Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
8. december 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-2014JEE43745
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 273 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 273 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Såfremt danske myndigheder havde kendskab til USA’sovervågning i Danmark, bedes ministeren redegøre fora. hvilke typer overvågning der er givet tilladelse til,b. hvilket område, der er givet tilladelse til at overvågec. om der er givet tilladelse til at følge efter mennesker, dergår fra området omkring ambassadend. på hvilket juridisk grundlag/med hvilken hjemmel, der ergivet tilladelse til overvågninge. hvilken kontrol der blev ført med USA’s overvågningf. hvor lang tid danske myndigheder har været bekendt medUSA’s overvågning i Danmark.”Svar:
Beskyttelsen af udenlandske ambassader i Danmark er en opgave, dergennemføres i tæt samarbejde mellem ambassaderne, Politiets Efterret-ningstjeneste og det stedlige politi.Efterforskning af mulige trusler mod en given ambassade samt andenform for myndighedsudøvelse uden for ambassadens område er en opga-ve, der hører under danske myndigheder. Samtidig træffer udenlandskeambassader normalt selv en række andre foranstaltninger med henblik påbeskyttelse af ambassaderne. Det er i den forbindelse ikke usædvanligt,at beskyttelse af en bestemt ambassade ikke blot gennemføres af vagterpå selve stedet, men også suppleres af observationer i området i denumiddelbare nærhed af ambassaden med henblik på at identificere mis-tænkelige forhold. Der kan i den forbindelse henvises til den samtidigebesvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.De sikkerhedsforanstaltninger, som en udenlandsk ambassade kan iværk-sætte uden for ambassadens område, skal holde sig inden for rammerneaf dansk lovgivning. Eksempelvis kan der alene foretages observationerog indsamles oplysninger af sikkerhedsmæssig karakter i ambassadensumiddelbare nærhed, ligesom observationerne og indsamlingen af oplys-ninger skal ske til brug for og i sammenhæng med ambassadens generellesikkerhedsforanstaltninger.I forhold til sikkerhedsforanstaltninger, der holder sig inden for de gæl-dende rammer, er ambassadernes aktiviteter hverken betinget af en orien-tering af eller tilladelse fra de danske myndigheder.2
I forhold til spørgsmålet om kontrol med ambassadens aktiviteter kan detoplyses, at såvel Politiets Efterretningstjeneste som Københavns Politienten af egen drift eller efter anmeldelse vil reagere, hvis myndighederneskulle blive opmærksom på, at der foregår ulovligheder i forbindelse medsikkerhedsforanstaltninger omkring den amerikanske ambassade ellerandre landes repræsentationer.Der kan i øvrigt ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse re-degøres nærmere for tilrettelæggelsen af Politiets Efterretningstjenestesopgavevaretagelse i forhold til udenlandske myndigheders aktiviteter iDanmark.I forhold til spørgsmålet om danske myndigheders kendskab til sikker-hedsforanstaltningerne omkring den amerikanske ambassade kan derhenvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 272 (Alm. del) fraFolketingets Retsudvalg.
3