Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
924475_0001.png
924475_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
Dato30. november 2010Dok.id86656J. nr.2010-4129Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Retsudvalget har i brev af 14. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 60(REU alm. del), efter ønske fra Benny Engelbrecht (S), som jeg herved skal be-svare:

Spørgsmål nr. 60

”Ministeren bedes redegøre for hvem der har ansvaret for at kontrollere at virk-somheder udpeger en lovpligtig sikkerhedsrådgiver. Der henvises til artiklen”Store huller i sikkerhedskontrol” frawww.tvsyd.dkden 12. oktober 2010.”

Svar:

Alle virksomheder, der beskæftiger sig med transport af farligt gods ad vej ogjernbane, skal have udpeget en sikkerhedsrådgiver. Det gælder også afsender–og modtagervirksomheder, hvis de håndterer det farlige gods ved losning oglastning.En virksomhed, som transporterer farligt gods ad vej eller bane, har pligt til atoplyse til Beredskabsstyrelsen, hvilken person transportvirksomheden har ud-peget som sikkerhedsrådgiver. Beredskabsstyrelsen fører på vegne af Trafiksty-relsen en database over disse sikkerhedsrådgivere og står til rådighed for Tra-fikstyrelsen og Politiet med oplysninger om, hvilken sikkerhedsrådgiver envirksomhed har udpeget.Transport af farligt gods på jernbane henhører under Trafikstyrelsen, der ogsåer regeludsteder, tilsynsmyndighed og administrativ myndighed vedrørendesikkerhedsrådgivere. Trafikstyrelsen fører tilsyn med farligt gods på jernbane,herunder at jernbanevirksomhederne overholder reglerne vedrørende sikker-hedsrådgivere.Politiet foretager kontrol af transport af farligt gods på landevejene. Hvis politi-et finder fejl ved enten gods eller køretøj, retter politiet henvendelse til Bered-skabsstyrelsen for at konstatere, om den pågældende virksomhed har en sik-kerhedsrådgiver.Således mener jeg, at der i al væsentlighed er klarhed om ansvarsfordelingenvedr. sikkerhedsrådgivere til transport af farligt gods. Jeg vil i denne forbindel-se nævne, at der i foråret 2010 skete en sammenlægning af Trafikstyrelsen ogFærdselsstyrelsen og efterfølgende en sammenlægning med Statens Luftfarts-
væsen i efteråret 2010. Med disse sammenlægninger er det vurderingen, at derpå Transportministeriets område er sket en klar styrkelse af muligheden for enkoordineret indsats for sikkerhed generelt mellem vej-, bane- og flytransporter.Jeg vil fremadrettet få undersøgt, om der er et problem med virksomhedernesoverholdelse af pligten til at udpege en sikkerhedsrådgiver, og i dialog med Ju-stitsministeriet se på, om det er nødvendigt at foretage en justering af regel-grundlaget.Når denne udredning er færdig, vil jeg vende tilbage til udvalget. Jeg vil doggerne understrege, at jeg ikke mener, man bør føre kontroller for kontrollensskyld, så det er vigtigt, at der i givet fald er et reelt problem, der skal løses.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt