Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
944398_0001.png
944398_0002.png
944398_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. januar 2011Færdsels- og våben-kontoret2010-150-2074AEC41195
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 473 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 473 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Kan ministeren oplyse, om folketinget kan vedtage en lov-ændring, således at taxi kan få tilladelse til at køre i busbanerover hele landet, eller kræver det også en lokal tilladelse afden stedlige vejmyndighed i samtlige kommuner først?”

Svar:

Det følger af færdselslovens § 14, stk. 1, at hvis der på vej er anlagt sær-lige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane,som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art.Ifølge færdselslovens § 92, stk. 1, kan vejbestyrelsen for en offentlig vejmed samtykke fra politiet træffe færdselsmæssige bestemmelser, somindvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Vejmyndigheden for enprivat fællesvej omfattet af afsnit I, III og IV i lov om private fællesveje,jf. lovens § 13, stk. 1 og 2, kan med samtykke fra politiet træffe tilsva-rende bestemmelser. Det fremgår af færdselslovens § 92 c, stk. 4, at så-danne bestemmelser som udgangspunkt skal tilkendegives ved autorise-ret afmærkning.Der vil i medfør af § 92, stk. 1, bl.a. kunne træffes bestemmelse om an-læg af særlige baner for forskellige færdselsarter, hvilket i så fald tilken-degives ved afmærkning i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 784af 6. juli 2006 om vejafmærkning.Det fremgår af bekendtgørelsens § 50, at teksten ”BUS” i en bane, der erafgrænset af en ubrudt kantlinje eller dobbelt spærrelinje, angiver, at ba-nen kun må benyttes af busser i rutekørsel. Tilsvarende angiver teksten”TAXI” i en bane, der er afgrænset af en ubrudt kantlinje eller dobbeltspærrelinje, at banen kun må benyttes af taxi. Taxisymbolet kan anven-des sammen med bussymbolet. Det bemærkes, at bekendtgørelsen omvejafmærkning hører under Transportministeriets område.Reglerne er naturligvis ikke til hinder for eventuel vedtagelse af en lov-ændring, hvorved det generelt tillades taxier at benytte baner, der ellerser forbeholdt busser.Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at jeg umiddelbart ikke kan støtteen sådan lovændring, da kompetencen til at beslutte, om en busbane tilli-2
ge må benyttes af taxier, efter min opfattelse fortsat bør ligge hos de lo-kale politi- og vejmyndigheder.
3