Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
924645_0001.png
924645_0002.png
924645_0003.png
924645_0004.png
924645_0005.png
924645_0006.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
30. november 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1937JEE43685
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Emil Ammitzbøll (LA).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 36 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Med henvisning til artiklen "Ny midtjysk løsning på traf-ficking" i Dagbladet Information den 24. september 2010 be-des ministeren oplyse, om andre politikredse i lyset af de be-skrevne erfaringer fra Midt- og Vestjyllands politikreds over-vejer at anbringe udenlandske sexarbejdere på krisecentrefrem for at fængsle dem, når kvinderne mangler opholdstilla-delse eller lignende. Ministeren bedes samtidig oplyse, hvormange udenlandske sexarbejdere der indtil nu i år har væretfængslet for sådanne forhold.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Det følger af udlændingelovens § 30, stk. 1, at en udlæn-ding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal ud-rejse. Af udlændingelovens § 30, stk. 2, fremgår det, at poli-tiet drager omsorg for udrejsen, hvis udlændingen ikke udrej-ser frivilligt.Af udlændingelovens § 36, stk. 1, fremgår det, at udlændin-ge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, kan friheds-berøves for at sikre muligheden for udsendelse, såfremt poli-tiet vurderer, at frihedsberøvelsen vil understøtte sagsbehand-lingen, ligesom der skal foretages en proportionalitetsvurde-ring, herunder af hvorvidt de i udlændingelovens § 34 nævnteforanstaltninger (opholdspligt, meldepligt mv.) er tilstrække-lige for at sikre muligheden for udsendelse af udlændingen.

2.

Det kan generelt om politiets praksis vedrørende udlæn-dinge, der antræffes i prostitutionsmiljøet, og som kan væreofre for menneskehandel, oplyses, at der som udgangspunktvil være anledning til en kortvarig indledende frihedsberøvel-se, indtil Udlændingeservice har truffet afgørelse om, hvor-vidt udlændingen er offer for menneskehandel.Baggrunden herfor er, at der er tale om udlændinge, som ikkehar lovligt ophold i Danmark, og at Udlændingeservice der-for skal vurdere, om der er grundlag for at ud- eller afvise depågældende. Generelt er det politiets erfaring, at de pågæl-dende kvinder straks vil forsvinde, såfremt de ikke er fri-hedsberøvede på dette tidspunkt, hvilket hindrer udlændin-gemyndighedernes muligheder for at træffe afgørelse i sagenog senere politiets muligheder for at effektuere udsendelse afde pågældende, såfremt Udlændingeservice ikke vurderer, atde pågældende er ofre for menneskehandel og derfor somudgangspunkt udvises med et indrejseforbud på grund afulovligt ophold/arbejde.2
Træffer Udlændingeservice afgørelse om, at udlændingenerofferfor menneskehandel, tilbydes de pågældende en reflek-sionsperiode og forberedt hjemsendelse, og udlændingen løs-lades derefter til et beskyttelsestilbud, typisk på et kvindekri-secenter. Det kan endvidere oplyses, at det er Rigspolitiets er-faring, at prostituerede udenlandske kvinder, som af Udlæn-dingeservice er vurderet til at være handlede, ofte forsvinder irefleksionsperioden – formentlig for at genoptage prostituti-onsudøvelsen.Træffer Udlændingeservice afgørelse om, at udlændingenik-ke er offerfor menneskehandel, afhænger en fortsat friheds-berøvelse bl.a. af udlændingens opholdsstatus i Danmark ogtidsperspektivet for en udsendelse. Frihedsberøvelsen vil somudgangspunkt blive opretholdt, medmindre en konkret vurde-ring af de pågældendes situation tilsiger, at mindre indgri-bende midler vil være tilstrækkelige for at sikre effektueringaf udsendelsen.

3.

I anledning af beskrivelsen i artiklen i Information om ensærlig praksis i Midt- og Vestjyllands politikreds vedrørendebehandlingen af udlændinge, der skønnes at kunne være ofrefor menneskehandel, har Rigspolitiet indhentet en udtalelsefra politikredsen, som har oplyst følgende:”Der har hos Midt- og Vestjyllands Politi siden primo 2009udviklet sig en praksis, hvor det fandtes mere hensigtsmæs-sigt at anbringe udenlandske sexarbejdere på krisecentre imedfør af udlændingelovens § 34, stk. 1, i stedet for at fri-hedsberøve dem efter udlændingelovens § 36.Baggrunden herfor var bl.a., at denne mere smidige behand-ling bevirkede, at kvinderne, der alle blev sigtet for ulovligtophold og arbejde, i langt højere grad samarbejdede med po-litiet.Siden primo 2009 og indtil oktober 2010 har ca. 50 uden-landske sexarbejdere været anbragt på denne måde. Ingen erflygtet, og alle – både de ca. 30 %, der efterfølgende blev an-set som handlede og resten – har vedtaget en bøde for ulov-ligt ophold og arbejde.Fremgangsmåden har medført, at Midt- og Vestjyllands Poli-ti har fået mange relevante oplysninger om bagmænd, idetkrisecentrene har været i stand til at berolige kvinderne. Detgælder også kvinder, der ikke har været handlet.Ordningen blev i oktober 2010 bragt til ophør, da der opstodspørgsmål om, hvorvidt denne fremgangsmåde, som den varpraktiseret, var i overensstemmelse med udlændingeloven.Midt- og Vestjyllands Politi vil nu i lyset af den orienteringom regelgrundlaget, som Rigspolitiet har tilkendegivet atville iværksætte, overveje, hvordan politikredsens fremtidigepraksis på området bør indrettes.”
3
I tilknytning hertil skal Rigspolitiet bemærke, at Rigspolitietikke har fundet anledning til – på baggrund af oplysningerneom praksis i Midt- og Vestjyllands politikreds – generelt atændre praksis for anvendelsen af frihedsberøvelse på områ-det, da mulighederne for udsendelse af de pågældende hervedvil mindskes markant, og idet de kvinder, der ikke er ofre formenneskehandel, i givet fald ville blive behandlet anderledesend andre udlændinge, der har pligt til at forlade landet i for-bindelse med en afgørelse om udvisning på grund af ulovligtophold/arbejde.Rigspolitiet vil imidlertid i relevante mødefora orientere deøvrige politikredse om erfaringerne fra Midt- og VestjyllandsPoliti og herunder generelt over for alle politikredsene under-strege, at der altid i hver enkelt sag skal ske en konkret vur-dering af, om anvendelse af frihedsberøvelse er nødvendigfor at sikre udlændingens tilstedeværelse, eller om dette kanske ved anvendelse af mindre indgribende foranstaltninger,herunder ved et påbud om ophold i et kvindekrisecenter, i detomfang der i området findes et krisecenter, som er villigt tilog i stand til at modtage kvinderne.Rigspolitiet skal dog samtidig henlede opmærksomheden på,at en sådan konkret vurdering kan føre til forskellige resulta-ter f.eks. på grund af den enkelte kvindes forhold eller situa-tionen i den enkelte politikreds, herunder risikoen for atkvinden vil forlade et pålagt opholdssted med henblik på atgenoptage arbejdet som prostitueret.Rigspolitiet skal endvidere henlede opmærksomheden på, atpolitiet har ansvaret for at sikre en effektiv og hurtig effektu-ering af de afgørelser om administrativ udvisning på grund afulovligt ophold/arbejde, som træffes af Udlændingeservice,og hvor udrejsefristen efter praksis fastsættes til straks.

