet sigtet for 22 overtrædel-ser af den udstedte karantæne.Straffene har varieret – en førstegangsovertrædelse udløser enbøde på op til 5.000 kr., mens en andengangsovertrædelse afgø-res med en højere bøde eller med fængsel.
4
Som et nyt eksempel herpå kan det nævnes, at en person den 11.januar 2011 blev idømt 10 dages fængsel for to andengangso-vertrædelser af en karantæne, som han blev meddelt i 2009.

5.

Sideløbende med hooliganlovens ikrafttræden iværksatte poli-tiet et nationalt koncept for indsatsen ved fodboldkampe – densåkaldte fodboldhåndbog.Fodboldhåndbogen adresserer bl.a. politiets fremtræden og syn-lighed i forbindelse med fodboldkampe. Og et af de overordnedeformål med konceptet er netop at tydeliggøre politiets rolle somtilskuernes – herunder også de potentielle ballademageres – med-spiller snarere end modspiller.Alt sammen naturligvis uden, at det går ud over politiets evne tilat sætte hurtigt og effektivt ind, hvis en konfliktsituation udviklersig.Som nævnt forekommer erfaringerne med indsatsen umiddelbartat være gode, men det udelukker naturligvis ikke, at indsatsenkan blive endnu bedre.Fodboldhåndbogen er derfor for tiden ved at blive nærmere eva-lueret og revideret af en arbejdsgruppe under Rigspolitiet.

6.

Ved siden af muligheden for at fastsætte karantæner efter hoo-liganloven har politiet fået mulighed for at registrere ”uromage-re” med en særlig aktualitetskode i kriminalregisteret.Meningen med en sådan registrering er at øge politiets opmærk-somhed på den pågældende. Registreringen vil samtidig kunnemedvirke til at sikre et kvalificeret grundlag for en eventuel sene-5
re vurdering af, om der er anledning til – når betingelserne i lo-ven er opfyldt – at meddele den pågældende en karantæne.Aktuelt er ca. 280 personer ifølge Rigspolitiet registreret som”uromagere” i kriminalregisteret.

7.

Som jeg nævnte indledningsvis, har fodboldklubberne ogsåindividuelt indført ordninger, der som supplement til hooliganlo-ven kan medvirke til at opretholde ro og orden i forbindelse medafviklingen af fodboldkampe.Ordningerne indrettes og administreres af klubberne selv, mennaturligvis deltager politiet aktivt i drøftelser med klubber omsikkerhedsmæssige forhold, og politiet vil i den forbindelse ogsåkunne komme med input til klubbernes egne overvejelser.I forhold til disse supplerende tiltag er det imidlertid væsentligt,at klubberne har mulighed for selv at tilrettelægge de tiltag, som– i lyset af de lokale udfordringer – er bedst egnede til at supple-re reglerne i hooliganloven.

[Ikke aktuelt behov for yderligere tiltag]

8.

Samlet set er det Rigspolitiets overordnede opfattelse, at poli-tiet ikke aktuelt mangler redskaber i indsatsen mod hooliganisme,ligesom Rigspolitiet heller ikke i øvrigt finder, at der umiddelbarter behov for yderligere generelle tiltag på området.Men Rigspolitiet er naturligvis løbende opmærksom på udviklin-gen, og Rigspolitiet deltager således også aktivt i drøftelser medbl.a. DBU og Divisionsforeningen om eventuelle nye suppleren-de tiltag.6

9.

Hvad angår spørgsmålet om strafferetlig sanktionering bliverovertrædelser af straffeloven, som begås i tilknytning til fodbold-kampe, straffet med udgangspunkt i det strafniveau, der i øvrigtgælder for de pågældende lovovertrædelser.Det vil i den forbindelse generelt være en skærpende omstændig-hed, hvis gerningen er udført af flere i forening, er særligt plan-lagt, er begået som led i omfattende kriminalitet, eller hvis ger-ningsmanden har udvist særlig hensynsløshed.Ved strafudmålingen skal der desuden generelt lægges vægt påforbrydelsens grovhed, herunder den skade, fare og krænkelse,som er forbundet med lovovertrædelsen.Der er således også efter de gældende regler rig mulighed for attilpasse strafniveauet til forbrydelsens konkrete grovhed, ligesomder ofte vil være skærpende omstændigheder forbundet med kri-minalitet begået i forbindelse med hooliganoptøjer – f.eks. fordikriminaliteten er særlig omfattende, er planlagt på forhånd ellerer udført af flere i forening.Der er på den baggrund min opfattelse, at der ikke aktuelt ergrundlag for at skærpe straffene for kriminalitet begået i forbin-delse med fodboldoptøjer.

[Afslutning]

10.

Som justitsministerier deler jeg naturligvis til fulde ønsketom at få sat en effektiv stopper for de uacceptable scener, vi tid-ligere har set, hvor voldelige fodboldfans overfalder hinanden og
7
– heldigvis sjældnere – fredelige tilskuere, ødelægger S-tog, ka-ster med romerlys osv.Det er dette ønske, der har dannet grundlag for den række af ini-tiativer, som jeg netop har gennemgået, og som foreløbigt ser udtil at have en betydelig positiv effekt.På baggrund af politiets tilkendegivelser er det min vurdering, atvi har fundet en rimelig balance mellem på den ene side at fast-lægge rammer, som gør det muligt at dæmme op for vold og uro-ligheder, uden på den anden side at udsætte den helt overvejendeandel af tilskuerne, som er fredelige og fornuftige, for unødigebegrænsninger og indgreb.Men som sagt følger politiet udviklingen nøje, og skulle politietpå et tidspunkt finde, at der er behov for nye tiltag, vil jeg natur-ligvis være parat til at lytte hertil.TAK.
8