Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
980356_0001.png
980356_0002.png
980356_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. april 2011Lovafdelingen2011-792-1631LOJ43320
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 731 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 731 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Idet Ombudsmanden har sagt, at man gerne i nødsituationermå have overbelæg og dobbeltbelæg i cellerne i fængslerne,bedes ministeren give en vurdering af, hvornår overbelæg eren permanent tilstand og ikke længere en akutsituation.”

Svar:

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at overbelæg eller dob-beltbelæg i enkeltceller i Kriminalforsorgens institutioner udelukkendeetableres i de situationer, hvor et meget højt belæg hindrer anden place-ring af arrestanter eller afsonere. Når der etableres overbelæg eller dob-beltbelæg i Kriminalforsorgens institutioner, er dette således ikke udtrykfor en praksis under normale omstændigheder, men i stedet udtryk for,hvordan en midlertidig nødsituation, der følger af et højere antal indsatte,end der er kapacitet til, konkret håndteres. Direktoratet for Kriminalfor-sorgen har i den forbindelse oplyst, at Folketingets Ombudsmand af egendrift har bedt direktoratet om en udtalelse i spørgsmålet omkring overbe-læg i Kriminalforsorgens institutioner.Igennem 2010 og frem til i dag har belægget i Kriminalforsorgens insti-tutioner været usædvanligt højt og udvist en stigende tendens. Særligtarresthussektoren har haft et meget stort belægspres i perioden. Sammenmed almindelige sæsonudsving i belægget er der som følge heraf i perio-der forekommet kortere eller længere situationer med over- og dobbelt-belæg i nogle af Kriminalforsorgens institutioner. Det er imidlertid ikkekendetegnende for forholdene i Kriminalforsorgens institutioner, at derhar været et permanent overbelæg eller dobbeltbelæg i 2010 og frem til idag. Dog har 4 arresthuse, inkl. Københavns Fængsler, haft et gennem-snitligt belæg på 100 % eller mere i 2010.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at man løbendehar iværksat en række initiativer med henblik på at imødegå situationermed overbelæg eller dobbeltbelæg. Dels konverteres eksisterende åbnepladser i videst muligt omfang til arrestpladser, samtidig med at buffer-kapacitet anvendes, dels har der i perioder af 2010 og 2011 for fængsler-ne været iværksat begrænset tilsigelsesstop for dømte på fri fod, der ikkeer omfattet af regler om hurtig indsættelse, for at sikre, at der er plads tilat overføre afsonere fra arresthusene til fængslerne.
2
Som bekendt er der for nylig offentliggjort en analyse af Kriminalforsor-gens fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov, som indeholder forslagom en række initiativer, der kan medvirke til at løse kapacitetsbehovet i2011. Initiativerne drejer sig om fortsat drift af åbne pladser som arrest-pladser, konvertering af yderligere åbne pladser til lukkede pladser, an-bringelse af flere dømte i åbent fængsel, udvidelse af den såkaldte nogetfor noget-ordning om tidligere prøveløsladelse af indsatte, der gør ensærlig indsats mv., mere tid til udslusning og udvidet brug af personun-dersøgelser til unge under 25 år. Endvidere foreslås det i analysen, at be-lægsmålsætningen hæves midlertidigt i 2011 fra 92 % til 95 %, og at deriværksættes perioder med begrænset tilsigelsesstop for dømte på fri fod.Det er Justitsministeriets vurdering, at en gennemførelse af forslagene ianalysen vil kunne nedbringe belægget i Kriminalforsorgens institutioneri et sådant omfang, at overbelæg og dobbeltbelæg kun vil forekomme ide perioder af året, hvor der erfaringsmæssigt er spidsbelastninger.
3