Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
974014_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Retsudvalget har i brev af 1. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 669(REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 669:

"Har ministeren af hensyn til at styrke trafiksikkerheden overvejet at stille kravtil, at transport af materiale på trailere uden overdække alene er tilladt, hvis derer et net fastbundet over materialet på traileren, således, at man kan forhindreuheld, hvor f. eks møbler falder af traileren og ud på kørebanen?"

Svar:

Efter færdselslovens § 82 skal gods være anbragt således, at det ikke kan frem-byde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikkekunne slæbe efter køretøjet, falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støv-dannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødigt støj.Der findes, alt efter godsets type, forskellige systemer til at sikre godset forsvar-ligt og hensigtsmæssigt.Et net (”edderkoppespind”) vil f.eks. ikke forhindre forstyrrende støvdannelse,og er derfor kun i nogle tilfælde den rigtige løsning. I visse tilfælde er stroppereller wirer det rigtige til at fastholde godset på et åbent lad, mens det i andre til-fælde er en presenning, der skal til, og i andre igen er et net det rigtige. Der fin-des i øvrigt mange typer af net.Jeg kan tilføje, at Generaldirektoratet for Energi og Transport for år tilbagesom et praktisk skridt mod en bedre trafiksikkerhed og mere effektiv transporti den Europæiske Union, konsulterede eksperter fra medlemsstaterne og bran-chen med henblik på at udvikle et sæt overordnede retningslinjer for sikring aflast. Arbejdet blev afsluttet i 2006 og retningslinjerne (på 208 sider) er tilgæn-gelige på adressen her:http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_en.pdfMed venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt