Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. november 2010Strafferetskontoret2010-792-1470LBI40855
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. septem-ber 2010 fra Kirsten Hink vedrørende videoovervågning, jf.(2009-10) REU alm. del – bilag 734.Svar:
Efter tv-overvågningslovens § 1 må private ikke foretage tv-overvågningaf gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindeligfærdsel. Lovens § 2 indeholder en række undtagelser hertil, som indebæ-rer, at bl.a. pengeinstitutter i visse tilfælde kan foretage tv-overvågning afarealer, der benyttes til almindelig færdsel.For det første kan en pengeautomat tv-overvåges, hvis overvågningenforetages af eller på vegne af den, der har rådighed over automaten, oghvis overvågningen indrettes således, at den alene retter sig mod perso-ner, der befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten, jf. lovens § 2,stk. 1, nr. 2.For det andet kan pengeinstitutvirksomheder, spillekasinoer, hotel- ogrestaurationsvirksomheder samt butikscentre og butikker, hvorfra der fo-regår detailsalg, tv-overvåge egne indgange og facader, jf. § 2, stk. 1, nr.2, litra a.For det tredje kan pengeinstitutvirksomheder, spillekasinoer, hotel- ogrestaurationsvirksomheder samt butikscentre og butikker, hvorfra der fo-regår detailsalg, tv-overvåge arealer, som ligger i direkte tilknytning tilegne indgange og facader, og som naturligt anvendes eller kan anvendessom adgangs- eller flugtvej i forhold til egne indgange, hvis overvågnin-gen er klart nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse, jf. § 2, stk.1, nr. 2, litra b.Om afgrænsningen af anvendelsesområdet for den sidstnævnte undtagel-se er bl.a. følgende anført i lovens forarbejder:”I hvilken udstrækning arealer uden for et forretningssted vil væreomfattet af det netop anførte må afhænge af de lokale forhold. Det erdog som også anført af udvalget klart, at der i sagens natur skal væretale om arealer, der ligger tæt på egne indgange mv.I den forbindelse forudsættes det, at der ved bestemmelsens anven-delse i almindelighed kan gås ud fra, at fortovsarealer og andre tilsva-2
rende gangarealer uden for det pågældende forretningssteds indgan-ge, herunder bagindgange, og facader vil være omfattet. Hvis forret-ningsstedet ligger ud til en gågade, må gågade-arealet foran forret-ningsstedet i almindelighed kunne anses for omfattet.Hvis forretningsstedet ligger ud til en åben plads (et butikstorv ellerlignende), kan den del af pladsen, der ligger inden for en kort afstandfra forretningsstedets indgange og facader, være omfattet. Den præci-se afgrænsning må som anført bero på de konkrete forhold, men detforudsættes, at der i almindelighed vil være tale om et område, derhøjst kan strække sig ca. 10- 15 meter fra forretningsstedets indgangeog facader. I tilfælde, hvor forretningsstedet ligger umiddelbart ud tilen parkeringsplads, forudsættes det på tilsvarende måde, at arealetkan omfatte et område inden for en kort afstand fra forretningsstedetsindgange og facader. Det gælder, hvad enten der er tale om et særligtindrettet parkeringsområde eller om, at der f.eks. kan ske parkering ikanten af en vej foran forretningsstedet.Kravet om arealernes direkte tilknytning til forretningsstedet vil i al-mindelighed ikke være opfyldt, når det drejer sig om fortovsarealermv., der i forhold til det pågældende forretningssteds egne indgangeog facader ligger på modsatte side af en vej eller gågade. Afhængigtaf de konkrete forhold vil fortovsarealer og lignende, der ligger forannaboejendomme, kunne være omfattet, idet kravet om, at arealerneskal ligge i direkte tilknytning til egne indgange og facader, dog i al-mindelighed vil medføre, at der alene kan være tale om fortovsarealermv. i få meters afstand fra egne indgange og facader.For at kunne tv-overvåge arealer af den anførte karakter er det efterden foreslåede bestemmelse en betingelse, at det er klart nødvendigtaf hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Det indebærer, at den er-hvervsdrivende må foretage en konkret vurdering af, hvorvidt et hen-syn til at forebygge og opklare kriminalitet gør det klart nødvendigtat foretage tv-overvågning af de arealer, der ligger i direkte tilknyt-ning til egne indgange og facader.Afgørende vil således være, om det hensyn til kriminalitetsbekæm-pelse, der begrunder den omtalte adgang til at tv-overvåge egne ind-gange og facader, gør det klart nødvendigt også at foretage tv-overvågning af direkte tilknyttede arealer.Det anførte betyder eksempelvis, at pengeinstitutter vil få adgang tilat tv-overvåge fortovsarealer mv., idet det er en almindelig erfaring,at arealer, der ligger i direkte tilknytning til et pengeinstitut, ofte an-vendes til rekognoscering forud for røverier, og at en røvers maske-ring/afmaskering kan foregå ude på f.eks. fortovet (og ikke i indgan-gen til eller inden for i pengeinstituttets lokaler).”Som anført ovenfor er det i alle tilfælde en konkret vurdering af de lokaleforhold, der er afgørende for, om arealer i tilknytning til pengeinstitutter3
mv. kan tv-overvåges. Det er i første række det pågældende pengeinstitutmv., der skal vurdere, om overvågning vil være i overensstemmelse medreglerne i tv-overvågningsloven.Hvis der opstår mistanke om overtrædelse af tv-overvågningsloven, kanforholdet anmeldes til politiet, som herefter må tage stilling til, om der ergrundlag for at gribe ind over for tv-overvågningen på det pågældendested.Jeg finder på den baggrund ikke at burde udtale mig om den konkretesag, som der henvises til i spørgsmålet.
4