Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
933967_0001.png
933967_0002.png
Dato:J.nr.:
14. december 201010/31112
Folketinget, RetsudvalgetChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

394. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

Spørgsmål nr. 394:

”Ministeren bedes redegøre for, om refleksionsperioden på 30 dage og øvrige rettigheder iEuroparådets konvention om menneskehandel gælder for mulige ofre for menneskehandeleller alene for personer, der er endeligt identificeret og anerkendt som ofre?”

Svar:

Jeg kan alene udtale mig om de bestemmelser i Europarådets konvention om indsatsen modmenneskehandel, som vedrører mit ressort.Udlændingelovens regler om menneskehandel bygger på Europarådskonventionen, somblev ratificeret ved lov nr. 504 af 6. juni 2007 (Bekæmpelse af menneskehandel og samkø-ring af oplysninger om evaluerede m.v.). Loven implementerede de relevante bestemmelserfra Europarådskonvention i udlændingeloven. Det drejer sig bl.a. om Europarådskonventio-nens artikel 13, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne skal fastsætte en restitutions- og betænk-ningsperiode på mindst 30 dage, når der er rimelig grund til at formode, at en udlænding eroffer for menneskehandel. Perioden skal være tilstrækkelig til, at den pågældende kan resti-tuere sig, undslippe menneskehandlernes indflydelse og/eller træffe en informeret beslutningom samarbejde med de kompetente myndigheder.Udlændingeservice vurderer spørgsmålet om menneskehandel, når det drejer sig om ud-lændinge under Udlændingeservices forsørgelse, dvs. asylansøgere og udlændinge udenlovligt ophold i Danmark. Det skyldes, at udlændingelovgivningen indeholder særlige reglerog tilbud om menneskehandel. Ud over udvidede tilbud om støtte og hjælp får handlede ud-lændinge, der skal forlade Danmark, en forlænget udrejsefrist – en refleksionsperiode på 30dage med mulighed for forlængelse op til 100 dage (udlændingelovens § 33, stk. 14) – ogtilbud om forberedt hjemsendelse. Derudover gælder der en særlig lempelig regel om udvis-ning (udlændingelovens § 26 a) for handlede udlændinge.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Handlede udlændinge, der er omfattet af Udlændingeservices forsørgelse, bliver normaltidentificeret i forbindelse med 1) asylsagsbehandlingen, f.eks. fordi der kommer oplysningerfrem ved asylsamtalen, der indikerer handel, eller 2) politiets anholdelse af en udlænding,der ikke har lovligt ophold i Danmark, hvorefter der ved politiets afhøring eller Center modMenneskehandels (CMM) samtale med udlændingen kommer oplysninger frem om handlen.Hvis udlændingen bliver identificeret i forbindelse med asylsagens behandling, bliver en re-fleksionsperiode kun aktuel, hvis udlændingen får afslag på asyl og skal udrejse. Hvis ud-lændingen bliver identificeret på baggrund af en forelæggelse fra politiet og CMM og ikkesøger asyl, bliver spørgsmålet om refleksionsperiode straks aktuelt, fordi udlændingen ikkehar lov til at opholde sig i Danmark.Når politiet anholder en udlænding uden lovligt ophold, bliver sagen forelagt for Udlændinge-service, der træffer afgørelse om ud- eller afvisning. Ved mistanke om handel, f.eks. i forbin-delse med razziaer i prostitutionsmiljøet, kontakter politiet CMM, og de pågældende udlæn-dinge har mulighed for en samtale med en CMM-medarbejder. Ved samtalen med udlæn-dingen udfylder CMM-medarbejderen et identifikationsskema. Skemaet er udarbejdet i sam-arbejde med Udlændingeservice og udgør sammen med politiets oplysninger grundlaget forUdlændingeservices vurdering af handelsspørgsmålet. Skemaet består af ca. 26 punkter,herunder et punkt om, hvorvidt udlændingen er handlet. CMM-medarbejderen kan afkrydsefølgende muligheder: ”Handlet”, ”Mistanke om handel, men kan ikke vurderes”, ”Ingen umid-delbar mistanke, men kan ikke vurderes” eller ”Ikke handlet”. Derudover udfyldes yderligere25 punkter, ligesom medarbejderen kan beskrive visse forhold nærmere. En eventuel ”Mis-tanke om handel, men kan ikke vurderes” bør suppleres med en indikation på menneske-handel, f.eks. at udlændingen har oplyst om tilstedeværelsen af en bagmand, som har ud-nyttet pågældende, om elementer af tvang i forbindelse med rejsen til eller opholdet i Dan-mark, eller om fratagelse af personlige papirer mv., hvis Udlændingeservice skal vurdere, atudlændingen er handlet. Tvivlen kommer altid udlændingen til gode.Således vurderer Udlændingeservice en udlænding ”handlet”, når der – på baggrund af poli-tiets og CMMs oplysninger – er rimelig grund til at formode, at der er tale om menneskehan-del. Dermed er indholdet af vurderingen af handelsspørgsmålet efter udlændingeloven ioverensstemmelse med Europarådskonventionen.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk