Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
936664_0001.png
936664_0002.png
936664_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2010Strafferetskontoret2010-792-1513RAJ41703
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 268 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 268 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Kan ministeren forklare, hvorfor der i redegørelsen ikke ta-ges kritisk stilling til logningsbekendtgørelsen, trods denmassive kritik af bekendtgørelsen der har været i medierne,og det faktum, at syv EU-lande, på grund af retssikkerheds-mæssige betænkeligheder, har undladt at implementere detunderliggende EU-direktiv?”

Svar:

1.

Logningsbekendtgørelsen er fastsat i medfør af retsplejelovens § 786,stk. 4. Bekendtgørelsen, der trådte i kraft den 15. september 2007, inde-holder bestemmelser, der gennemfører væsentlige dele af logningsdirek-tivet (direktiv 2006/24/EF).Som det fremgår af redegørelsen om erfaringerne med lovgivning indførti forbindelse med anti-terrorpakke I fra 2002 og anti-terrorpakke II fra2006, skal der i folketingsåret 2011-12 fremsættes forslag om revision afretsplejelovens § 786, stk. 4.

2.

Bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, hvorefter det påhvilerudbydere af telenet- eller teletjenester at foretage registrering og opbeva-ring (logning) i 1 år af oplysninger om teletrafik til brug for efterforsk-ning og retsforfølgning af strafbare forhold, blev indført med lov nr. 378af 6. juni 2002 (anti-terrorpakke I). Der er alene tale om registrering ogopbevaring af trafikdata og ikke af selve indholdet af kommunikationen.Bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført for at sikre, atoplysninger om teletrafik er tilgængelige, når retten ved kendelse har be-stemt, at politiet til brug for en konkret efterforskning eller retsforfølg-ning af alvorlig kriminalitet kan foretage indgreb i meddelelseshemme-ligheden.I forbindelse med anti-terrorpakke I fra 2002 blev der indsat en revisi-onsbestemmelse i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, hvorefter justitsmini-steren i folketingsåret 2005-06 skulle fremsætte forslag om revision afretsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden for indsættelsen af en revisi-onsbestemmelse var, at en ordning med pligtmæssig logning af oplysnin-ger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning var en ny-skabelse, og at Justitsministeriet fandt det hensigtsmæssigt, at ordningenevalueres nogle år efter dens iværksættelse.2
I forbindelse med anti-terrorpakke II fra 2006 blev revisionen udskudt tilfolketingsåret 2009-10, jf. § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006. Det skyldtes,at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af be-stemmelsen, idet retsplejelovens § 786, stk. 4, først blev sat i kraft den15. september 2007.Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionsklausulen ændret således,at revisionen skal foretages i folketingsåret 2011-12.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 180 – 2009-10), at deoplysninger om teletrafik, der registreres og opbevares i medfør af log-ningsbekendtgørelsen, i en lang række tilfælde har været af væsentligeller afgørende betydning for efterforskning og retsforfølgning af alvorli-ge forbrydelser, herunder bl.a. i sager om drab, terror, bandekriminalitet,narkokriminalitet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn.Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger, at Politiets Efter-retningstjeneste anvender oplysninger om teletrafik i betydeligt omfangnavnlig i forbindelse med længerevarende efterforskninger inden for ter-rorområdet, og oplysninger om teletrafik har i flere tilfælde været af af-gørende betydning for at kunne afdække terrorrelationerne i både ind- ogudland.Formålet med udsættelsen var bl.a. at sikre, at resultatet af en planlagtevaluering af logningsdirektivet i EU-regi også kan indgå i overvejelser-ne i forbindelse med revisionen, ligesom det fandtes hensigtsmæssigt atindhente yderligere erfaring med reglerne med henblik på at vurdere be-hovet for eventuelle ændringer. Justitsministeriet vil inddrage relevantemyndigheder og organisationer mv., herunder tele- og internetbranchen, iforbindelse med revisionen.
3