4.

Det et ikke muligt ud fra Rigspolitiets statistikker over an-tallet af frihedsberøvede efter udlændingeloven at udskilleudenlandske prostituerede.”Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, vil landets politikredse i rele-vante mødefora blive orienteret om de erfaringer, som der er gjort i Midt-og Vestjyllands Politi. Disse erfaringer omfatter som nævnt, at det iMidt- og Vestjyllands politikreds har vist sig muligt at fastholde kvin-dernes tilstedeværelse, selv om de ikke har været frihedsberøvet, og atMidt- og Vestjyllands Politi har fået mange relevante oplysninger ombagmænd.Rigspolitiet har samtidig over for Justitsministeriet oplyst, at Rigspolitieti lyset af de ovennævnte erfaringer fra Midt- og Vestjyllands Politi tilligevil tage initiativ til at ændre vejledningen til Rigspolitiets strategi for en4
styrket politimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd, så det ud-trykkeligt af vejledningen kommer til at fremgå, at muligheden efter ud-lændingelovens § 34 for anbringelse på krisecentre efter en konkret vur-dering i den enkelte sag også vil kunne benyttes, selv om der er tale omkvinder, som (endnu) ikke er vurderet handlede. Ændringen af vejlednin-gen vil kunne indgå som et initiativ i regeringens kommende handlings-plan til bekæmpelse af menneskehandel 2011-14.Ændringen af vejledningen vil indebære, at det understreges over forlandets politikredse, at erfaringerne fra Midt- og Vestjyllands Politi pegerpå, at det ikke i alle tilfælde vil være nødvendigt at frihedsberøve prosti-tuerede udlændinge for at fastholde deres tilstedeværelse.Det vil således kunne være tilstrækkeligt at anvende de foranstaltninger,der er nævnt i udlændingelovens § 34 (opholdspligt, meldepligt mv.).Dette gælder både i perioden, indtil Udlændingeservice har truffet afgø-relse om, hvorvidt udlændingen har været udsat for menneskehandel, og itiden efter. Politiet vil således efter omstændighederne eksempelvis kun-ne anbringe den pågældende på et krisecenter allerede i umiddelbar for-længelse af den indledende afhøring i sagen.Ændringen indebærer samtidig, at det understreges, at udlændingelovenikke er til hinder for en fremgangsmåde svarende til den, der har væretfulgt hos Midt- og Vestjyllands Politi.Justitsministeriet skal dog samtidig bemærke, at en konkret vurdering af,hvilke foranstaltninger som er nødvendige med henblik på at fastholdeudlændingens tilstedeværelse – som også Rigspolitiet peger på – kan føretil forskellige resultater afhængig af den enkelte kvindes forhold eller si-tuationen i den enkelte politikreds, herunder risikoen for at kvinden vilforlade et pålagt opholdssted med henblik på at genoptage arbejdet somprostitueret. Som Rigspolitiet også er inde på, må det i den forbindelse påbaggrund af politiets mere generelle erfaringer antages, at vurderingen imange tilfælde fortsat konkret vil føre til, at en frihedsberøvelse er nød-vendig.Det bemærkes i tilknytning hertil, at der i langt de fleste tilfælde er taleom kvinder, der ikke vurderes handlede, og som har ulovligt ophold ogderfor udvises med indrejseforbud. Politiet har i den forbindelse ansvaretfor at sikre en effektiv og hurtig effektuering af udvisningerne.En mere generel ordning, hvorefter alle udenlandske prostituerede medulovligt ophold som udgangspunkt ikke længere skulle kunne frihedsbe-røves, men i stedet skulle pålægges ophold i et krisecenter, ville i givet5
fald kræve en ændring af udlændingeloven og ville efter regeringens op-fattelse kunne forhindre en hurtig og effektiv udsendelse. Regeringen vilpå den baggrund ikke kunne støtte en sådan ordning.
6