Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. marts 2011Civil- og Politiafde-lingen2010-150-2047JEE43955
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 404 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. november2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Dam Kristensen (S).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 404 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er ministerens kommentar til de tre artikler om politi-ets arbejde, som Horsens Folkeblad har bragt den 26., 27. og29. november 2010? Det drejer sig om følgende artikler iHorsens Folkeblad fra den 26. november 2010: Lokale politi-folk: Vi bruger tiden forkert, fra den 27. november 2010: Po-litiet henlægger sager som kunne opklares og artiklen fra den29. november 2010: Betjente: Vores ledelse er diktatorisk.”Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhenteten udtalelse fra Rigspolitiet, der i den forbindelse har henvist til følgendeudtalelse fra Sydøstjyllands Politi:”Horsens Folkeblad har bragt en artikelserie, der efter det op-lyste bygger på udsagn fra mellem fire og ni anonyme med-arbejdere i Sydøstjyllands Politi.Politikredsen, der i dag er arbejdsplads for omkring 830 an-satte, har som alle andre kredse været gennem en omfattendeog vanskelig omstillingsproces i forbindelse med, at seks tid-ligere politikredse skulle fusioneres til en velfungerende en-hed i overensstemmelse med politireformens intentioner.Denne proces har i alle faser været drøftet, planlagt og gen-nemført i et tæt og konstruktivt samarbejde med alle politi-kredsens personalerepræsentanter, ligesom der har været bredinddragelse af alle medarbejdergrupper, eksempelvis gennemdeltagelse i arbejdsgrupper, fokusgruppeinterviews og kolle-gastøtteordninger mv.Samarbejdet i samarbejdsudvalget med personalerepræsen-tanterne omfatter bl.a. beslutning om og gennemførelse af po-litikredsens organisering, opgavefordeling, dimensionering,personalefordeling, lederudvælgelse og retningslinjer for til-rettelæggelse af arbejdsmetoderne samt løbende justeringer.Der har i den forbindelse ikke været gennemført tiltag ellerløsninger, der ikke har været bred enighed om i samarbejds-udvalget.Senest er der i november 2010 i samarbejde med alle perso-nalerepræsentanter og lokalstationsledere gennemført en om-fattende ønskerunde til samtlige jobfunktioner i politikredsen,idet der som udgangspunkt i kredsen arbejdes med toårigepersonaleudviklingsstillinger.Denne proces, der tager udgangspunkt i politikredsens fællespersonalepolitik, er oplevet positivt, idet størstedelen af alle2
medarbejdere har fået deres ønsker opfyldt. Processen er –bortset fra de kredsdækkende funktioner – gennemført i et di-rekte samarbejde mellem de lokale medarbejderrepræsentan-ter og ledelsen på hver af de seks lokalstationer.Samtidig med gennemførelsen af denne proces kommer arti-kelserien uventet i Horsens Folkeblad. Det er i den forbindel-se den brede opfattelse, at de beskrivelser af forholdene iSydøstjyllands Politi, der fremgår af artiklerne, ikke kan gen-kendes. Herudover er hverken personalerepræsentanter, lo-kalledere, linjechefer eller politikredsens øverste ledelse for-inden blevet kontaktet af medarbejdere om de påståede for-hold i politikredsen, som artikelserien er baseret på.Politikredsens samarbejdsudvalg – bestående af to fællestil-lidsrepræsentanter fra Politiforbundet, seks lokale tillidsre-præsentanter for politipersonalet på lokalstationerne, en til-lidsrepræsentant for de overenskomstansatte jurister, en til-lidsrepræsentant for de overenskomstansatte administrativemedarbejdere, en tillidsrepræsentant for servicepersonalet, trelinjechefer, en politiadvokat og den øverste ledelse i politi-kredsen – har på et møde den 9. december 2010 drøftet debat-ten i Horsens Folkeblad og er blevet enige om følgende er-klæring:Samarbejdsudvalget tager afstand fra måden og indholdet,idet udvalget finder de fremsatte påstande er historiske, daproblemerne er håndteret, ligesom der til stadighed arbejdespå at forbedre forholdene i politikredsen således, at borger-ne oplever et professionelt og tryghedsskabende politi ogmedarbejderne en god arbejdsplads.”
