Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
985536_0001.png
985536_0002.png
985536_0003.png
985536_0004.png
985536_0005.png
985536_0006.png
985536_0007.png
Dok.:
LGN40428

Udkast til tale til brug for mødet i Folketingets Retsudvalg den 7. april 2011 og i

Folketingets Europaudvalg den 8. april 2011 forud for rådsmødet (retlige og in-

dre anliggender) den 11.-12. april 2011

[Indledning]

I næste uge afholdes der i Luxembourg rådsmøde om retlige og indre anliggender.Udvalget har modtaget et samlenotat om sagerne på rådsmødet, og jeg kan oplyse, atalle sagerne denne gang forelægges til orientering.Rådsmødet er det andet formelle rådsmøde under ungarsk formandskab, og der erganske mange punkter på dagsordenen. Der er dog en del af punkterne, som alene ersat på rådsmødedagsordenen med henblik på en statusorientering, ligesom det ogsåkan nævnes, at kun få af sagerne er til vedtagelse, og de er – i hvert fald set fra etdansk synspunkt – af begrænset rækkevidde.Jeg kan i øvrigt nævne, at punkt 13 om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menne-skerettighedskonvention er taget af rådsmødedagsordenen.Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste af sagerne, men udvalget ersom altid velkommen til at spørge til de sager, som jeg ikke selv nævner.

[Generelt om forbeholdet]

Det er efterhånden blevet en tradition, at jeg begynder min forelæggelse med at mindeom, at Lissabon-Traktaten indebærer, at det politimæssige og strafferetlige samarbej-de er omfattet af det danske retsforbehold. Som konsekvens heraf deltager Danmarkikke længere i vedtagelsen af ny EU-lovgivning på RIA-området, og denne lovgiv-ning er ikke bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark.
1
Som det fremgår af samlenotatet, er en række af sagerne på dagsordenen omfattet afretsforbeholdet. Det gælder dagsordenens punkt 1-5, som jeg vender tilbage til.Også dagsordenens punkt 10 om forslag til en arveforordning og punkt 15 og 16 omforslag til forordninger om formueforholdene mellem henholdsvis ægtefæller og regi-strerede partnere er omfattet af retsforbeholdet.Som jeg også tidligere har givet udtryk for, vil vi i Justitsministerietnår vi kenderdet endelige resultat af forhandlingerne angående de forbeholdsramte forslag, og hvisdet danske retsforbehold fortsat eksisterer til den tid – meget nøje vurdere, om der vilvære behov for helt eller delvist at gennemføre retsakterne i dansk ret.Nogle af forslagene vil Danmark dog ikke have mulighed for at gennemføre ensidigt,fordi der er tale om gensidig anerkendelse eller gensidig informationsudveksling. Forså vidt angår disse forslag vil vi i Justitsministeriet nøje overveje behovet for at blivetilknyttet forslagene ved indgåelse af en parallelaftale – eller en anden form for sam-arbejdsaftale – mellem Danmark og EU. Det gælder dagsordenens punkt 1 og 3, derdrejer sig om et direktivforslag om en europæisk efterforskningskendelse og et direk-tivforslag om anvendelse af PNR-oplysninger.Som jeg tidligere har understreget over for udvalget, viser de hidtidige erfaringer medparallelaftaler dog, at Danmark ikke på forhånd kan forvente, at en anmodning om enparallelaftale vil blive imødekommet, at EU anser parallelaftaler for at have ekstraor-dinær og midlertidig karakter, og at indgåelsen af sådanne aftaler er en meget lang-strakt proces.

[En europæisk efterforskningskendelse i straffesager]

Som jeg allerede har nævnt, handler dagsordenens

første punkt

om et direktivforslagom den europæiske efterforskningskendelse. Sagen er tidligere nævnt for udvalget,senest forud for rådsmødet i december sidste år.
2
Formålet med forslaget er at indføre et samlet system for medlemsstaternes anmod-ninger om retshjælp til indsamling og fremskaffelse af bevismateriale, der befindersig i en anden medlemsstat.Forslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse, der kendes fra bl.a. deneuropæiske arrestordre, og indebærer, at medlemsstaterne som udgangspunkt er for-pligtede til at anerkende og fuldbyrde en europæisk efterforskningskendelse, med-mindre der foreligger en afslagsgrund.Direktivforslaget omfatter retshjælp til langt de fleste typer af efterforskningsskridtsom f.eks. afhøring, edition, ransagning og beslaglæggelse. Enkelte særlige foran-staltninger som f.eks. fælles efterforskningshold og visse former for aflytning af te-lekommunikation er dog ikke omfattet af forslaget.Det forventes, at formandskabet på rådsmødet vil orientere om de drøftelser, der fin-der sted på arbejdsgruppeniveau. Navnlig drøfter man spørgsmålet om afslagsgrun-de, herunder hvorvidt de forskellige efterforskningsskridt skal inddeles i kategorier,for hvilke der gælder forskellige afslagsgrunde. Der arbejdes i øjeblikket på en mo-del, hvorefter adgangen til at afslå fuldbyrdelse er bredere, jo mere indgribende efter-forskningsskridtet er.

[Bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn]

Dagsordenens

punkt 2

handler om forslag til direktiv om bekæmpelse af seksueltmisbrug af børn, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi. Også denne sag harudvalget hørt om tidligere, senest forud for rådsmødet i december sidste år.På rådsmødet i december blev der opnået generel enighed om forslaget i Rådet. For-slaget behandles efter den fælles beslutningsprocedure i Lissabon-Traktaten, og detindebærer som bekendt, at Europa-Parlamentet er medlovgiver. Europa-Parlamentethar stillet en række ændringsforslag til forslaget, som for tiden drøftes med Rådet og
3
Kommissionen i de såkaldte trilogmøder med henblik på at nå til enighed om tek-sten.Det forventes, at formandskabet på det kommende rådsmøde alene vil redegøre forstatus i forhandlingerne med Europa-Parlamentet, men der lægges ikke op til enegentlig debat.

