Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
967963_0001.png
967963_0002.png
967963_0003.png
967963_0004.png
967963_0005.png
967963_0006.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. marts 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2151JEE44087
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 604 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 604 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan uddannes dommere, advokater, anklagere, politietog immigrationsmyndighederne til at kunne identificere oghjælpe ofre for menneskehandel bedst muligt?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Integra-tionsministeriet.Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:”Med henblik på at kunne identificere og hjælpe ofre for kri-minalitet undervises dommere og andre domstolsjurister i"håndtering" af forurettede personer, herunder ofre for men-neskehandel. Undervisningen er et led i dommeres og andredomstolsjuristers sædvanlige uddannelse og efteruddannelse.Domstolsstyrelsen kan endvidere oplyse, at kompleksiteten imenneskehandelssager senest i november 2010 blev gennem-gået og drøftet på Domstolsakademiet, der afvikles som et ledi dommeres og domstolsjuristers efteruddannelse. Der blev iden forbindelse bl.a. sat fokus på, hvilke tvangsmidler deranvendes over for ofre for menneskehandel, hvordan ofreneudnyttes, og hvordan ofrene fastholdes i f.eks. prostitution.Derudover blev følgende emner berørt på kurset:Straffelovens § 262 a om menneskehandelDanmarks internationale forpligtelserGennemgang af konkrete menneskehandelssagerMyndighedernes rolleAsylmuligheder for ofre for menneskehandelTiltalerejsningBetydningen af udlændingelovens § 26 a (om udlændingeder har været udsat for menneskehandel)Vidners troværdighedRegeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel medmennesker 2007-2010, Center mod Menneskehandel(CMM) og fakta om menneskehandel i Danmark.”Rigspolitiet har oplyst følgende:”Alle elever på Politiskolen modtager undervisning i de om-handlede emner på 1. modul af Politiets Grunduddannelse(PG I). I den forbindelse arbejder eleverne med relevante2
aspekter omkring prostitution, prostitutionens bagmænd,kvindehandel og menneskesmugling.I forbindelse med undervisningen, der planlægges og afviklesaf personale fra Nationalt Efterforskningscenter (NEC) isamarbejde med Center Mod Menneskehandel (CMM), in-formeres eleverne bl.a. om det aktuelle prostitutionsbillede iDanmark og om politiets samarbejde med eksterne og inter-nationale parter. Ligeledes beskrives samarbejdet med CMM,herunder politiets inddragelse af CMM ved planlagte aktioneri prostitutionsmiljøet. Endvidere gennemgås relevant lovgiv-ning samt politiets ansvarsområder fra iværksættelse og gen-nemførelse af kontrolaktioner og efterforskning til efterføl-gende udarbejdelse af tiltale.Undervisningen sigter på at give eleverne en bred forståelseaf fænomenet menneskehandel, herunder mulighederne foridentifikation af indikatorer for menneskehandel. Heri indgårogså beskrivelser af de ofte svære situationer, som det muligeoffer for menneskehandel befinder sig i, bl.a. med henblik på,at eleverne opnår forståelse for det mulige offers reaktions-mønster i forbindelse med afhøringer mv. Der lægges endvi-dere vægt på at understrege væsentligheden af dette områdesamt at formidle, at evnen til at behandle et muligt offer medfornøden respekt og forståelse kan forøge muligheden for atstrafforfølge en gerningsmand.Eleverne modtager ligeledes undervisning i de ovennævnteemner på sidste del af politiuddannelsen, i hvilken forbindel-se der tillige indgår undervisning i relation til efterforskningmod organiseret kriminalitet.Emnet er i øvrigt integreret i øvrige dele af politiuddannelsen,herunder i forbindelse med fagområder som polititeori, straf-feret, psykologi, sociologi, internationale forhold og menne-skerettigheder, udlændinge mv.Det kan endvidere oplyses, at der i efteråret 2010 blev afholdten række orienteringsmøder for alle landets politikredse. Un-dervisningen blev varetaget af politipersonale med bred erfa-ring fra efterforskning mod menneskehandel. Ca. 200 politi-folk og anklagere deltog i undervisningen. Dette er en fort-sættelse af de årlige landsdækkende temadage vedrørende ef-terforskning i prostitutionsmiljøer, som NEC har afholdt medhenblik på som national moniteringsansvarlig at kunne vide-reformidle de gode og dårlige erfaringer, som er indhøstet ipolitikredsene.Endelig kan det oplyses, at der i forbindelse med den politi-faglige efteruddannelse af polititjenestemænd undervises iemnet menneskehandel og prostitutionens bagmænd på etkursus, som gennemføres lokalt i politikredsene. Ved tilrette-3