2.
Rigspolitiet har supplerende oplyst, at det – hvis der skal foretages me-re grundlæggende drøftelser af politikredsenes opgavevaretagelse og le-delsesforhold – er helt centralt, at det sker i en åben og konstruktiv dia-log, hvor der er plads til meningsudveksling. Samarbejdsudvalget er efterRigspolitiets opfattelse det korrekte forum for sådanne drøftelser. Rigs-politiet finder det derfor rigtigt og hensigtsmæssigt, at Sydøstjyllands Po-liti har foretaget de nødvendige drøftelser af artikelserien i Horsens Fol-keblad i politikredsens lokale samarbejdsudvalg.I relation til indholdet i de omtalte artikler i Horsens Folkeblad skal detmere specifikt bemærkes, at Rigspolitiet ikke er bekendt med, at der iSydøstjyllands Politi er færre sager, som bliver efterforsket, eller at derhenlægges sager, som kunne opklares.Generelt viser de opgørelser, som Rigspolitiet løbende udarbejder i for-bindelse med opfølgningen på politikredsenes opgavevaretagelse og re-sultater, at Sydøstjyllands Politi på en række helt centrale områder har3
forbedret sine resultater, herunder rejst et stigende antal sigtelser og tilta-ler. Dette er et tegn på, at flere straffelovssager bliver efterforsket.Rigspolitiet har endvidere for så vidt angår omtalen i artiklen i HorsensFolkeblad den 29. november 2010 af de ledelsesmæssige forhold i politi-kredsen oplyst, at en netop afrapporteret jobtilfredshedsundersøgelse iRigspolitiet og politikredsene i 2010 viser, at der er sket en markant for-bedring af jobtilfredsheden i Sydøstjyllands Politi.Sammenfattende er det Rigspolitiets opfattelse, at de resultater, somSydøstjyllands Politi leverer, generelt er tilfredsstillende. Herudover harRigspolitiet noteret sig, at politikredsens samarbejdsudvalg i enighed harudtalt, at påstandene i artiklerne er historiske.3.
I artiklen ”vi bruger tiden forkert” fra den 26. november 2010, som derhenvises til i spørgsmålet, udtaler en række anonyme polititjenestemænd,at politiindsatsen i for vidt omfang er underlagt politiske mål for bl.a. an-tal rejste sigtelser på forskellige områder.Der kan i den forbindelse henvises til ministeriets besvarelse af 8. okto-ber 2010 af spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Som det nærmere fremgår heraf, gennemgår politikredsene en løbenderessource-, aktivitets- og målstyring, hvor det bl.a. vurderes, om politi-kredsenes aktiviteter er udtryk for den rette prioritering. Det vil i den for-bindelse naturligt indgå i vurderingen, om politikredsene i tilstrækkeliggrad prioriterer de opgaver, som i bl.a. politiske aftaler for politiet og an-klagemyndigheden udpeges som særligt prioriterede indsatsområder, el-ler som medvirker til at fremme opfyldelsen af de mål, der er fastlagt forpolitiets virksomhed.Det kan tilføjes, at der med finanslovsaftalen for 2011 er givet politietsledelse friere rammer til mere fleksibelt at tilrettelægge politiindsatsen iforhold til de aktuelle lokale udfordringer i politikredsen. I den forbindel-se er styrkemålet eksempelvis ophævet. Dette indebærer dog selvsagt ik-ke, at der ikke for 2011 og fremover vil blive fastsat mål og resultatkravfor politiet. Sådanne mål vil naturligt bl.a. vedrøre resultaterne af politi-ets indsats med hensyn til at forebygge og opklare kriminalitet. Målenevil blive fastsat efter grundige overvejelser, herunder med henblik på atundgå uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer. Det siger i den forbindel-se sig selv, at politiindsatsen skal være reel, og der skal selvfølgelig ikkenås et tal for tallets skyld.4