Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
910197_0001.png
910197_0002.png
910197_0003.png
910197_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. november 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-2007JEE43542
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 221 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehn-hardt (SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 221 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. sep-tember 2010 fra Jan Hansen vedrørende retsplejelovens §115, jf. REU alm. del - bilag 739”

Svar:

1.

I den henvendelse, der henvises til i spørgsmålet, anføres bl.a., atden pågældende finder, at udveksling af oplysninger efter retsplejelo-vens § 115 bør være obligatorisk og ikke frivillig, som det er tilfældet idag.Bestemmelsen i § 115 blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 403 af13. juni 1990. Hovedformålet med bestemmelsen var at give myndig-hederne mulighed for – uden at det er en betingelse, at der forelæggersamtykke fra den, oplysningerne angår – at udveksle de relevante op-lysninger i forbindelse med SSP-samarbejdet. Bestemmelsen finderimidlertid også anvendelse på andre former for kriminalitetsforebyg-gende samarbejde.Ved lov nr. 114 af 16. februar 2009 blev bestemmelsen udvidet, såle-des at bestemmelsen tillige omfatter politiets samarbejde med de socia-le myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien, som led i indsat-sen over for socialt udsatte personer (PSP-samarbejdet).Justitsministeriet har endvidere den 6. oktober 2010 fremsat forslag tillov om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Skærpet straf for hæ-leri og tæt samarbejde om udveksling af oplysninger mellem kriminal-forsorgen, de sociale myndigheder og politiet i forbindelse med dømtesløsladelse (KSP)) (L 3).Med lovforslaget foreslås en ændring af retsplejelovens § 115, så be-stemmelsen også kommer til at omfatte samarbejdet mellem kriminal-forsorgen, de sociale myndigheder og politiet – KSP-samarbejdet – omindsatsen over for dømte, der løslades fra institutioner under kriminal-forsorgen, eller dømte under 18 år, der løslades fra institutioner mv.uden for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i henhold til straffuld-byrdelseslovens § 78, stk. 2.

2.

Det følger af retsplejelovens § 115, stk. 4, at udveksling af oplys-ninger efter bestemmelsen er frivillig for de deltagende myndigheder.Bestemmelsen fraviger på dette punkt forvaltningslovens § 31, hvoref-2
ter en myndighed der er berettiget til at videregive oplysninger også ialmindelighed er forpligtet hertil, når oplysningerne har betydning forden andens myndigheds virksomhed.Som begrundelse herfor er i forarbejderne til lov nr. 403 af 13. juni1990 samt i forarbejderne til lov nr. 114 af 16. februar 2009 henvist til,at videregivelse af oplysninger ikke må skade de pågældende myndig-heders klientforhold.Justitsministeriet har ikke modtaget henvendelser, der giver anledningtil at overveje en ændring af det princip, at udveksling af oplysningerefter bestemmelsen i retsplejelovens § 115 er frivillig for de involvere-de myndigheder.

3.

Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at det lokale samarbejdemellem skole, socialforvaltning og politi – SSP-samarbejdet – udgørkrumtappen i det lokale kriminalpræventive arbejde i forhold til børnog unge.Målsætningen for SSP-samarbejdet er at opbygge, anvende og vedli-geholde et lokalt netværk, der har kriminalpræventiv indvirkning påbørn og unges dagligdag. SSP-samarbejdet giver mulighed for at op-fange faresignaler og udviklingstendenser i kriminaliteten og i børnsog unges levevilkår så tidligt, at der kan gøres en indsats for at hindre,at de unge kommer ud i en kriminel løbebane. Samtidig erSSP-samarbejdet et velegnet forum til at afklare, hvilke muligheder forforebyggende arbejde, der er lokalt for de involverede myndigheder.SSP-samarbejdet kan desuden gennem projekter være med til at mod-virke, at der opstår grupper eller bander af unge med kriminel adfærd.SSP-samarbejdet omfatter også unge over 18 år – det såkaldte SSP+ –og derfor indgår det som et væsentligt led i det forebyggende arbejdebl.a. at samarbejde med erhvervsvirksomheder i lokalområdet om atskaffe lære- eller arbejdspladser til unge, som har behov for en særligstøttende indsats.Ved politi- og domstolsreformen (lov nr. 538 af 8. juni 2006) blev derindsat en ny bestemmelse i retsplejelovens § 114 om politidirektørenspligt til at virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbej-de. Med denne bestemmelse er det fastsat i lovgivningen, at politidi-rektøren har pligt til at virke for og søge at etablere og fastholde etsamarbejde mellem politiet og hver enkelt kommune i politikredsen3
vedrørende det kriminalitetsforebyggende arbejde, i praksis navnliginden for rammerne af SSP-samarbejdet.Bestemmelsen i retsplejelovens § 114 blev ved lov nr. 114 af 16. fe-bruar 2009 udvidet til også at omfatte politiets samarbejde med de so-ciale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien, som led i ind-satsen over for socialt udsatte personer (PSP-samarbejdet).Som det fremgår, har regeringen således stor fokus påSSP-samarbejdet og har bl.a. taget flere lovgivningsmæssige initiativeri de senere år med henblik på at fastholde og styrke samarbejdet.
4