Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
971245_0001.png
971245_0002.png
971245_0003.png
971245_0004.png
971245_0005.png
971245_0006.png
971245_0007.png
971245_0008.png
971245_0009.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Dok.:
PolitikontoretLBA40095

Udkast til tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål V, W

og X fra Folketingets Retsudvalg den 3. marts 2011.

Samrådsspørgsmål V:

”I lyset af den senere tids eskalering af bandekonflikten i Køben-havnsområdet med bl.a. 5 skudepisoder i første halvdel af januar 2011bedes ministeren redegøre nærmere for udviklingen i bandekonflik-ten”.

Samrådsspørgsmål W:

”Hvilke nye forholdsregler har den optrappede bandekonflikt givetanledning til fra myndighedernes side og er ministeren enig i udtalel-ser fra professor Michael Hviid Jacobsen fra Aalborg Universitet omat handle hurtigt i bandekonflikter for at stoppe en tilsyneladendeuendelig ’payback’ og at det derfor er vigtigt at få identificeret årsa-gen til skyderierne og at få brudt kæden for at undgå at det eskalerer,jf. artiklen København på vej mod ny bandekrig den 18. januar 2011 imetroXpress?”.

Samrådsspørgsmål X:

”Ministeren bedes endvidere komme med en vurdering af, om det erkorrekt, at banderne endnu en gang er i gang med at styrke alliancer,deres territorier og rekruttere nye medlemmer og hvilke initiativermyndighederne vil tage for at forhindre dette sker ”.

[Indledning]

1.

Jeg er blevet stillet tre samrådsspørgsmål, som alle vedrører bande-konflikten.
Jeg har forstået spørgsmålene således, at de alle er stillet med bag-grund i de skudepisoder, der har været i Storkøbenhavn i januar i år.Jeg vil derfor tillade mig at besvare de stillede spørgsmål under ét.Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at bekæmpelsen af kriminaliteteni rocker- og bandemiljøerne og den bandekonflikt, der blussede op isensommeren 2008, er en absolut topprioritet for regeringen.Vi vil – og skal – ikke acceptere rå og organiseret kriminalitet, særligtikke hvis denne resulterer i, at sagesløse borgere er i risiko for at bliveskudt på åben gade.

[Den seneste udvikling]

2.

Jeg ser derfor også med stor alvor på den seneste udvikling i bl.a.Værebro-området og i Tingbjerg.Og jeg vil heller ikke skjule, at jeg bestemt ikke er glad for det, vi harset i starten af 2011.Rigspolitiet har vedrørende den seneste udvikling oplyst, at der i peri-oden fra den 1. januar til den 1. marts 2011 har været 21 skudepisoderpå landsplan, som formodes at være relateret til rocker- og bandekon-flikten. Det er selvsagt helt uacceptabelt.Man skal imidlertid være varsom med på baggrund af disse episoderat konkludere, at der er tale om en generel ”optrapning” af bandekon-flikten, og at vi står i en situation som den, vi så i 2008. Ligesom manskal være varsom med at konkludere, at banderne i stigende grad er igang med opbygge nye alliancer, territorier og rekruttere nye med-lemmer.
2
På nuværende tidspunkt tyder meget således på, at der hovedsageligter tale om lokale, isolerede konflikter uden større indbyrdes sammen-hæng.Dette betyder ikke, at disse episoder ikke skal tages alvorligt. Det skalde bestemt.

3.

Jeg har derfor også med tilfredshed noteret mig, at politiet på bag-grund af de pågældende episoder har taget en række konkrete initiati-ver.Den 2. februar i år iværksatte politiet således en større politioperationrettet mod mere end 30 adresser i Storkøbenhavn, hvor der befandt sigpersoner med tilknytning til bandemiljøet.Operationen medførte, at 36 personer blev anholdt. De 7 af personerneblev varetægtsfængslet, og i alt 11 skydevåben blev beslaglagt.I tillæg hertil har politiet som led i den proaktive indsats oprettet visi-tationszoner i Gladsaxe, Herlev og Ballerup Kommuner. Visitations-zonerne er foreløbig forlænget til midten af marts 2011.Resultatet af denne indsats er indtil videre, at der er beslaglagt 3 pisto-ler, og 3 personer er blevet varetægtsfængslet.Endelig har Task Force Øst og de involverede lokale politikredse ind-gået et tættere samarbejde for derigennem at kunne intensivere indsat-sen i området.

