Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. januar 2011ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-011117474
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 211 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 211 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i de enkelte poli-tikredses responstider over tid, så det er muligt at sammen-ligne politikredsenes løbende performance, herunder bedesministeren redegøre for, hvilke typer sagstyper der tæller medi responstider. Tæller f.eks. indbrud med i opgørelsen af re-sponstider, og hvilke forhold er afgørende for om en henven-delse tæller med i statistikken for responstider?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at der siden 4. kvartal 2006 er fore-taget målinger af politikredsenes gennemsnitlige responstiderpå alarm 112-opkald.Responstiden omfatter den tid, der går, fra politiet modtageralarmopkaldet, og til patruljen er fremme på gerningsstedet.Der foretages responstidsmålinger på følgende hastende poli-tiopgaver:overfald/slagsmålhusspektaklerspirituskørselrøveriigangværende indbrudandet, herunder hærværk og andre politirelaterede op-gaver.Responstidsmålingerne foretages i alle politikredse bortset fraKøbenhavns Politi, hvor responstidsmålinger af tekniskegrunde ikke kan foretages. Rigspolitiet har udarbejdet en op-gørelse over de gennemsnitlige responstider for henholdsvishele landet og politikredsene i perioden 2006 (4. kvartal) til 1.halvår 2010.4.1.1. 1.1.Gennemsnitlige responstider 1. halvårkvartalhalvårhalvår halvårhalvår2006 (4. kvt.) – 2010.200620072008 20092010Hele landet10:5610:2309:3909:3208:56Nordjyllands Politi10:4510:4011:2309:5609:53Østjyllands Politi07:5608:1007:5508:1308:02Midt- og Vestjyllands Politi13:2610:5010:3410:2910:04Sydøstjyllands Politi08:5608:3208:4407:5806:54Syd- og Sønderjyllands Politi12:2110:3409:2407:5609:09Fyns Politi10:0710:1609:4412:3408:57Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi11:4111:4511:2109:3710:11Midt- og Vestsjællands Politi12:2311:1010:0510:3009:04Nordsjællands Politi10:4510:0908:2308:2709:02Københavns Vestegns Politi*)---09:0808:02Bornholms Politi07:1913:3110:0910:1409:10Først fra 4. kvartal 2008 har det været teknisk muligt at opgøre responstider for Københavns Vestegns Politi.
2
Opgørelsen viser, at den gennemsnitlige responstid for helelandet i 1. halvår 2010 er forbedret med to minutter i forholdtil niveauet i 2006, hvor den gennemsnitlige responstid ud-gjorde 10 minutter og 56 sekunder. Herudover viser opgørel-sen, at de gennemsnitlige responstider er forbedret i alle poli-tikredse bortset fra Østjyllands Politi, der i 2006 havde denlaveste responstid, og Bornholms Politi. Det skal i den forbin-delse bemærkes, at opgørelsen af de gennemsnitlige re-sponstider for Bornholms Politi er baseret på få hastendealarmopkald, hvilket medfører, at én lang eller kort re-sponstidsmåling kan få stor betydning for opgørelsen af densamlede gennemsnitlige responstid for kredsen.”
3