Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
978838_0001.png
978838_0002.png
978838_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Politikontoret2011-150-2156SBO41020
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 622 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. februar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt(SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 622 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for retstilstanden i den situation,hvor en udlejer dels 1) franarrer en kvindelig bekendt en nøg-le og 2) fjerner ting fra lejers lejligheder, herunder det straf-bare i dette og politiets pligt til at rejse sagen, jf. REU alm.del – bilag 263.”

Svar:

Spørgsmålet ses at udspringe af en konflikt mellem udlejer og lejer i for-bindelse med lejers fraflytning af lejemålet.Lejelovgivningen hører under Socialministeriet. Justitsministeriet harderfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraSocialministeriet, der har oplyst følgende:”Lejelovens kapitel IX indeholder regler om, i hvilket om-fang udlejeren har adgang til det lejede.Som udgangspunkt kan udlejeren ikke kræve, at lejeren i le-jeperioden giver udlejeren adgang til det lejede, ligesom det ipraksis er antaget, at udlejeren ikke uden særlig aftale heromhar ret til at have en nøgle til lejerens lejlighed.Af lejelovens § 54 fremgår dog, at udlejeren eller dennesstedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det le-jede, når forholdene kræver det. Hvis der foreligger en tvin-gende grund som f.eks. oversvømmelse, hjemler bestemmel-sen udlejeren ret til at skaffe sig adgang til det lejede, hvis le-jeren eksempelvis er bortrejst.Herudover fremgår det indirekte af lejelovens § 93, stk. 1, lit-ra c, at udlejeren har krav på at komme ind i det lejede,hvis der skal udføres arbejder i det lejede, og disse ervarslede efter lovens § 55,hvis der skal ske inddragelse af kælderrum efter lo-vens § 62, oghvis der skal foretages fremvisning til potentielle nyelejere efter lovens § 97.Sanktionen over for en lejer, der modsætter sig udlejerensadgang i disse tilfælde, er, at udlejeren får mulighed for atophæve lejeaftalen.Efter Socialministeriets opfattelse kan bestemmelsen i lejelo-vens § 54 ikke anvendes til, at udlejeren mod lejerens viljeskaffer sig adgang til det lejede med henblik på at sikre et2
muligt tilgodehavende hos lejeren, uanset om dette udsprin-ger af lejeforholdet.Hvis udlejeren efter bestemmelserne i lejelovens kapitel IXhar ret til at få adgang til det lejede, indebærer lovens § 54ikke, at udlejeren selv kan skaffe sig adgang, medmindre derforeligger en tvingende grund som nævnt ovenfor. Giver leje-ren ikke frivilligt adgang til det lejede, må udlejeren såledesopnå dom over lejeren som eksekutionsgrundlag for at få ad-gang, eventuelt skaffe sig adgang ved en umiddelbar foged-forretning.Tiltvinger udlejeren sig adgang til det lejede, uden at der fo-religger en tvingende grund til at få adgang inden for græn-serne af lejelovens § 54, vil der være tale om ulovlig selv-tægt.Afgørelsen af, om en udlejer i et konkret tilfælde kan få ad-gang til det lejede, hører i øvrigt i sidste ende under domsto-lene.”Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 17. marts2011 af spørgsmål nr. 706 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvorder er nærmere redegjort for bl.a. reglerne i retsplejeloven om politietsbehandling af anmeldelser om muligt strafbare forhold.
3