4.

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt, at politiet reagerer hurtigt ogeffektivt, når der opstår konflikter, som dem vi har med at gøre her.Det er vigtigt for at undgå eskalering af konflikterne og ikke mindstfor at undgå utryghed i lokalområderne.3
Jeg er derfor også meget tilfreds med, at politiet har reageret så hurtigtog effektivt, som det er tilfældet. Og der skal ikke herske tvivl om, atpolitiet fortsat følger udviklingen og reagerer, så snart der opstår be-hov herfor.

[Resultaterne på bandeområdet]

5.

Selv om bl.a. de seneste tal for antallet af bandemedlemmer viser, atder fortsat er behov for at fastholde en intensiv indsats på bandeområ-det og et vågent øje på udviklingen, er der også grund til at glæde sigover de resultater, som er opnået.Tallene viser nemlig, at indsatsen på området virker.Der har fra 2009 til 2010 været næsten en fordobling i antallet af fæl-dende afgørelser i relation til bande- og rockerkriminalitet (fra 1.661til ca. 3.000).Samtidig er det samlede antal års fængsel idømt personer med tilknyt-ning til bande- og rockermiljøet steget fra 306 år i 2009 til 544 år i2010.Herudover sidder næsten en femtedel af de registrerede bande- ogrockermedlemmer, på nuværende tidspunkt, enten varetægtsfængsleteller til afsoning.Det er en succes, og der er ingen tvivl om, at tallene er udtryk for enmeget stor indsats i politi og anklagemyndighed, ligesom det for migklart er et udtryk for, at de mange initiativer, som regeringen har tagetpå området, er slået igennem.
4

[Aktuelt konfliktbillede]

6.

Inden jeg i den sammenhæng vil komme nærmere ind på regerin-gens initiativer på området, kan det være hensigtsmæssigt at sige etpar ord om det konfliktbillede, som har præget bandekonflikten deseneste år.Som det er kommet meget klart til udtryk, har der igennem de sidste årværet en række modsætningsforhold mellem forskellige grupperinger ibandemiljøet.Det er Rigspolitiets opfattelse, at der ikke kan gives et entydigt ellersimpelt svar på, hvorfor disse konfrontationer og modsætningsforholdopstår.Den væsentligste del af konflikterne skyldes kampen om kriminellemarkeder, herunder navnlig narkotikamarkedet.Herudover skyldes en del af konflikterne dog også andre forhold, så-som territoriel status, uoverensstemmelser af personlig karakter ogendelig de forskellige gruppers æresbegreber, selvforståelse og identi-tet.På den baggrund kan konfliktbilledet beskrives som komplekst og be-stående af flere konflikter og ikke blot én samlet konflikt.

7.

Det er aktuelt Rigspolitiets vurdering, at der fortsat er et spændtforhold mellem forskellige grupperinger i Danmark, og at der særligt iNordjylland, Nordsjælland og Storkøbenhavn vurderes at have væreten skærpelse af konfliktbilledet omkring årsskiftet 2010-11.
5
Da konfliktbilledet som sagt er komplekst, findes der imidlertid ikkenogle hurtige eller lette løsninger på bandekonflikten. Desværre. Dethandler om det lange seje træk – den vedvarende intensive indsats.

[Regeringens initiativer]

8.

Regeringen har som led i en samlet tilgang til konflikten i de senereår taget en række lovgivningsmæssige og administrative initiativer påområdet, som bl.a. har til formål at sætte hårdt imod hårdt ved atskærpe straffene og styrke politiindsatsen for derigennem at stressebanderne.Det mest synlige tiltag i den forbindelse har formentlig været denmassive intensivering af politiindsatsen, som bl.a. har betydet flereressourcer til politiet, så presset på banderne og rockerne har kunnetfastholdes og udbygges. Det er bl.a. sket ved oprettelsen af den særli-ge task-force i efteråret 2009 – Task Force Øst – som led i aftalenmellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2010.Herudover indebar regeringens såkaldte ”bandepakke” fra foråret2009 bl.a. en markant skærpelse af straffene for besiddelse af skyde-våben samtidig med, at muligheden for at få de sigtede varetægts-fængslet i sådanne sager blev udvidet.Disse initiativer har ifølge politiet været et effektivt redskab til at fåbande- og rockermedlemmer bag tremmer og dermed væk fra gaderne.Denne del af bandepakken har som tidligere nævnt medført, at der pånuværende tidspunkt sidder godt 300 (17. februar 2011: 313) bande-og rockermedlemmer i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse. Detvil sige, at knap en femtedel af samtlige registrerede bande- og rock-ermedlemmer for øjeblikket er frihedsberøvede.6
Jeg vil også gerne fremhæve den styrkede brug af Al Capone-modellen, hvor SKAT i samarbejde med politiet systematisk gennem-går de økonomiske og skattemæssige forhold hos udvalgte personermed tilknytning til bande- og rockermiljøet.Dette initiativ har resulteret i, at der i 2010 blev gennemført kontrol afi alt 353 personer, hvilket har medført, at der i 97 sager er sket regule-ringer af skat, moms og afgifter for 37 mio. kr.

