Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1002432_0001.png
1002432_0002.png
1002432_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. maj 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-150-2217MDT40970
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 737 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. marts 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 737 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren være villig til at se på, om det kan lade siggøre at fritage politiet for at skulle eskortere tunge transportermed eksempelvis dele til vindmøller igennem de etablerede”transportkorridorer”, og i stedet lade ledsagebiler håndteredenne opgave?”

Svar:

Politiet medvirker i dag ved særtransporter, hvor dette efter en konkretvurdering skønnes at være nødvendigt. Det vil navnlig være tilfældet,hvor der i forbindelse med særtransportens gennemførelse er behov for,at politiet foretager regulering af færdslen, jf. færdselslovens § 89, stk. 1.Det skyldes, at der i dag ikke er hjemmel til, at andre end politiet, ek-sempelvis førere af ledsagebiler, foretager færdselsregulering i forbindel-se med særtransporter.De nærmere regler om særtransporter og brug af ledsagebiler er i øvrigtfastsat i Transportministeriets bekendtgørelse nr. 374 af 23. april 2007om særtransport.Justitsministeren kan i medfør af færdselslovens § 89, stk. 2, fastsætteregler om, at andre personer end politiet skal have adgang til at regulerefærdslen. I medfør af denne bestemmelse er der fastsat regler om forsva-rets, redningsberedskabets og Danmarks Idræts-Forbunds adgang til atregulere færdslen, jf. bekendtgørelse nr. 732 af 11. juli 2005.Spørgsmålet om, hvorvidt der også bør indføres hjemmel til, at førere afledsagebiler eller andre uddannede personer, der medvirker vedsærtransporten, kan regulere færdslen, har tidligere været drøftet medbl.a. Rigspolitiet og Transportministeriet (Trafikstyrelsen). I den forbin-delse har Justitsministeriet tilkendegivet, at såfremt der i Transportmini-steriets bekendtgørelse om særtransport indsættes fornødne regler omuddannelse i færdselsregulering mv., er Justitsministeriet indstillet på atforetage de nødvendige ændringer i bekendtgørelse nr. 732 af 11. juli2005, således at førere af ledsagebiler og eventuelt passagerer bemyndi-ges til at foretage færdselsregulering.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst, at Rigspo-litiet finder det hensigtsmæssigt, at førere af ledsagebiler samt eventueltandre uddannede personer kan bemyndiges til at foretage regulering af2
færdslen i forbindelse med gennemførelse af særtransporter med henblikpå at minimere politiets ressourceforbrug.Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet endviderevia Transportministeriet indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, somhar oplyst, at styrelsen generelt er positiv over for at gøre det lettere forvirksomhederne at gennemføre særtransporter ved, at der ved disse kananvendes andre ledsagere end politiet.Trafikstyrelsen vil derfor være indstillet på at ændre i særtransportbe-kendtgørelsen, så politiet ved udstedelse af særtransporttilladelser kanindsætte vilkår om, at transporten skal ledsages af en person, der er be-myndiget til at regulere færdslen. Til dette formål vil der skulle udvikleset uddannelsesforløb, som vedkommende skal have gennemført, og Tra-fikstyrelsen bidrager gerne til arbejdet med at udvikle en sådan uddannel-se.Justitsministeriet vil derfor tage initiativ til en drøftelse med Rigspolitiet,Transportministeriet og Trafikstyrelsen om, hvordan de nødvendige æn-dringer af de omtalte bekendtgørelser, herunder indførelse af den nævnteuddannelse, kan gennemføres, så særtransporter, der kræver regulering affærdslen, fremover vil kunne gennemføres uden politiets medvirken.
3