Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
957646_0001.png
957646_0002.png
957646_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2011Strafferetskontoret2011-792-1565RAJ41776
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 538 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hüseyin Arac (S).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 538 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for hvordan personalet i arresthuse-ne vejledes i at håndtere trodsige indsatte, samt om det anbe-fales, at op til 10 arrestbetjente involverer sig i pacificeringenaf en indsat, som det if. oplysning i BT (den 16. januar 2011)var tilfældet i forbindelse med Ekrem Sahins død den 14. ja-nuar 2011?”

Svar:

Reglerne om Kriminalforsorgens medarbejderes anvendelse af magt overfor indsatte fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 62, § 88 i bekendtgø-relse om ophold i varetægt og bekendtgørelse om anvendelse af magtover for indsatte i fængsler og arresthuse.Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, kan der anvendes magt overfor en indsat, hvis det er nødvendigt 1) for at afværge truende vold, over-vinde voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden selvbe-skadigelse, 2) for at hindre undvigelse eller standse undvegne eller 3) forat gennemtvinge en påbudt foranstaltning, når øjeblikkelig gennemførel-se af denne er nødvendig, og den indsatte afviser eller undlader at følgepersonalets anvisninger.Ifølge straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 3, må magtanvendelse ikkegennemføres, såfremt det efter indgrebets formål og den krænkelse ogdet ubehag, som indgrebet må antages at forvolde, ville være et ufor-holdsmæssigt indgreb. Ifølge § 62, stk. 4, skal magtanvendelse foretagesså skånsomt, som omstændighederne tillader.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at anvendelsen af regel-sættet og den praktiske gennemførelse af magtanvendelsessituationerindgår som en almindelig del af uddannelsen af fængselsbetjente, såledesat medarbejderne er uddannet i varetagelsen af denne del af arbejdet somfængselsbetjent i Kriminalforsorgen.Grunduddannelsens 3-årige forløb omfatter bl.a. uddannelse og træning ialle aspekter af konflikthåndtering, således at eleven ved gennemførelsenaf uddannelsen har et grundlæggende kendskab til området, herunderpraktiske færdigheder i at forebygge, begrænse og i sidste ende håndtereuundgåelige konflikter og tilspidsede situationer, hvor magtanvendelsebliver nødvendig. I den forbindelse er der særlig fokus på, at eleverne får2
kompetencer i at proportionere magtanvendelse og vælge den mest skån-somme løsning i den konkrete situation. Som en del af grunduddannelsenindgår endvidere indsatstræning, hvor eleverne trænes i at kunne ageresom en del af en gruppe eller enhed, hvor magtanvendelse anvendes.For at holde kompetencerne opdateret gennemgår alle fængselsbetjentehvert 7. år et obligatorisk efteruddannelseskursus i konflikthåndtering. Iden forbindelse gennemgås regelsættet, og der udføres praktiske øvelser imagtanvendelse.På det taktiske niveau uddanner Kriminalforsorgen indsatsledere oggruppeførere. Disse medarbejdere uddannes i taktisk planlægning, struk-turering og håndtering af konflikter i overensstemmelse med gældendeberedskabsplaner mv., ligesom der optrænes færdigheder i at strukturereog gennemføre en gruppeindsats i situationer, hvor dette måtte være på-krævet.I forhold til håndteringen af konkrete episoder har Direktoratet for Kri-minalforsorgen oplyst, at der ikke foreligger nærmere regler, der regule-rer antallet af medarbejdere, der kan være involveret ved magtanvendel-se. Der foreligger herunder ingen generelle anbefalinger i Kriminalfor-sorgen herom. Vurderingen heraf afhænger således af den konkrete situa-tion, hvor mange faktorer har indflydelse på beslutningerne om f.eks.metode og taktik, herunder antallet af involverede medarbejdere. Magt-anvendelsessituationerne opstår som hovedregel pludseligt og uforudset,hvorfor det ikke altid er muligt – forud for magtanvendelsen – at træffebeslutning om antallet af medarbejdere, der skal involveres heri. Direkto-ratet for Kriminalforsorgen har endvidere bemærket, at antallet af invol-verede medarbejdere har en umiddelbar betydning for varetagelsen afhensynet i straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4, idet man i mange tilfældehar mulighed for at foretage en mere skånsom magtanvendelse, når fleremedarbejdere er involveret heri.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at Kriminalfor-sorgen forventer, at gennemførelse af regeringens lovforslag nr. L 93 omanvendelse af peberspray som magtmiddel over for de indsatte i Krimi-nalforsorgens institutioner vil kunne begrænse den fysiske magtanven-delse i en række tilfælde.
3