Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
12. april 2011CivilkontoretJesper Husmer Vang2011-0030-0145178945
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 746 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Lars Barfoed/Cristina Angela Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 746 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Efter sagen om en bestyrelses ringe håndtering af fonden, somejer Ludvigs Minde, mener ministeren da ligesom spørgeren, atder er behov for at skærpe loven, så bestyrelsesmedlemmer derbryder loven og en fonds vedtægter hurtigere kan afsættes afCivilstyrelsen end det kan ske i dag?”Svar:
Det bemærkes indledningsvis, at Brødrene Reebergs Legat, som ejer denejendom, der er nævnt i spørgsmålet, er en erhvervsdrivende fond, som eromfattet af reglerne i erhvervsfondsloven1, som hører under Økonomi- ogErhvervsministeriets område. Civilstyrelsen er i medfør af erhvervsfonds-lovens § 57 fondsmyndighed for fonden.Det fremgår af erhvervsfondslovens § 14, stk. 4, at et bestyrelsesmedlem,som på grund af længerevarende sygdom eller anden svækkelse har vistsig ude af stand til at beklæde hvervet som medlem af bestyrelsen, ellersom har vist sig klart uegnet, skal udtræde af bestyrelsen. Endvidere frem-går det af erhvervsfondslovens § 15, at fondsmyndigheden kan afsætte etbestyrelsesmedlem, som skal udtræde af bestyrelsen efter reglerne i § 14,stk. 2-4.Af betænkning om fonde, jf. betænkning 970, 1982, side 62, fremgår derfølgende om begrebet klart ”uegnet” i (nugældende) § 14, stk. 4:”[…] Hvad særlig angår adgangen til at afsætte et bestyrelses-medlem, som har vist sig åbenbart uegnet, bemærkes, at be-stemmelsen navnlig tager sigte på tilfælde, hvor vedkommendehar misrøgtet sit hverv som medlem af bestyrelsen, f.eks. vedgrove eller oftere gentagne tilsidesættelser af væsentlige be-stemmelser i lovgivningen eller fundatsen, herunder ved atundlade at meddele fondsmyndigheden de oplysninger, somfondsmyndigheden har forlangt, jfr. § 36, stk. 2, eller ved atundlade at efterkomme de pålæg, som meddeles af tilsynsmyn-digheden eller ved en uforsvarlig forvaltning af fondens mid-ler. Bestemmelsen vil også kunne anvendes over for bestyrel-sesmedlemmer, som forsømmer at udøve deres hverv, navnlighvis det sker gennem en længere periode.”
1
Bekendtgørelse nr. 560 af 19. maj 2010 af lov om erhvervsdrivende fonde.
2
Endvidere fremgår det af betænkningen, at bestemmelsen har karakter afen undtagelsesregel, der kun forudsættes at blive bragt i anvendelse, hvorder klart har manifesteret sig et behov for at afsætte det eller de pågælden-de bestyrelsesmedlemmer, og en ændring af bestyrelsessammensætningenikke kan opnås ad anden vej.Civilstyrelsen har oplyst, at der i forbindelse med en afgørelse om afsæt-telse af et bestyrelsesmedlem efter erhvervsfondslovens § 15, jf. § 14, stk.4, foretages en konkret vurdering af sagens omstændigheder, hvor karakte-ren af overtrædelsen, konsekvenserne af overtrædelsen og skyldgraden hosbestyrelsesmedlemmet kan være blandt de momenter, der kan tillæggesvægt. Ved vurderingen af skyldgraden hos bestyrelsesmedlemmet vil Ci-vilstyrelsen bl.a. inddrage den pågældendes baggrund og forudsætningerfor bestyrelsesarbejdet.Civilstyrelsen har endvidere oplyst, at også styrelsens afgørelse af 5. no-vember 2010 om ikke at afsætte et eller flere bestyrelsesmedlemmer iBrødrene Reebergs Legat er udtryk for en konkret vurdering af sagenssamlede omstændigheder. Det er derfor ikke muligt ud fra denne afgørelsemere generelt at konkludere, hvornår det er muligt at afsætte bestyrelses-medlemmer i en erhvervsdrivende fond. Det kan således heller ikke ud fraafgørelsen konkluderes, at bestyrelsesmedlemmer kun kan afsættes vedgentagne overtrædelser af fondens vedtægter.
3