Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
936611_0001.png
936611_0002.png
936611_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2010Strafferetskontoret2010-792-1506RAJ41679
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 234 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2010.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 234 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Kan ministeren bekræfte, at kommunerne har en økonomiskinteresse i at reducere antallet af unge, der bliver idømt enungdomssanktion?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Socialministeriet, der har oplyst følgende:”Ungdomssanktionen kan anvendes i sager, hvor domstolene ellersville idømme en ubetinget fængselsstraf i intervallet 30 dage til 1½år.Socialministeriet kan oplyse, at for et typisk ungdomssanktionsfor-løb, hvor den unge anbringes 2 måneder i sikret afdeling, 12 måne-der i et åbent anbringelsesforløb og derefter 10 måneder i ambulantregi, vil kommunerne skulle finansiere udgifterne i alle 3 faser.Unge under 18 år, der idømmes en ubetinget frihedsstraf, anbringespå hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller institution, medmindreafgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imod anbringelse udenfor fængsel og arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2.Afgørelse herom træffes af Direktoratet for Kriminalforsorgen efterindstilling fra en af kriminalforsorgens afdelinger eller institutio-ner. Som udgangspunkt placeres den unge i et åbent anbringelses-sted oprettet efter reglerne i serviceloven. Udgifterne hertil vil af-hænge af den månedlige takst på det anbringelsessted, hvor denunge anbringes, og længden af den ubetingede straf. Den gennem-snitlige årlige udgift til en døgninstitution skønnes, på baggrund afkommunernes regnskab i Danmarks Statistik, at udgøre ca. 1,1 mio.kr. (2010-pl).Hvis den unge anbringes i fængsel eller arresthus i Kriminalforsor-gens regi, vil kommunen skulle afholde udgifter svarende til udgif-ter på 104.166 kr. pr. måned eller 1,25 mio. kr. på årsbasis.Når unge får en ubetinget frihedsstraf modregnes den tid, den ungehar været varetægtsfængslet, mens dette ikke sker, når den ungebliver idømt en ungdomssanktion. Varetægtsfængsles den unge,har kommunen udgifter hertil svarende til 1,25 mio. kr. på årsbasis.I de tilfælde, hvor udgifterne til hjælp og støtte for personer under67 år i en konkret sag overstiger en årlig udgift på 0,8 mio. kr. ellermere, refunderer staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter,som ligger over dette beløb. For den del af udgiften, der overstiger1,5 mio. kr. årligt, udgør statsrefusionen 50 pct.2
For unge, der har været varetægtsfængslet eller afsonet en ubetin-get frihedsstraf, skal kommunen i forbindelse med løsladelsen giveden unge et tilbud om udslusning af en varighed på mindst 6 måne-der. Tilbuddet skal som minimum have et omfang svarende til enkontaktperson.Kommunen vil således have udgifter, uanset den unge bliver idømten ubetinget frihedsstraf eller en ungdomssanktion. Om kommunenindstiller den unge til en ungdomssanktion, afhænger af den social-faglige vurdering i den konkrete sag.”
3