Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. januar 2011Lovteknikkontoret2010-792-1548MAR40737
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 436 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 436 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Hvilke konventioner har regeringen ikke ratificeret på Ju-stitsministeriets område og hvornår påtænker ministeren atgøre det?”Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til kon-ventioner på Justitsministeriets område, som er undertegnet, men endnuikke ratificeret. Justitsministeriet kan i den anledning oplyse følgende:1. Konvention af 17. juni 1998 mellem Den Europæiske Unions med-
lemsstater om afgørelser vedrørende frakendelse af førerretten
Konventionen pålægger i visse tilfælde medlemslandene at videregiveoplysninger om en pålagt førerretsfrakendelse til bopælslandet, ligesomkonventionen indeholder retningslinjer for, hvordan afgørelsen om fører-retsfrakendelse i så fald skal tillægges virkning af bopælslandet.Efter de oplysninger, som Justitsministeriet er i besiddelse af, er konven-tionen alene ratificeret af Bulgarien, Cypern, Irland, Rumænien, Slovaki-et, Spanien og Storbritannien.Justitsministeriet har ikke aktuelle planer om at ratificere konventionen.Dette hænger sammen med, at de omhandlede spørgsmål nu i et vist om-fang reguleres af tredje kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2006/126/ EF af 20. december 2006 om kørekort), som bl.a. in-deholder bestemmelser om medlemsstaternes informationsudvekslingmed hensyn til kørekort og om, at en medlemsstat skal nægte at udstedekørekort til en person, hvis kørekort er begrænset, suspenderet eller ind-draget i en anden medlemsstat.2. Europæisk konvention af 3. juni 1976 om den internationale virk-
ning af førerretsfrakendelse
Konventionen pålægger de kontraherende lande at videregive oplysnin-ger om en pålagt førerretsfrakendelse til henholdsvis bopælslandet og detland, der har udstedt kørekortet. Konventionen er efter de oplysninger,som Justitsministeriet er i besiddelse af, ratificeret af Aserbajdsjan, Bos-nien-Hercegovina, Kroatien, Grækenland, Italien, Liechtenstein, Make-donien, Montenegro, Rumænien, Serbien, Slovenien og Schweiz.2
Justitsministeriet har ikke aktuelle planer om at ratificere konventionen.Der henvises om baggrunden herfor til bemærkningerne ovenfor underpunkt 1 vedrørende tredje kørekortdirektiv.3. Protokol af 31. maj 2001 om ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, til FN-
konventionen af 15. november 2000 om bekæmpelse af grænseover-
skridende kriminalitet
Den 16. januar 2002 undertegnede Kommissionen FN’s våbenprotokolpå Fællesskabets vegne. I den forbindelse henstillede Rådets JuridiskeTjeneste til, at medlemsstaterne undlader at ratificere våbenprotokollen,før den nødvendige regulering på EU-niveau er gennemført, så EU ogmedlemsstaterne kan foretage ratifikation samtidig.Det var vurderingen, at en gennemførelse af FN’s våbenprotokol i EU-sammenhæng nødvendiggjorde, at der blev foretaget visse lovgivnings-mæssige ændringer. Dette medførte bl.a. en ændring af Rådets direktiv91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben, derblev vedtaget den 21. maj 2008.Lov nr. 538 af 26. maj 2010 om ændring af våbenloven og krigsmateriel-loven, der trådte i kraft den 28. juli 2010, gennemførte bl.a. den pågæl-dende direktivændring og FN’s våbenprotokol. Med vedtagelsen af lov-forslaget gav Folketinget efter grundlovens § 19 samtykke til, at Dan-mark ratificerer FN’s våbenprotokol.Den 31. maj 2010 fremsendte Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af artikel 10 i DeForenede Nationers protokol om skydevåben og fastsættelse af udførsels-tilladelse samt indførsels- og transitforanstaltninger for skydevåben ogdele, komponenter samt ammunition hertil (FN’s våbenprotokol) til Rå-det og Europa-Parlamentet.Formålet med forslaget er at omsætte protokollens sidste bestemmelsertil EU-lovgivning, så Kommissionen senere kan fremsætte forslag omindgåelse af FN’s våbenprotokol på Unionens vegne.
