Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
919672_0001.png
919672_0002.png
919672_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. november 2010Politikontoret2010-150-2008LBN43798
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 253 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 253 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan bliver det på nuværende tidspunkt sikret, at de pro-stitueredes retsstilling i forhold til vejledning og partshøringsamt klagevejledning opretholdes, når politiet håndhæver zo-neforbud over for prostituerede på gaden?”

Svar:

1.

Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 256 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om ordensbe-kendtgørelsens bestemmelser om zoneforbud mv.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Rigspolitiet. I den anledning har Rigspolitiet ind-hentet en udtalelse fra Københavns Politi, der bl.a. har oplyst, at zonefor-bud efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 4 – om forbud til personer, derhar udvist en særlig utryghedsskabende adfærd, imod at færdes frem ogtilbage eller tage ophold inden for en radius af 500 meter fra det sted,hvor adfærden har fundet sted – ikke benyttes over for prostituerede.Der kan i tilknytning hertil henvises til Justitsministeriets besvarelse af15. juni 2010 af spørgsmål nr. 1097 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-valg. I den nævnte besvarelse er der redegjort nærmere for KøbenhavnsPolitis praksis for så vidt angår udstedelse af bøder for overtrædelse afordensbekendtgørelsens regler om at være til ulempe for omkringboendeeller forbipasserende.Som det fremgår af den nævnte besvarelse, er baggrunden for, at politietundertiden skrider ind over for enten danske eller udenlandske prostitue-rede, som regel, at de pågældende i større grupper på omkring 6–8 perso-ner forsøger at skaffe kunder. Som det videre fremgår, kan den frem-gangsmåde, som de prostituerede i forbindelse hermed benytter, værebåde meget provokerende og grænseoverskridende over for andre tilste-deværende, som ikke er interesseret i hverken at blive antastet eller i atiagttage de prostitueredes adfærd.Det er endvidere anført i den nævnte besvarelse, at de prostituerede i før-ste omgang vil blive anmodet om at fjerne sig. Hvis de trods mundtligeadvarsler flere gange vender tilbage, vil de herefter få en skriftlig advar-sel, og tidligst derefter vil de blive tildelt en bøde.Som det samtidig fremgår af den nævnte besvarelse, har de prostitueredeefter Københavns Politis opfattelse et godt kendskab til det lokale politi2
på Vesterbro, som de på ingen måde nærer frygt for. Det er således lo-kalpolitiets generelle opfattelse, at de prostituerede har tillid til politiet,som ofte modtager oplysninger fra dem om eksempelvis bagmænd, kri-minelle forhold, som de har været udsat for, og andre særlige problemer.Der kan endvidere henvises til Justitsministeriets besvarelse af 15. no-vember 2010 af spørgsmål nr. 110 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-valg. Som det fremgår heraf har Københavns Politi oplyst, at reglerne iordensbekendtgørelsen om udstedelse af bøder alene benyttes over for deprostituerede i tilfælde, hvor der udvises en meget støjende og generendeadfærd, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden. Endvidere vil detsædvanligvis kun forekomme i gentagelsestilfælde, idet det forindengennem dialog bliver forsøgt at forklare de pågældende, at den udvisteadfærd må betragtes som ordensforstyrrende og dermed i strid med or-densbekendtgørelsen.Det er endvidere anført i den nævnte besvarelse, at den adfærd, der i så-danne tilfælde kan være tale om, eksempelvis er når de i grupper udviserstøjende og krænkende adfærd ved råben og skrigen eller på provokeren-de måde forulemper personer, der ikke ønsker at få tilbudt seksuelleydelser fra de prostituerede. Prostituerede kvinder, der blot er til stedeuden at udvise en adfærd som beskrevet, vil således ikke efter politietspraksis få en bøde.

2.

Der kan i øvrigt henvises til Rigspolitiets beskrivelse af 31. maj 2010af politiet indsats mod prostitutionens bagmænd i 2009 (oversendt tilFolketingets Retsudvalg den 14. juni 2010). Beskrivelsen indeholder bl.a.en nærmere omtale af politiets samarbejde med Center Mod Menneske-handel (CMM) og Rigspolitiets strategi – og tilknyttede vejledning – foren styrket politimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd.Det kan i den forbindelse oplyses, at det fremgår af såvel strategien somvejledningen, at politiet som udgangspunkt bør betragte alle prostitueredekvinder som potentielle ofre for strafbare forhold, og at politiet på denbaggrund bør sikre, at antrufne prostituerede er orienteret om de socialetilbud, der formidles af relevante myndigheder og organisationer, lige-som politiet bør formidle kontakt – uanset om der er grundlag for at fri-hedsberøve den trufne prostituerede – mellem den prostituerede og derelevante myndigheder og organisationer, hvis kvinden giver udtryk foret ønske herom.
3