Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. januar 2011Lovafdelingen2010-792-1544LOJ43111
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 419 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 419 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Kan ministeren oplyse, hvornår en straffet, som den dømte isagen vedrørende det seksuelt relaterede mord på Maria Møl-ler Christensen nytårsaften 2009/10, kan forventes at kommepå udgang henholdsvis placeret i et åbent fængsel og endeligtløsladt jævnfør normen i lignende sager?”Svar:
1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at indsatte, der er idømtfængsel i 8 år eller derover (langtidsindsatte), som udgangspunkt påbe-gynder strafudståelsen i lukket fængsel.Langtidsindsatte med tidsbestemt straf i lukkede institutioner kan somudgangspunkt få første ledsagede udgang, når en tredjedel af straffen erudstået, og første uledsagede udgang, når halvdelen af straffen er udstået.Dette fremgår af § 37, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2010om udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminal-forsorgens institutioner (udgangsbekendtgørelsen).Spørgsmålet om udgang til langtidsindsatte afgøres som hovedregel afDirektoratet for Kriminalforsorgen efter indstilling fra det fængsel, hvorden langtidsindsatte udstår straffen.I forbindelse med behandlingen af spørgsmålet om udgang foretages der ihver enkelt sag en meget konkret vurdering af risikoen for misbrug afudgangstilladelsen. Endvidere indgår hensynet til retshåndhævelsen medbetydelig vægt.Inden der gives tilladelse til udgang, skal der endvidere indhentes en ud-talelse fra anklagemyndigheden. Udtalelsen har til formål at sikre, atkriminalforsorgen får kendskab til eventuelle oplysninger, der kan be-grunde en særlig risiko for misbrug af udgang, og/eller at udgang vil stri-de mod hensynet til retshåndhævelsen.Hvis der herefter ikke antages at være konkret fare for misbrug, og hen-synet til retshåndhævelsen ikke taler herimod, vil et ”sædvanligt” ud-gangsforløb efter Direktoratet for Kriminalforsorgens praksis og efterhøring af politiet som altovervejende hovedregel blive indledt med en-keltstående ledsagede udgange efter udståelsen af en tredjedel af straffenefterfulgt af ledsaget udgang hver 2. måned. Henimod udståelsen af2
halvdelen af straffen er der en formodning for regelmæssig ledsaget ud-gang hver måned.Efter udståelsen af halvdelen af straffen er udgangspunktet – efter fornyethøring af politiet – månedlige uledsagede dagudgange i ca. 3 måneder,hvorefter den pågældende overgår til udgang med kun én overnatning i2-3 måneder inden overgangen til almindelig weekendudgang hver 3.uge.2.
En indsat i lukket fængsel skal efter straffuldbyrdelseslovens § 24, stk.1, nr. 2, overføres til et åbent fængsel, når en sådan overførsel ikke ansesfor betænkelig.Som følge af det åbne fængsels friere forhold vil det som udgangspunktvære en forudsætning for overførsel dertil, at den indsatte i det lukkedefængsel har vist sig i stand til at administrere stadig større frihedsgoder iform af afvikling af udgange og herunder navnlig uledsaget udgang udenmisbrug.Langtidsindsatte kan ifølge praksis som udgangspunkt overføres fra luk-ket til åbent fængsel, når den pågældende har afviklet en uledsaget dag-udgang på tilfredsstillende vis.3.
Ordinær prøveløsladelse efter udståelse af to tredjedele af straffen imedfør af straffelovens § 38, stk. 1, betragtes som et regelmæssigt led ifuldbyrdelsen af fængselsstraffe på 3 måneder og derover. Dette gælderogså for langtidsindsatte.Prøveløsladelse forudsætter, at den indsattes forhold ikke gør det utilrå-deligt. I denne utilrådelighedsvurdering indgår med betydelig vægt denindsattes løsladelsessituation, herunder navnlig om den pågældende erstabiliseret eksempelvis ved udslusning via en af Kriminalforsorgenspensioner.Ifølge praksis vil det som hovedregel være en forudsætning for prøveløs-ladelse af langtidsindsatte, at de har gennemført et længerevarende pro-blemfrit udslusningsforløb i form af ledsagede og uledsagede udgange,overførsel til åbent fængsel og eventuelt frigang til beskæftigelse ellerundervisning samt eventuelt udstationering til en pension i en periode,inden løsladelse på prøve finder sted.3
Et sådant udslusningsforløb er nødvendigt blandt andet for at kunne vur-dere, om den indsatte er i stand til at administrere stadig større frihedsgo-der, inden prøveløsladelse finder sted.Det fastsættes som vilkår for prøveløsladelsen, at den dømte i et nærmerefastsat tidsrum ikke begår strafbart forhold. Der kan herudover efter enkonkret vurdering fastsættes vilkår om tilsyn af kriminalforsorgen samtsærlige vilkår, f.eks. om at den dømte skal fortsætte en før løsladelsenpåbegyndt misbrugsbehandling eller psykiatrisk behandling. Tilsyn ogsærvilkår fastsættes med henblik på at begrænse risikoen for recidiv tilny kriminalitet.
4