Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
930435_0001.png
930435_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
8. december 2010Statsretskontoret2010-7614-0031OTE40174
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 370 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 370 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Er det private, danske sikkerhedsfirma, der udfører opgaverfor den amerikanske ambassade omfattet af dansk lovgivning,herunder persondataloven?”

Svar:

Persondataloven vil i overensstemmelse med sit almindelige anvendel-sesområde kunne gælde for private sikkerhedsfirmaer, når disse udføreropgaver for en udenlandsk ambassade.I det omfang et privat sikkerhedsfirma som led i en udenlandsk ambassa-des nødvendige sikkerhedsforanstaltninger udfører opgaver for ambassa-den, vil almindelige principper om lovfortolkning – herunder at lovgiv-ningsmagten som udgangspunkt må formodes at have et ønske om atoverholde Danmarks folkeretlige forpligtelser – imidlertid kunne føre til,at persondataloven alene gælder i begrænset omfang for sikkerhedsfir-maet.Der kan om baggrunden herfor bl.a. henvises til, at det af Udenrigsmini-steriets udtalelse af 2. december 2010 om folkeretlige aspekter af uden-landske diplomatiske repræsentationers indhentning og behandling afoplysninger i forbindelse med varetagelsen af repræsentationernes sik-kerhed bl.a. følger, at det ud fra både en principiel og praktisk betragt-ning er en kerneopgave for en diplomatisk repræsentation at indsamle,bearbejde og indberette oplysninger om forholdene i modtagerstaten, atdette må antages også at omfatte oplysninger af betydning for repræsen-tationens sikkerhed, at hverken Wienerkonventionen eller diplomatiskpraksis kan antages at være til hinder for at visse af de opgaver, en di-plomatisk repræsentation er pålagt, kan varetages af personale og samar-bejdsparter, der ikke er diplomatisk anmeldt, og at det er en udbredtpraksis, at en række af repræsentationernes bevogtnings- og beskyttel-sesopgaver overlades til private.
2