Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. november 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1940JEE43598
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har ministeren en holdning til, om kontrollen med uden-landske gæster på danske hoteller, pensionater, herberger,lejrpladser, campingpladser m.v. kunne styrkes ved, at recep-tionen det pågældende sted havde online adgang til elektro-nisk at kunne tjekke udlændingens pas i samme registre, sommyndighederne har.”Svar:
1.
Det kan indledningsvis oplyses, at udlændingebekendtgørelsen – Inte-grationsministeriets bekendtgørelse nr. 270 af 22. marts 2010 om udlæn-dinges adgang her til landet – indeholder nærmere regler om registreringaf udenlandske gæster på hoteller mv.Det fremgår således af bekendtgørelsens § 52, stk. 1, at den, der driverhotel, pensionat, herberg eller lejrplads, i overensstemmelse med reglernei persondataloven skal føre protokol eller kartotek, herunder i elektroniskform, over alle ankomne udenlandske gæster. Efter § 52, stk. 2, skal pro-tokollen eller kartoteket indeholde oplysninger om udlændingens fuldenavn, fødselsdato, nationalitet, faste bopæl, ankomstdato og type af ognummer på pas eller anden rejselegitimation.Politiet kan i medfør af bekendtgørelsens § 53 pålægge andre logiværter,der mod eller uden vederlag yder natlogi til udlændinge, at føre protokoleller kartotek efter reglerne i § 52. Politiet kan endvidere i medfør af be-kendtgørelsens § 54 pålægge de logiværter, der er nævnt i §§ 52 og 53, atudlevere oplysninger fra protokollen eller kartoteket.2.
Rigspolitiet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplystfølgende om adgangen til tjek af udlændinges pas:”Oplysninger om mistede pas, kørekort samt i visse tilfældeID-kort og opholdsdokumenter udstedt af Schengen-landeneopdateres i Schengen-informationssystemet (SIS). Hervedkan relevante myndigheder i samtlige Schengen-lande søgepå dokumentnummeret og straks konstatere, om et dokumenter stjålet eller på anden måde mistet. Alle politikredse haradgang til at søge i SIS.Tyveri mv. af dokumenter udstedt af lande uden for Schen-gen indberettes til Interpols database over mistede dokumen-ter. Denne database kan Rigspolitiet samt – foreløbig – ud-valgte politikredse foretage søgninger i.2
Når det gælder muligheden for at styrke kontrollen medudenlandske gæster ved at give hotelværter mv. online ad-gang til samme registre som myndighederne, bemærkes, atdette i givet fald ville medføre, at der gives adgang til person-følsomme oplysninger fra bl.a. Kriminalregisteret og SIS.Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af artikel 92,stk. 1, i Schengen-konventionen, at søgning i SIS kan foreta-ges af de myndigheder, der er udpeget hertil, og der er såle-des ikke hjemmel til at give privatpersoner adgang til SIS.Rigspolitiet har ikke aktuelle overvejelser om at foreslå, athoteller, pensionater, lejrpladser, campingpladser mv. pålæg-ges nye krav om kontrol af udenlandske gæster, hvilket i gi-vet fald tillige ville medføre ikke uvæsentlige udgifter for depågældende logiværter til bl.a. indkøb af passcannere.Det bemærkes i den forbindelse, at medarbejdere på hotellermv. altid kan kontakte politiet, hvis der konkret opstår mis-tanke om, at et dokument er forfalsket mv.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitiet har anført.
3