Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. februar 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2109JEE43985
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 517 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 517 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministerenbedeskommentereartiklenhttp://avisen.dk/oestarbejdere-er-slaver-i-byggeriet_ 139754.aspx og redegøre for hvad politiet gør for at bekæmpe slaverii byggebranchen. Og iværksættes der uddannelse af politietmed hensyn til at identifiere ofre for slaveri/menneskehandelpå arbejdsmarkedet og efterforske de forbrydelser der begås.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Beskæftigelsesministeriet og Rigspolitiet.Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:”Beskæftigelsesministeren har ved flere lejligheder svaret påspørgsmål fra Folketinget om lavtlønnet udenlandsk arbejds-kraft. Det er er blevet oplyst, at der ikke efter lovgivningengælder nogen pligt til at betale en bestemt løn. En pligt til atbetale en bestemt løn gælder således kun, hvis arbejdsgiverener forpligtet af en kollektiv overenskomst.I en overgangsperiode fra 1. maj 2004 til 1. maj 2009 var detdog en betingelse for borgere fra de nye, østeuropæiske EU-lande for at arbejde for en dansk arbejdsgiver i Danmark, atarbejdet var omfattet af overenskomst eller i øvrigt foregikpå sædvanlige vilkår. Denne overgangsordning, kendtsom Østaftalen, var muliggjort af tiltrædelsestraktaterne.Efter udløbet af Østaftalen har arbejdsmarkedets parter og etbredt flertal af Folketingets partier ønsket at fastholde ar-bejdsdelingen mellem Folketinget og arbejdsmarkedets par-ter, hvorefter det er op til arbejdsmarkedets parter at sørge forordentlige lønvilkår.For så vidt angår udenlandske arbejdstagere, der er ansat afudenlandske arbejdsgivere og udstationeret til Danmark, harman fra lovgivningsmagtens side forbedret parternes mulig-hed for at varetage deres interesser ved fra den 1. maj 2008 atindføre pligt for udenlandske tjenesteydere til at sende an-meldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, når der arbejdes iDanmark. Denne anmeldelse registreres i Registret for Uden-landske Tjenesteydere (RUT), som parterne har adgang til atfå information fra. Parterne har således adgang til informationom arbejdsgiver og arbejdssted m.v. Med virkning fra den 1.juni 2010 henholdsvis den 1. januar 2011, er reglerne for an-meldelse til RUT blevet skærpet ved følgende nye regler oginitiativer:2
----
-
-
Arbejdstilsynet har fået beføjelse til at kontrollere uden-landske tjenesteyderes anmeldelse til RUT.Vejledende bødeniveau for manglende anmeldelse er hæ-vet fra 5.000 til 10.000 kr.Fagbevægelsen har fået adgang til oplysning om arbejds-sted.Hvis arbejdet foregår inden for det grønne område ellerbyggeriet skal tjenesteyderen sende kvittering for anmel-delse til hvervgiveren. Hvis hvergiveren ikke får kvitte-ring, skal Arbejdstilsynet informeres.anmeldelse til RUT kan nu ske online, hvilket også letterovennævnte hvergiverpligt, idet tjenesteyderen kan an-melde og sende kvittering på samme tid.Pligten til at anmelde i RUT er udvidet til også at gældervirksomheder uden ansatte (enkeltmandsvirksomheder).”
Rigspolitiet har oplyst følgende:”Såfremt politiet modtager anmeldelser eller i øvrigt bliveropmærksom på strafbare forhold, der relaterer sig til ar-bejdsmarkedet, herunder i forbindelse med kontrol af illegalarbejdskraft, vil sædvanlige relevante politimæssige tiltagkunne iværksættes. Det vil således kunne undersøges, om deansatte har lovligt ophold i Danmark, og om der er indikatio-ner på, at personer eventuelt skulle være udsat for menneske-handel.Det bemærkes dog i den forbindelse, at spørgsmål om ansat-tes lønvilkår mv. ikke som udgangspunkt henhører under po-litiet. Sådanne forhold henhører under arbejdsmarkedets par-ter. Politiet fører således ikke tilsyn hermed.Såfremt der konkret måtte være en rimelig formodning om, atder foreligger et strafbart forhold, som forfølges af det offent-lige, vil politiet i overensstemmelse med retsplejelovens §742, stk. 2, iværksætte en egentlig efterforskning af forholdet,herunder afhøring af forurettede og eventuelle vidner.Det kan i den forbindelse oplyses, at politiets personale ud-dannes i forhold, der bredt relaterer sig til menneskehandel,dels som led i den generelle politiuddannelse, dels med hen-blik på styrkelse af de faglige kompetencer på menneskehan-dels- og udlændingeområdet.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i øv-rigt indhentet bidrag fra politikredsene. På baggrund herafkan det oplyses, at der i de fleste politikredse er etableret etbredt funderet samarbejde med såvel faglige organisationersom arbejdsgiverorganisationer og andre relevante interessen-3
ter, herunder f.eks. SKAT, Udlændingeservice, Arbejdstilsy-net, fagforeninger og Dansk Byggeri, med henblik på at kun-ne sikre en hurtig og konsekvent politimæssig indsats mod il-legalt arbejde samt øvrige strafbare forhold, der måtte følgeheraf. På baggrund af bl.a. dette samarbejde følger politietløbende udviklingen i bl.a. byggebranchen, og politiets ind-sats søges kontinuerligt tilpasset forholdene i branchen.På baggrund af politikredsenes bidrag kan det endvidere op-lyses, at politikredsene ikke ses at have kendskab til sager el-ler anmeldelser om menneskehandel inden for bygge- og an-lægsbranchen.”
4