Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
949652_0001.png
949652_0002.png
949652_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2102JEE43964
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 510 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 510 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren oplyse, hvilket ræsonnement, der ligger bagophævelsen af visumtvangen for borgere fra Bosnien-Hercegovina og Albanien - især set i et kriminalpræventivtlys?”

Svar:

Reglerne om visumpligt hører under Integrationsministeriet, der har op-lyst følgende over for Justitsministeriet:”EU og det vestlige Balkan afholdt topmøde i Thessalonikiden 21. juni 2003, hvor stats- og regeringscheferne bekræfte-de vigtigheden af en dialog om visa til kortvarigt ophold medlandene på det vestlige Balkan (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Makedonien, Montenegro og Serbien).Thessaloniki-dagsordenen af 2003, som er godkendt af DetEuropæiske Råd, fastslår, at udsigten til visumfritagelse er etled i det mål, der er knyttet til de fremskridt, de pågældendelande gør for at styrke deres retssamfund, bekæmpe organise-ret kriminalitet, korruption og ulovlig migration og styrkeden administrative kapacitet med hensyn til grænsekontrol ogdokumentsikkerhed. Disse fremskridt er nødvendige, hvislandene på det vestlige Balkan, skal vurderes i et fremtidigteuropæisk perspektiv, såsom at blive et kandidatland til opta-gelse i EU.Den 19. december 2009 opnåede Serbien, Makedonien ogMontenegro visumfrihed ved indrejse i Schengen-området.Den 27. maj 2010 fremsatte Kommissionen forslag om æn-dring af Visumforordning 539/2001 med henblik på at tilpas-se de to landelister tilknyttet visumforordningen også vedrø-rende Albanien og Bosnien-Hercegovina.Ændringsforslaget blev fremsat på baggrund af dialoger omvisumliberalisering med de to lande, hvorefter landene afKommissionen og medlemslandene blev vurderet i forhold tilderes opfyldelse af en række tekniske krav inden for firenærmere bestemte områder: dokumentsikkerhed, bekæmpelseaf ulovlig indvandring, offentlig orden og sikkerhed samtspørgsmål vedrørende eksterne forbindelser og grundlæggen-de rettigheder, herunder retten til ikke at blive diskrimineret.Der er indgået tilbagetagelsesaftaler med både Bosnien-Hercegovina og Albanien som forudsætning for visumfrihedfor de to lande.
2
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. november2010 blev der i Rådet opnået enighed om Kommissionensforslag om ændring af visumforordningen, hvorved Bosnien-Hercegovina og Albanien opnåede visumfrihed i Schengen-området for så vidt angår statsborgere, som er i besiddelse afbiometriske pas. Samtidig udtrykte Rådet tilfredshed med enerklæring fra Kommissionen om etablering af en generel op-følgningsmekanisme, således at Den Europæiske Union ogmedlemsstaterne sammen med disse landes myndigheder kanreagere under de bedst mulige betingelser, hvis der opstårsærlige problemer med tilstrømningen af personer fra landenei det vestlige Balkan.Visumfriheden trådte i kraft den 15. december 2010.Regeringen stemte for vedtagelse af visumfrihed for statsbor-gere fra Bosnien-Hercegovina og Albanien.”Der kan i øvrigt henvises til Integrationsministeriets samlenotat vedrø-rende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. november 2010,dagsordenspunkt 14 (oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28.oktober 2010, jf. 3043 RIA Bilag 1).
3