Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
963117_0001.png
963117_0002.png
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Det InternationaleKontor2011-150-2132STS40527
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 560 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V).
Lars Barfoed/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 560 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”På baggrund af REU alm. del – bilag 197, hvor der i de før-ste fire linjer står, at Schengen-samarbejdet tjener to hoved-formål: Fri personbevægelighed og indsats mod grænseover-skridende kriminalitet og illegal indvandring, bedes ministe-ren redegøre for, hvilken indsats mod grænseoverskridendekriminalitet og illegal indvandring, der ikke kunne lade siggøre, hvis den fri personbevægelighed blev ophævet?”

Svar:

Ved lov nr. 418 af 10. juni 1997 blev der skabt grundlag for Danmarkstiltrædelse af Schengen-konventionen. Det fremgår bl.a. af lovens forar-bejder, at Schengen-samarbejdet dels har til formål at etablere fri person-bevægelighed over de indre grænser, dels at styrke indsatsen mod inter-national kriminalitet og illegal indvandring.Ved lovens vedtagelse gav Folketinget sit samtykke til, at Danmarkkunne tiltræde Schengen-konventionen i sin helhed. Danmark er såledesbundet af Schengen-konventionen og kan derfor som det klare udgangs-punkt ikke ensidigt beslutte at genetablere grænsekontrol af personer,som indrejser fra andre Schengen-lande. Det bemærkes dog, at artikel 23i Schengen-grænsekodeksen giver mulighed for, at der i et begrænsettidsrum undtagelsesvis iværksættes en national grænsekontrol, når denoffentlige orden eller den indre sikkerhed kræver det. Denne mulighedblev fra dansk side f.eks. benyttet i forbindelse med afholdelsen afCOP15 i København.Det bemærkes, at hvis et Schengen-land ønsker at udtræde Schengen-samarbejdet, ville det også indebære, at det pågældende land udtræder afreglerne i Schengen-konventionens afsnit III om politi og sikkerhed, derbl.a. indeholder bestemmelser om politisamarbejde, gensidig retshjælp istraffesager og bekæmpelse af narkotikakriminalitet.
2