Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
980699_0001.png
980699_0002.png
980699_0003.png
980699_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. april 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-150-2146CPH40059+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 599 (Alm. del) fra Folketinget Retsudvalg:

”Hvordan vil ministeren sikre, at skibusser overholder færd-selslovens hastighedsbestemmelser (jf. TV2 Øst 6. februar2011: ”Skibusser kører for stærkt”)?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Kontrol med hastighedRigspolitiet kan oplyse, at kontrol med busser er en del af po-litiets kontrol af tunge køretøjer. I forbindelse med kontrol-lerne foretages der bl.a. kontrol af, om føreren overholderreglerne om kørekort, hastighed samt køre- og hviletider.Det kan endvidere oplyses, at det fremgår af Trafikstyrelsensbekendtgørelse nr. 351 af 11. marts 2010 om detailforskrifterfor køretøjers indretning og udstyr, at en bus skal være forsy-net med en hastighedsbegrænser, der er indstillet således, athastigheden ikke kan overskride 100 km/t. Bestemmelser omkøretøjers indretning og udstyr mv. henhører under Trans-portministeriet, jf. færdselslovens § 68.Ved vejkontrol af et tungt køretøj, herunder en bus, er detstandardprocedure at kontrollere førerens overholdelse af kø-re- og hviletidsreglerne samt kontrolapparatets optegnel-ser/registreringer om køretøjets hastighed.Er bussen udstyret med et analogt kontrolapparat, vil den op-tegnede hastighedsprofil på det kontrollerede diagramark bli-ve kontrolleret. Er bussen udstyret med et digitalt kontrolap-parat, vil den registrerede hastighedsprofil i kontrolapparatetfor kontroldagen blive kontrolleret. Konstateres der en ha-stighedsovertrædelse umiddelbart forud for kontroltidspunk-tet, og er det muligt at identificere på hvilken strækning, derer udført kørsel, og hvilken hastighedsgrænse, der har væretgældende, vil der efter omstændighederne kunne rejses sig-telse.Hastighed kontrolleres endvidere i forbindelse med politietsanvendelse af lasermålinger samt policepilotsystem, der erinstalleret i politiets køretøjer til brug for optagelse af hastig-hedsmålinger. Endvidere foretages kontrol af hastighed vedautomatisk trafikkontrol (ATK).
2
StatistikDet kan oplyses, at der i 2010 i forbindelse med samtligemålrettede færdselskontroller blev konstateret 61 hastigheds-overtrædelser vedrørende busser, hvoraf de 8 var begået afudlændinge.Særligt for så vidt angår målrettede buskontroller kan det op-lyses, at der i 2010 blev gennemført 93 kontroller, der omfat-tede i alt 590 busser, hvoraf 250 var udenlandske. Der blevkonstateret i alt 23 hastighedsovertrædelser, hvoraf de 7 varbegået af udenlandske førere.Der har i en årrække endvidere været afholdt særlige ski-buskontroller i uge 6, 7 og 8. I 2010 blev der i disse særligekontroller kontrolleret 277 skibusser, hvoraf de 138 busservar udenlandske busser. Særlig for så vidt angår overtrædel-ser af hastighedsbestemmelserne kan det oplyses, at der blevkonstateret i alt 15 hastighedsovertrædelser, hvoraf de 4 varbegået af udlændinge. I 2011 blev der i de særlige ski-buskontroller kontrolleret 228 skibusser, hvoraf de 141 varudenlandske busser. Der blev konstateret i alt 11 hastigheds-overtrædelser, hvoraf de 5 var begået af udlændinge. Sta-tistiktallene for de målrettede buskontroller og skibuskontrol-lerne indgår i den samlede opgørelse af hastighedsovertræ-delser på 61 i 2010. Hastighedsovertrædelser vedrørende bus-ser, som er konstateret uden for de målrettede og særlige kon-troller, indgår ikke heri.Udover kontrol af hastighed ved målrettede kontroller foreta-ges kontrol af hastighed ved automatisk trafikkontrol (ATK).Det kan oplyses, at automatisk trafikkontrol ikke finder stedpå motorvej, medmindre hastigheden er nedsat i forbindelsemed vejarbejde.Med henvisning til Rigspolitiets besvarelse af spørgsmål nr.912 (Alm. del) fra Folketingets Trafikudvalg kan Rigspolitietoplyse, at de tilsvarende statistiktal for 2010 for registreredehastighedsovertrædelser i forbindelse med ATK for bussermed en totalvægt over 3.500 kg på vej med hastighedsbe-grænsning på 80 km i timen udgør:2010:mellem 80 km/t og 90 km/t: 10mellem 90 km/t og 100 km/t: 16.AfslutningSom beskrevet er der allerede iværksat flere målrettede initia-tiver i forhold til busser. Det er Rigspolitiets opfattelse, at derpå nuværende tidspunkt ikke er grundlag for at iværksætteyderligere særlige initiativer.”3
Jeg kan endvidere oplyse, at der ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om æn-dring af færdselsloven er sket en række forhøjelser af bødetaksterne påfærdselsområdet. De nye bødetakster, som vil skulle anvendes fra den 1.januar 2012, indebærer bl.a. en forhøjelse af bøderne for hastighedsover-trædelser, herunder når overtrædelsen er begået med bus.På denne baggrund og under henvisning til det, som Rigspolitiet har op-lyst om de tiltag, der allerede er iværksat i relation til kontrollen medbusser, finder jeg på nuværende tidspunkt ikke anledning til at iværksætteyderligere tiltag på området.Der vedlægges kopi af besvarelse af 19. marts 2010 af spørgsmål nr. 912(Alm. del) fra Folketingets Trafikudvalg, hvortil der er henvist i Rigspo-litiets udtalelse.
4