Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
949662_0001.png
949662_0002.png
949662_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Strafferetskontoret2011-792-1558AMC41126+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 505 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 505 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”29 ud af 30 vold-tægtssager ender uden dom”, jf. http:www.berlingske.dk/danmark/29-ud-af-30-voldtaegtssager-ender-uden-dom”

Svar:

I artiklen, som nævnes i spørgsmålet, refereres blandt andet udtalelsenom, at mange anmeldelser om voldtægt ikke ender i retten, og at antagel-sen herom afholder nogle ofre fra at anmelde voldtægten til politiet.Det anføres endvidere, at der bør ske en anderledes bevisvurdering veddomstolene. Justitsministeriet forstår dette synspunkt således, at domsto-lene ikke bør stille lige så strenge krav til beviserne i voldtægtssager somi andre straffesager.Justitsministeriet kan henvise til de vedlagte besvarelser af 22. marts2010 og 9. april 2010 af henholdsvis spørgsmål nr. 718 og spørgsmål nr.692 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).Af besvarelserne fremgår bl.a., at det følger af retsplejelovens § 96, stk.1, at det er de offentlige anklageres opgave sammen med politiet at for-følge forbrydelser efter reglerne i retsplejeloven. Anklagemyndighedenskal herved påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølg-ning af uskyldige ikke finder sted, jf. § 96, stk. 2.Denne regel er udtryk for objektivitetsprincippet, der er et grundlæggen-de princip i strafferetsplejen, og som anses for en af de vigtigste retssik-kerhedsgarantier. Princippet gælder bl.a., når anklagemyndigheden skaltage stilling til spørgsmålet om tiltale, og indebærer, at anklagemyndig-heden er forpligtet til at tage enhver omstændighed, der tyder på enmistænkts uskyld, i betragtning, samt ikke at rejse tiltale, medmindre an-klagemyndigheden skønner, at tiltalerejsning vil føre til domfældelse.Vurderingen af, om der er rimelig udsigt til domfældelse i en sag omvoldtægt, beror på en helt konkret vurdering af samtlige sagens omstæn-digheder. Ud over en vurdering af både offerets og den sigtedes trovær-dighed vil elementer som genetiske spor, tekniske spor, spor efter vold,den tidsmæssige faktor samt eventuelle vidneforklaringer om parternesadfærd før og efter overgrebet kunne indgå i vurderingen.2
På grund af voldtægtssagernes særlige karakter vil der dog i en rækketilfælde ikke være afgørende tekniske spor eller vidneforklaringer, derkan belyse forholdet nærmere, og sagens afgørelse vil derfor i disse til-fælde hovedsageligt bero på en vurdering af offerets og den sigtedes for-klaringer om det passerede. Det indebærer, at der vil kunne forekommeflere påtaleopgivelser og frifindende domme end i andre straffesager,hvor der også foreligger forklaringer fra andre vidner ud over offeretog/eller tekniske beviser.Det fremgår endvidere af besvarelsen af spørgsmål nr. 718, at det efterJustitsministeriets opfattelse ville være i strid med grundlæggende straf-feprocessuelle principper, hvis man indførte lempeligere krav til bevisetfor tiltaltes skyld i voldtægtssager end i andre sager.
3