3
Forordningsforslaget forhandles aktuelt på arbejdsgruppeniveau, og rege-ringen forventer at ratificere FN’s våbenprotokol, når arbejdet i EU-regier tilendebragt.4. Europarådets konvention af 30. november 1964 om tilsyn med be-
tinget dømte og prøveløsladte
Justitsministeriet påtænker ikke at ratificere konventionen. Dette hængersammen med, at afgørelser om tilsyn med betinget dømte og prøveløslad-te indenfor EU nu er omfattet af Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIAaf 27. november 2008 om anvendelse af princippet om gensidig anerken-delse på domme og afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik påtilsyn med tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner. Regeringenhar den 15. december 2010 fremsat lovforslag om gennemførelse aframmeafgørelsen (forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse afvisse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union og lov om udleve-ring af lovovertrædere (L 103)).5. Aftale af 6. november 1990 mellem De Europæiske Fællesskabers
medlemsstater om overførelse af retsforfølgning i straffesager
Justitsministeriet påtænker ikke at ratificere aftalen, som ifølge sin ordlydtræder i kraft 90 dage efter, at alle de stater, der var medlemmer af EF påtidspunktet, hvor aftalen blev åbnet for undertegnelse, har ratificeret den.Efter det oplyste er aftalen endnu ikke undertegnet af alle stater, og af deundertegnende stater har to indtil videre ratificeret aftalen. Baggrundenfor, at Danmark ikke påtænker at ratificere aftalen er bl.a., at sager omoverførsel af retsforfølgning i straffesager mellem bl.a. EU’s medlems-stater i dag behandles efter Europarådskonventionen af 15. maj 1972.Det kan i øvrigt oplyses, at i september 2009 fremsatte en række med-lemsstater forslag til rammeafgørelse om overførsel af retsforfølgning istraffesager. Dette forslag bortfaldt imidlertid ved Lissabon-traktatensikrafttræden den 1. december 2009. Justitsministeriet er ikke bekendtmed aktuelle EU-initiativer på dette område.
4
6. Konvention af 13. november 1991 mellem De Europæiske Fælles-
skabers medlemsstater om gennemførelse af udenlandske afgørelser
på det strafferetlige område
Justitsministeriet påtænker ikke at ratificere konventionen. Dette hængersammen med, at området for gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse afstrafferetlige afgørelser inden for EU nu er reguleret ved en række merespecifikke retsakter, herunder rammeafgørelse af 25. februar 2005 omanvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe(2005/241/RIA), rammeafgørelse af 6. oktober 2006 om anvendelse afprincippet om gensidig anerkendelse på afgørelser om konfiskation(2006/783/RIA) og rammeafgørelse af 27. november 2008 om anvendel-se af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager omidømmelse af frihedsstraffe eller frihedsberøvende foranstaltninger medhenblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union (2008/909/RIA).De nævnte rammeafgørelser er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1434 af22. december 2004 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser iden Europæiske Union som ændret ved lov nr. 347 af 14. maj 2008.7. Europarådets civilretlige konvention af 4. november 1999 om kor-
ruption
Ratifikation beror på overvejelser om de lovgivningsmæssige konse-kvenser forbundet hermed. Konventionen forventes ikke ratificeret i2011.8. FN’s konvention af 20. december 2006 om beskyttelse mod tvung-
ne forsvindinger
Konventionen blev undertegnet af Danmark den 25. september 2007.Konventionen har bl.a. til formål at sikre, at ingen udsættes for entvangsforsvinding, at tvangsforsvindinger efterforskes og straffes, at ofresikres ret til kompensation, og at f.eks. pårørende får ret til at kendesandheden om omstændighederne ved en tvangsforsvinding. Justitsmini-steriet vil ratificere konventionen, når de lovændringer, som måtte værenødvendige til at sikre Danmarks opfyldelse af forpligtelserne i henholdtil konventionen, er foretaget.
5
9. Tillægsprotokol af 8. november 2001 til Europarådets konvention
af 28. januar 1981 om beskyttelse af det enkelte menneske i forbin-
delse med elektronisk databehandling af personoplysninger
Tillægsprotokollen blev åbnet for undertegnelse den 8. november 2001og undertegnet samme dag af Danmark. Tillægsprotokollen vedrører op-rettelse af tilsynsmyndigheder og forholdet til tredjelande. Justitsministe-riet forventer at tage stilling til spørgsmålet om ratifikation af tillægspro-tokollen i løbet af 2011.10. Protokol om ændring af konventionen af 29. juli 1960 om ansvar
for tredjemand på den nukleare energis område, som ændret ved
tillægsprotokol af 28. januar 1964 samt ved protokol af 16. novem-
ber 1982 og om ændring af tillægskonvention af 31. januar 1963 til
konventionen af 29. juli 1960 om ansvar over for tredjemand på den
nukleare energis område, som ændret ved tillægsprotokol af 28. ja-
nuar 1964 og ved protokol af 16. november 1982
Ændringsprotokollerne forventes ratificeret i løbet af 2011.11. Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lov-
valg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende foræl-
dreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn (Haagerbørne-
beskyttelseskonventionen)
Konventionen forventes ratificeret i løbet af foråret 2011.12. Europarådets konvention af 27. november 2008 om adoption af
børn (revideret)
Konventionen forventes ratificeret i løbet af 2011.
6