læggelsen af dette kursus lægges der særlig vægt på de kon-krete problemer og politimæssige udfordringer, der kan fore-komme i den enkelte kreds. Formålet er at give deltagerneviden og færdigheder, så de er i stand til at opfange indikato-rer på menneskehandel og rufferi, til at gennemføre en inten-siveret kontrol i prostitutionsmiljøet og til at indsamle efter-retninger til brug for efterforskningen af sager vedrørendemenneskehandel og prostitutionens bagmænd.Rigsadvokaten har oplyst følgende:”I forbindelse med behandlingen af straffesager findes der enrække regler mv., der har til formål at støtte og vejlede ofrefor kriminalitet. Disse regler gælder selvsagt også i sager ommenneskehandel.Eksempelvis følger det af retsplejelovens § 741 a, at der bl.a.i sager om overtrædelse af straffelovens § 262 a om menne-skehandel er mulighed for at beskikke en bistandsadvokat forforurettede. Bistandsadvokaten har bl.a. til opgave at støtteforurettede under afhøring hos politiet og i retten samt at ydebistand ved afgørelsen af eventuelle erstatningskrav. Bi-standsadvokaten kan efter omstændighederne også yde råd-givning om særlige hjælpemuligheder, yde personlig støtteog vejledning og varetage andre opgaver for forurettede afmere almen karakter.Det følger endvidere af retsplejelovens § 741 b, at politietskal vejlede den forurettede om reglerne om beskikkelse afbistandsadvokat inden den første afhøring af forurettede, ogat vejledningen skal gentages i forbindelse med og inden an-den afhøring.Anklagemyndigheden er meget opmærksom på behandlingenaf sager om menneskehandel efter straffelovens § 262 a, her-under behandlingen af ofrene i forbindelse med disse straffe-sager.Jeg kan i den forbindelse bl.a. oplyse, at behandlingen gene-relt af forurettede og vidner indgår som et tema i både denpraktiske og teoretiske grunduddannelse, som alle anklageregennemgår i løbet af de første tre ansættelsesår.Jeg kan også pege på, at sager om menneskehandel efter poli-tireformen behandles i politikredsenes advokaturer for per-sonfarlig kriminalitet, og at dette bidrager til en særlig erfa-ring og ekspertise hos de anklagere, der beskæftiger sig meddisse sager, herunder i relation til behandlingen af ofrene.Desuden deltager rigsadvokaturen i undervisning af relevanteaktører på området. Rigsadvokaten har bl.a. i samarbejdemed Rigspolitiet, SKAT og CMM afholdt landsdækkende4
temadage for politi og anklagemyndighed om efterforsknin-gen i prostitutionsmiljøer, ligesom Rigsadvokaten sammenmed bl.a. CMM i Domstolsstyrelsens regi har undervistdommere i sager om menneskehandel, herunder i behandlin-gen af ofrene.Rigsadvokaten overvejer endvidere i øjeblikket at revideredet afsnit om straffelovens § 262 a, der er beskrevet i Rigsad-vokatmeddelelse nr. 9/2005 om strafpåstanden i sager omovertrædelse af straffeloven, så der i meddelelsen også rede-gøres for de særlige spørgsmål vedrørende ofre for menne-skehandel, der kan være relevante for anklagemyndighedensarbejde med disse sager.Det tilføjes, at rigsadvokaturen er repræsenteret i det over-ordnede koordinerende arbejde på området, herunder i det re-ferencesystem, som CMM har etableret, hvor de centrale ak-tører på området er repræsenteret, herunder politiet, Udlæn-dingeservice og organisationer på området, f.eks. Dansk Rø-de Kors og Red Barnet. Som led heri er der bl.a. mulighed forløbende at udveksle erfaringer om behandlingen af sager ommenneskehandel, herunder i relation til ofrene for menneske-handel.”Integrationsministeriet har oplyst følgende:”Udlændingeservice bidrager på mange forskellige niveauertil uddannelse af fagpersoner på menneskehandelsområdet.I forbindelse med oplæring af medarbejdere, der gennemførerasylinterviews, indgår det som et naturligt led, at medarbej-derne oplæres i at kunne identificere ofre for menneskehan-del. Der er i den forbindelse udarbejdet vejledende spørgs-mål, som medarbejderen kan anvende i forbindelse med af-dækningen af menneskehandelsspørgsmålet. Herudover erdet en naturlig del af oplæringen, at medarbejderen i forholdtil ansøgere fra visse nationaliteter, f.eks. Nigeria, skal væresærligt opmærksomme på problemstillingen.Selve vurderingen af, om en person har været udsat for men-neskehandel, varetages af en særlig gruppe af medarbejdere,og der er udarbejdet særlige vejledninger til brug herfor. Der-udover deltager denne gruppe af medarbejdere i såvel det in-terne som eksterne tværgående samarbejde på området.Der afholdes endvidere internt i Udlændingeservice løbendekoordinationsmøder mellem de forskellige aktører i styrelsen.Endvidere har Udlændingeservice afholdt flere undervis-ningsdage for medarbejdere fra CMM, herunder for kontakt-personer for socialarbejderne på de lokale krisecentre, de op-søgende medarbejdere og for Dansk Røde Kors medarbejder-5
ne særligt fra Kvindecentret (særligt opholdscenter for enligekvinder med og uden børn), hvor bl.a. de forskellige sags-gange, lovgrundlaget samt de særlige tilbud, der gælder forde handlede, er blevet gennemgået.Udlændingeservice underviser jævnligt politiets personale ireglerne om ud- og afvisning af udlændinge. I den forbindel-se indskærpes det, at der – særligt i forbindelse med sagervedrørende ulovligt arbejde i prostitutionsmiljøet – skal væreskærpet opmærksomhed på potentielle ofre for menneske-handel, ligesom der gøres opmærksom på de indikatorer, derkan være på, at en udlænding er udsat for menneskehandel.Videre afholder Udlændingeservice løbende oplæg, koordine-ringsmøder og samarbejdsforum, hvor styrelsen drøfter prak-tiske spørgsmål og procedurer med f.eks. CMM, Internatio-nal Organization for Migration, Dansk Røde Kors, politiet ogRed Barnet.”
6