Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
929728_0001.png
929728_0002.png
929728_0003.png
929728_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. december 2010ØkonomikontoretRikke Ørum Petersen2010-0030-012418161
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 126 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 126 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Det fungerer bareikke” i KABnyt nummer 8, oktober 2010, hvori det beskri-ves, hvorledes de almene boligafdelinger oplever store pro-blemer i forhold til den digitale tinglysning.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Domstolsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:”Domstolsstyrelsen har i anledning af det stillede spørgsmålbedt Tinglysningsrettens præsident om en udtalelse. Dom-stolsstyrelsen kan på den baggrund udtale følgende:Artiklen omhandler i det væsentlige nogle konkrete sager,hvor KAB har oplevet problemer af forskellig art i forbindel-se med anmeldelser til tinglysning, ligesom der mere genereltudtrykkes kritik af ressourcesituationen ved Tinglysningsret-ten.Tinglysningsretten har oplyst, at de beskrevne forhold synesat ligge noget tilbage i tid, og artiklen afspejler efterTinglysningsrettens opfattelse ikke forholdene ved retten idag.For almene boligafdelingers vedkommende har der knyttetsig særlige udfordringer til den digitale tinglysning, idet al-mene boligafdelinger ikke kan få et cvr-nummer, og dermedheller ikke den digitale signatur, som er en forudsætning forat kunne få tinglyst dokumenter automatisk i det digitalisere-de tinglysningssystem. Det har derfor været nødvendigt atudfærdige særlige retningslinjer for almene boligafdelingersanmeldelse af dokumenter til tinglysning. Disse retningslinjerer udarbejdet i samarbejde med den finansielle sektor, og derhar været afholdt en række møder til afklaring af problemer-ne omkring de almene boligafdelinger, herunder møder meddeltagelse af Socialministeriet, SKAT og Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen. Der pågår fortsat et samarbejde på området,og der blev senest afholdt møde den 1. december 2010.Retningslinjerne er omsat til en vejledning, som er tilgænge-ligTinglysningsrettenshjemmeside,www.Tinglysningsretten.dk.Tinglysningsrettens medarbejdere er bekendt med de fastsatteretningslinjer og yder generel vejledning herom. Rettensmedarbejdere kan af principielle årsager imidlertid ikke påta-2
ge sig at yde egentlig juridisk rådgivning i forhold til hverkenalmene boligforeninger eller andre professionelle eller privateaktører.Tinglysningsretten har i øvrigt oplyst, at der siden idriftsæt-telsen af digital tinglysning i september 2009 er blevet ting-lyst en lang række pantebreve med almene boligafdelingersom debitorer.Tinglysningsretten kan ikke ud fra de foreliggende oplysnin-ger udtale sig om de konkrete sager, der omtales i artiklen.Dog oplyser Tinglysningsretten, at henvisningen til Inden-rigsministeriet frem for Socialministeriet beror på en bekla-gelig fejl fra en medarbejders side.Mere generelt kan det oplyses, at det er Tinglysningsrettensopgave at påse, hvorvidt et dokument kan tinglyses eftertingbogen, og hvorvidt disponenten er berettiget til at rådeover ejendommen i den angivne retning. Hvis Tinglysnings-retten i den forbindelse bliver opmærksom på uoverensstem-melser – for eksempel at adkomstforholdene ifølge tingbogenikke stemmer overens med adkomstforholdene som angivet ianmeldelsen – må Tinglysningsretten afvise anmeldelsen,selv om denne for anmelderen måske fremstår som helt op-lagt.Når der benyttes fuldmagt i forbindelse med en anmeldelse erdet tilsvarende Tinglysningsrettens opgave at påse, at der fo-religger original underskrift. I de tilfælde, hvor en underskrifter påført fuldmagten med sort skrift, kan der være tvivl om,hvorvidt underskriften er original. Hvis tinglysningsmedar-bejderen ikke på det foreliggende grundlag kan afgøre dette,vil Tinglysningsrettens reaktion være at afvise fuldmagten.Det er hensynet til tingbogens autoritet såvel som hensynet tilden omstændighed, at statskassen hæfter på objektivt grund-lag for tingbogens rigtighed, der begrunder den restriktivepraksis med afvisning. Tinglysningsretten har oplyst, at manaltid forsøger at formulere afvisningsgrunden så præcist sommuligt i de manuelt behandlede sager, hvorfor man beklager,hvis der har været tilfælde, hvor afvisningsgrunden ikkeumiddelbart har været forståelig for anmelder.Det bemærkes, at Tinglysningsrettens afgørelser om afvis-ning af anmeldelser og fuldmagter kan kæres til VestreLandsret.Med hensyn til ressourcesituationen ved Tinglysningsrettenbemærkes, at der i de første måneder efter, at den digitaletingbog blev sat i drift, var et betydeligt pres påTinglysningsretten, der – ud over at tage det nye system i3
brug og agere efter helt nye arbejdsgange – skulle forholdesig til en række uforudsete problemer. Efter indkøringsperio-den er sagsbehandlingstiden for de manuelt behandlede sagerblevet nedbragt i overensstemmelse med den handlingsplan,der blev vedtaget tilbage i januar 2010, og der er blevet fri-gjort ressourcer til prioritering af eksempelvis betjeningen afden telefoniske hotline og besvarelsen af e-mails, ligesom vi-dendelingen mellem medarbejderne er blevet sat i system.Tinglysningsretten arbejder fortsat målrettet på at forbedreservicen over for sine brugere.”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det fortsat overvejes, hvor-vidt der kan skabes mulighed for, at de almene boligafdelinger kan fåtinglyst dokumenter automatisk i det digitale tinglysningssystem.
4