Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
991446_0001.png
991446_0002.png
991446_0003.png
991446_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. maj 2011Lovafdelingen2011-792-1657BBO41810
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 779 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 779 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen påwww.nordjyske.dk den 26. marts 2011 "Samværssag den før-ste af sin slags", jf.http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/2/3826043/3/samv%E6rssag%20den%20f%F8rste%20af%20sin%20slags.”

Svar:

Den artikel, som omtales i spørgsmålet, vedrører en konkret samværssag,hvor en forælder har fået et polititilhold over for den anden forælder ogderes fællesbørn. På baggrund af denne sag drøftes det nærmere i artik-len, hvorvidt et sådant tilhold afskærer den pågældende forælder fra atkunne søge om samvær med sine børn.Det fremgår af artiklen, at der er tale om sag, der verserer i statsforvalt-ningen, og hvor statsforvaltningen endnu ikke har truffet afgørelse. Ju-stitsministeriet finder det derfor rigtigst ikke at kommentere den konkretesag nærmere.Justitsministeriet kan dog generelt oplyse, at det følger af forældrean-svarslovens § 19, at barnets forbindelse med begge forældre søges beva-ret ved, at barnet har ret til samvær med den forælder, som det ikke harbopæl hos.Er der uenighed om omfanget og udøvelsen af samvær, følger det af for-ældreansvarslovens § 21, at der efter anmodning kan træffes afgørelseom samvær og fastsættes de nødvendige bestemmelser i forbindelse her-med.Det er et grundlæggende princip i forældreansvarsloven, at alle afgørelserskal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet, jf. § 4.Det er imidlertid ikke altid, at det er bedst for barnet, at der fastsættessamvær. Statsforvaltningen kan derfor også afslå at fastsætte samvær el-ler ophæve en aftale eller afgørelse om samvær, jf. § 21, stk. 4. En afgø-relse om at afskære barnets kontakt til den anden forælder forudsætterifølge bemærkningerne til forslaget til forældreansvarsloven (Folketings-tidende 2006-07, Tillæg A, s. 4407 ff.) en grundig sagsoplysning samtgrundige overvejelser i forhold til vægtningen af de hensyn, der er karak-teristiske for den enkelte sag.2
Det fremgår af Familiestyrelsens vejledning nr. 9860 af 6. september2007 om samvær, at en række forhold vil kunne begrunde, at der ikkefastsættes samvær. En afgørelse om, at der ikke skal være samvær, vilsåledes f.eks. kunne være begrundet i, at barnet er udsat for psykiske, fy-siske eller sociale belastninger, som gør barnet så udsat, at det vil værebedst for barnet, at der ikke er samvær. Et særdeles konfliktfyldt forholdmellem forældrene eller alvorlige problembelastninger hos samværsfor-ælderen vil også kunne føre til afslag på eller ophævelse af samvær. Al-vorlige problembelastninger kan bl.a. være psykiske problemer, vold ifamilien og anden grænseoverskridende adfærd, kriminalitet mv.Foreligger der dokumentation for, at en samværsforælder har udøvet voldover for sit barn, bør en anmodning om afslag på eller ophævelse af sam-vær altid imødekommes af hensyn til barnet. Også vold mod bopælsfor-ælderen eller andre medlemmer af den husstand, hvor barnet bor, kanhave afgørende betydning for en samværsafgørelse.Dokumentation for, at en samværsforælder har udøvet vold over for bar-net, kan foreligge i form af en dom. Derudover vil der kunne læggesvægt på, om overgrebet er meldt til politiet og/eller er indberettet tilkommunen, om der foreligger en skadesstuerapport eller anden doku-mentation for vold, f.eks. krisecentererklæring. Et eventuelt polititilholdvil således også kunne tillægges betydning.Derudover er forældrenes evne til at samarbejde omkring barnet et vigtigtelement i forældreansvarsloven. Samarbejdschikane i form af, at sam-værsforælderen chikanerer bopælsforælderen og dennes familie, f.eks.ved vedvarende trusler om vold, eller at samværsforælderen konstant op-søger eller kontakter familien uden for det aftalte tidsrum, eventuelt påtrods af et tilhold, kan således også indgå i vurderingen af, om der skalvære samvær.Hvis statsforvaltningen på et tidligere tidspunkt har taget stilling til enansøgning om samvær og afslået dette, eksempelvis på grund af oplys-ninger om vold mod børnene, vil statsforvaltningen efter omstændighe-derne kunne afvise at behandle en ny ansøgning om fastsættelse af sam-vær. Efter forældreansvarslovens § 39 kan en ansøgning om samvær så-ledes afvises, hvis forholdene ikke har ændret sig væsentligt, siden stats-forvaltningen senest traf afgørelse.3
Har statsforvaltningen derimod ikke tidligere har taget stilling tilspørgsmålet om samvær, vil der skulle træffes en egentlig afgørelse her-om.
4