9.

Den intensive politiindsats og de skærpede straffe kan imidlertidikke stå alene.Der er også brug for forebyggende tiltag både i forhold til de unge,som er inde i en problematisk udvikling hen imod bande- og rocker-miljøet, og i forhold til personer, som er havnet i miljøet, men som erkommet på bedre tanker og gerne vil ud.Regeringen har på den baggrund bl.a. iværksat en række initiativermed det formål at bryde fødekæden til rocker- og bandemiljøet.Ét af disse initiativer er de lokale banderåd, som er sammensat bredtaf lokale aktører. Banderådene har til formål til stadighed at målretteog koordinere den forebyggende indsats på området for derved atdæmme op for rekruttering til bandemiljøet.Banderådenes primære fokus er de helt unge potentielle bandemed-lammer – den såkaldte ”lillebrorgruppe”.Regeringen har samtidig i oktober 2009 fremlagt udspillet ”Mere kon-sekvens, opfølgning og omsorg”, som er en samlet plan for en mar-kant, styrket og forebyggende indsats mod ungdomskriminalitet.
7
En del af indsatsen går ud på, at de unge skal have reelle alternativertil en kriminel løbebane. Regeringen har således etableret fritidstilbudi udsatte boligområder, ligesom der fortsat er fokus på at fastholde deunge i uddannelse og job.Regeringen indgik endvidere i 2009 en aftale med Dansk Folkeparti,Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om flere unge i uddannel-se og job. Aftalen har bl.a. fokus på at hjælpe udsatte unge i uddannel-se eller job – og dermed bidrage til at mindske risikoen for, at de på-gældende unge kommer ud i kriminalitet.Regeringen har også iværksat et forskningsprojekt, som skal sætte fo-kus på rekruttering til banderne med henblik på i endnu højere grad atkunne målrette indsatsen. Jeg forventer, at første del af forskningsrap-porten foreligger i løbet af foråret. Den endelige forskningsrapportforventes at foreligge i løbet af 2012.

10.

Endelig er regeringen i færd med at lægge sidste hånd på en natio-nal model for etablering af såkaldte exit-programmer til bande- ogrockermedlemmer, der ønsker og er motiverede for et liv uden for mil-jøet.Hensigten med modellen er at give de involverede myndigheder etgodt overblik over, hvilke tilbud der kan stilles til rådighed for bande-og rockermedlemmer på vej ud af miljøet – og sikre at myndighederne”taler sammen” og koordinerer og tilpasser disse tilbud i forhold tilden enkelte, som ønsker at træde ud af miljøet.I den forbindelse ses der bl.a. på mulighederne for at støtte med be-skæftigelse, uddannelse og misbrugsbehandling.Jeg forventer, at modellen ligger klar i løbet af marts måned.8

[Afslutning]

11.

Som jeg nævnte tidligere, er der sådan set på god grund til at værepositiv.Der ér gjort og bliver fortsat gjort en kæmpe indsats, som betyder, atrockere og bander konstant jages og bringes i defensiven.Det betyder ikke, at vi er i mål.Vi skal fortsat fastholde den indsatsen på bandeområdet, som bådeindeholder en ”hård del” og en forebyggende del.Der findes imidlertid ingen lette løsninger. Det handler som sagt om”det lange seje træk”.Og jeg kan forsikre om, at politiet og anklagemyndigheden ogsåfremover hver dag vil gøre et stort arbejde på området, og at man erfuldt ud opmærksomme på de udviklingstendenser, der er på området,så man hurtigt og effektivt kan justere og målrette indsatsen.TAK.
9