Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
986382_0001.png
986382_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. april 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-150-2214CPH40096
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 730 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 730 (Alm. del) fra medlem af Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren i relation til tungvognskontrol overveje skær-pede sanktioner overfor udenlandske chauffører, som over-træder loven, herunder om man kan udvide det objektive an-svar således, at hvis en udenlandsk chauffør afsløres i en grovovertrædelse af færdselsloven, snyd med køre-hviletid mv.,så mister den vognmand, som har chaufføren ansat, retten tilat køre i Danmark?”

Svar:

Jeg forstår spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, hvorvidt jeg vil tageinitiativ til at indføre særlige sanktioner over for udenlandske chaufførerog transportvirksomheder, der overtræder færdselsloven, herunder køre-og hviletidsreglerne, i Danmark.Jeg kan oplyse, at det følger af artikel 19, stk. 1, i EU’s køre- og hvile-tidsforordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 561/2006 af15. marts 2006), at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser omsanktioner for overtrædelse af forordningen, og at sanktionerne skal væreeffektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkendevirkning og ikke må medføre forskelsbehandling.Det forhold, at sanktionerne ikke må medføre forskelsbehandling, er ud-tryk for det almindelige EU-retlige princip om forbud mod nationalitets-diskrimination, der er indeholdt i EUF-Traktatens artikel 18.Det er derfor min vurdering, at det ikke vil være muligt at indføre skær-pede sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i Danmark,som alene omfatter udenlandske chauffører og vognmænd, der har uden-landske chauffører ansat. Samtidig vil jeg gerne understrege, at det i øv-rigt er min generelle holdning, at strafferetlige sanktioner ikke bør diffe-rentieres alt efter gerningsmandens nationalitet.Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt en vognmand, som har en uden-landsk chauffør ansat, der afsløres i en grov overtrædelse af færdselslo-ven, skal kunne miste retten til at køre i Danmark, antager jeg, at derhermed sigtes til, hvorvidt det vil være muligt at inddrage den pågælden-des vognmandstilladelse. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at spørgsmåletom vognmandstilladelser hører under Transportministeriet.
2