[Retten til information under straffesager]

Det samme gælder i forhold til dagsordenens

punkt 4,

som drejer sig om forslag tildirektiv om retten til information i straffesager.Idéen bag forslaget er, at myndighederne i medlemsstaterne skal informere om, hvilkerettigheder man efter national ret har som mistænkt eller tiltalt i en straffesag.Sagen er blevet nævnt over for udvalget flere gange før, senest forud for rådsmødet ifebruar.Også dette forslag behandles efter den fælles beslutningsprocedure i Lissabon-Traktaten, og formandskabet har netop indledt forhandlingerne med Europa-Parlamentet.

[Anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) med henblik på

retshåndhævelse]

Dagsordenens

punkt 3

handler som nævnt om et direktivforslag om anvendelse afpassagerlisteoplysninger – såkaldte PNR-oplysninger – med henblik på retshåndhæ-velse.Sagen var også på dagsordenen for rådsmødet i februar, men på grund af tidspres blevsagen udskudt til det kommende rådsmøde.
4
Forslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgivning om luftfartssel-skabers videregivelse af PNR-oplysninger i forbindelse med internationale flyvningertil og fra medlemsstaterne med henblik på at bekæmpe terrorhandlinger og grov kri-minalitet.Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal udpege et såkaldt PNR-kontor, derskal være ansvarlig for indsamling og behandling af PNR-oplysninger. Forslaget in-deholder endvidere bestemmelser om luftfartselskabernes forpligtelser til at videregi-ve oplysninger og nærmere bestemmelser om behandling af oplysningerne, udveks-ling af oplysningerne mellem medlemsstaterne og videregivelse af oplysningerne tiltredjelande. Forslaget indeholder derudover bl.a. et kapitel om databeskyttelse og da-tasikkerhed.Det er forventningen, at formandskabet på rådsmødet vil lægge op til en politisk drøf-telse af, om interne EU-flyvninger – dvs. flyvninger mellem to EU-medlemsstater –også skal være omfattet af direktivet.Når der til sin tid – og der vil formentlig gå ganske lang tid – er opnået enighed omdirektivforslaget mellem Europa-Parlamentet og Rådet, vil vi som sagt meget nøjevurdere, om der er behov for at forsøge at blive tilknyttet retsakten i form af en paral-lelaftale.

[Angreb på informationssystemer]

Punkt 5 på dagsordenen

handler om et forslag til direktiv om angreb på informati-onssystemer.Forslaget lægger op til at kriminalisere forskellige former for IT-kriminalitet og fast-sætter bl.a. minimumsregler for straffene. Forslaget har herudover til formål at for-bedre samarbejdet mellem de kompetente myndigheder i medlemsstaterne med hen-syn til angreb på informationssystemer.
5
Det forventes, at forslaget vil blive forelagt på rådsmødet i næste uge med henblik påat opnå såkaldt generel indstilling.

[Arveforordningen]

Punkt 10

på dagsordenen handler om et forslag til forordning om behandling af arve-sager med et grænseoverskridende element.Helt overordnet indeholder forslaget regler om, hvilken medlemsstats domstole derskal behandle arvesager, og hvilken medlemsstats lovgivning der skal finde anvendel-se. Herudover indeholder forslaget regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørel-ser i andre medlemsstater end der, hvor afgørelsen er truffet, og regler om indførelseaf et europæisk arvebevis.Fælles EU-regler på dette område må overordnet set forventes at ville gøre behand-lingen af arvesager med et grænseoverskridende element mindre kompleks.Det forventes, at formandskabet på rådsmødet vil give en statusorientering og en re-degørelse for det fremtidige arbejde med de foreslåede regler. Der forventes altså ikkepolitiske drøftelser på mødet.

[En autoritativ elektronisk version af Den Europæiske Unions Tidende]

For så vidt angår dagsordenens

punkt 11

kan jeg oplyse udvalget om, at medlemssta-terne har modtaget et dugfrisk forslag til Rådets forordning om elektronisk offentlig-gørelse af Den Europæiske Unions Tidende, som vil blive præsenteret af Kommissio-nen på rådsmødet.På nuværende tidspunkt er papirversionen af EU-Tidende den eneste gyldige og juri-disk bindende version.Forslaget indebærer, at den elektroniske version af EU-Tidende med virkning fra 1.januar 2012 som det klare udgangspunkt vil være den eneste gyldige og juridisk bin-6
dende version. Fra det nævnte tidspunkt vil borgere og virksomheder mv. såledeskunne støtte ret på den elektroniske udgave, som i øvrigt vil være gratis tilgængeligpå internettet.Som bekendt offentliggøres Lovtidende også i elektronisk form som den eneste auto-ritative version af Lovtidende. På den baggrund er forslaget – set med danske øjne –ikke vidtgående, men derimod et vigtigt skridt til gavn for bl.a. borgerne i EU.

[Formueforhold mellem ægtefæller og de formueretlige konsekvenser af regi-

streret partnerskab]

Dagsordenens

punkt 15 og 16

drejer sig om to nye forslag, nemlig forslag til en for-ordning om formueforholdet mellem ægtefæller og forslag til en forordning om for-mueforholdet mellem registrerede partnere.Forslagene regulerer visse grænseoverskridende aspekter af formueforholdene i etægteskab eller et registreret partnerskab som f.eks. international kompetence, lovvalg,anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser.Drøftelserne af forslagene er endnu ikke gået i gang, og forslagene er alene sat pådagsordenen for at give Kommissionen lejlighed til at komme med en præsentation.Tak.
7