Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
962205_0001.png
962205_0002.png
Udkast
MINISTEREN
RetsudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. februar 20112011-245
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Retsudvalget har i brev af 17. november 2011 stillet mig følgende spørgsmål340 (REU alm. del omtrykt), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Marlene Harpsøe (EL).

Spørgsmål nr. 340:

”Hvad giver det stigende antal overfald på personalet hos Metroselskabet i Kø-benhavn ministeren anledning til at foretage sig af yderligere initiativer på detområde?”.

Svar:

Metroselskabet har oplyst mig om, at der i perioden fra 2009 til 2010 har væreten stigning i antallet af verbale og fysiske overfald på metro stewarder. Metro-selskabet har endvidere gjort mig bekendt med, at der gennem længere tid harværet fokus på overfald på personalet, og at der er taget initiativer til at mod-virke konsekvenserne heraf. Initiativer, der løbende videreudvikles.Konflikthåndtering indgår blandt andet som en væsentlig del af grunduddan-nelsen og efteruddannelsen af Metro Stewarderne. Desuden har Metro Serviceetableret et kolleganetværk, hvor stewarder, som har været udsat for entenpsykiske eller fysiske angreb, umiddelbart får støtte fra kolleger og også efter-følgende får bearbejdet deres oplevelser sammen med kolleger. Kolleganetvær-kets store indsats bakkes op på særlige teammøder.Til netværket er knyttet en fast psykolog, som kan inddrages både på teammø-der og som støtte for den enkelte steward. Kolleganetværket bygger bl.a. påsidemandsoplæring baseret på psykologundervisning. Det er den samme psy-kolog, der underviser alle stewards i konflikthåndtering, og herved sikres engod sammenhæng mellem teori og praksis.Metro Service har endvidere etableret en særlig fokusgruppe med repræsentan-ter for bl.a. stewarder, arbejdsmiljøorganisationen og ledelsen som regelmæs-sigt gennemgår statistikker for stedfundne hændelser med henblik på iværk-sættelse af supplerende forebyggende tiltag.Videre kan det nævnes, at Metro Service har et tæt samarbejde med politiet,som dels medvirker forebyggende ved større tiltag, som for eksempel størrekontrolaktiviteter, og opfølgende efter stedfundne hændelser.
Side 2/2
Metro Service har ved flere lejligheder gennemført passagerrettede informati-onskampagner, der opfordrer passagererne til at udvise hensigtsmæssig adfærdoverfor stewarderne i alle typer af situationer. En sådan kampagne er senestgennemført medio 2010.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt