Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
939100_0001.png
939100_0002.png
939100_0003.png
939100_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-154-0259SFD40476

Udkast til tale til brug for besvarelsen af samrådsspørgs-

mål K fra Folketingets Retsudvalg den 25. oktober 2010

Samrådsspørgsmål K:

”Ministrene bedes redegøre for hvilken myndighed, der haransvaret for, at de virksomheder, der medvirker ved transportaf farligt gods har en sikkerhedsrådgiver og hvordan ved myn-dighederne hvilke virksomheder der er tale om og hvordankontrolleres det, at der er udpeget en sikkerhedsrådgiver?”[Sikkerhedsrådgiverordningen er Transportministeriets res-
sort, og det er aftalt med Transportministeriet, at transportmi-nisteren indleder på samrådet med at besvare alle tre elemen-ter i samrådsspørgsmålet. Justitsministeren redegør efterføl-gende for politiets kontrol med farligt gods på vejene]

[Indledning]

1. Jeg vil redegøre for politiets rolle i forbindelse med kontrolaf transporter af farligt gods.

[Politiets vejkontrol]

2. Den kontrol, som politiet foretager, er en kontrol der foregårude på vejene. Kontrollen foretages dels som led i politiets al-mindelige landevejskontrol og dels ved målrettede kontrolleraf transporter af farligt gods.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
I praksis foregår kontrollen ved, at politiet standser køretøjer,der transporterer farligt gods og kontrollerer om transportenopfylder de betingelser, der gælder på området.
Fokus for kontrollen er i første omgang på selve transporten afgodset. Politiet kontrollerer blandt andet, hvad der transporte-res, om godset er fastgjort og emballeret forsvarligt efter reg-lerne, og om køretøjet lever op til de gældende krav.
Politiet tjekker også en række dokumentationskrav, der blandtandet relaterer sig til godkendelse af køretøjet og chaufførensuddannelse.
Politiet vil generelt – hvis der findes fejl ved enten gods ellerkøretøj – tage kontakt til Beredskabsstyrelsens Center for Fo-rebyggelse, der administrerer registeret over sikkerhedsrådgi-vere. På den måde konstateres det, om der er tilknyttet en sik-kerhedsrådgiver til virksomheden.
Overtrædelse af kravet om at udpege en sikkerhedsrådgiverkan straffes med bøde, og politiet kan på det grundlag straffor-følge virksomheder, der ikke har udpeget en sikkerhedsrådgi-ver.
Politiet kan også give en advarsel, og hvis en transport umid-delbart er til fare for sikkerheden, søges forholdene bragt i or-den på stedet – om nødvendigt ved at beredskabet tilkaldes.
2

[Omfanget af politiets vejkontrol]

4. Politiet laver – som led i EU-rapporteringen på området –årlige rapporter om konstaterede overtrædelser af reglerne omvejtransport af farligt gods.
Rapporterne udarbejdes på baggrund af indberetninger frasamtlige politikredse og dækker kontrol af transporter af farligtgods både i forbindelse med målrettede kontroller og som al-mindelig landevejskontrol.
Rigspolitiet har på den baggrund oplyst, at politiet i 2009standsede 721 transporter, hvoraf der i 443 tilfælde blev kon-stateret overtrædelser af reglerne om transport af farligt gods.
Det fremgår af Rigspolitiets rapport for 2008, at ud af 754standsede køretøjer overtrådte 439 køretøjer reglerne.
De tilsvarende tal for 2007 er 646 standsede køretøjer og 341overtrædelser, og i 2006 var der tale om 889 standsede køretø-jer og 493 overtrædelser.
Politiet foretager altså mellem 600 og 900 vejkontroller årligt,og der er en nogenlunde konstant overtrædelsesprocent, derligger lige over 50.
Den forholdsvis høje overtrædelsesprocent skyldes efter Rigs-politiets vurdering blandt andet, at kontrollen overvejende ret-tes mod de steder og de transporter, hvor politiet har mistankeom overtrædelser.3
De konstaterede overtrædelser dækker i øvrigt mange typer afovertrædelser, også de mere formelle, som ikke indebærer risi-ko for person eller miljøskader. Som for eksempel mangelfuldetransportdokumenter eller chaufførens pligt til at medbringe etchaufførbevis.

[Afslutning]

5. Nu har jeg redegjort for politiets indsats i forbindelse medvejkontrol af transport af farligt gods.
Politiet gør allerede en stor indsats i forhold til deres opgave påområdet. Den opgave er efter min opfattelse først og fremmest,at kontrollere, at det farlige gods transporteres sikkert ude påde danske veje, og at køretøjerne er mærkede og godkendt ef-ter reglerne og ikke udgør nogen sikkerhedsmæssig risiko.
Hvis der bliver behov for at redegøre yderligere for politietskontrol med transport af farligt gods i forbindelse med den un-dersøgelse transportministeren vil iværksætte, så bidrager Ju-stitsministeriet naturligvis i den forbindelse.
4