Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
934849_0001.png
934849_0002.png
934849_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. december 2010Strafferetskontoret2010-792-1499RAJ41651
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 122 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes oplyse, om det ikke er korrekt, at en straf-fesag om overtrædelse af momslovgivningen kan startes opsideløbende med, at den civilretslige sag kører og om dette ersket i flere tilfælde.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Det indgår i gerningsindholdet i straffebestemmelserne i skatte-og afgiftslovene, at der skal være unddraget skat eller afgift. Skat-te- eller afgiftsansættelsen skal derfor som udgangspunkt være en-delig, inden straffesagen indbringes for domstolene, jf. nedenfor.Skatte- og afgiftsansættelsen er en forvaltningsretlig afgørelse truf-fet af skattemyndighederne, og ansættelsen kan derfor påklages idet skatteretlige system, ligesom den endelige forvaltningsretligeafgørelse kan indbringes for domstolene. Hvis skatte- eller afgifts-ansættelsen påklages, skal der således tages stilling til, om behand-lingen af straffesagen skal fortsætte eller stilles i bero, indtil denforvaltningsretlige sagsbehandling er afsluttet.I anklagemyndighedens vejledning om behandlingen af skatte- ogafgiftssager er der henvist til SKAT’s vejledning ”Processuelle reg-ler på SKAT’s område 2010-2”, hvor der er fastsat nærmere ret-ningslinjer herom. Jeg henviser i den forbindelse også til mit bidragtil besvarelsen af spørgsmål nr. 125 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg.Af SKAT’s retningslinjer fremgår bl.a., at klagesager som ud-gangspunkt behandles i det administrative klagesystem, før straffe-sagen gennemføres. Dette gælder især:mindre ukomplicerede klagesager, som kan forventes afgjorthurtigtklagesager, hvor den foreliggende uenighed overvejende vedrø-rer spørgsmål om forståelsen af materielle skatte- eller afgifts-reglerklagesager, hvor opgørelsen af kravets størrelse i væsentliggrad bygger på et skøn.I en række tilfælde søges straffesagen dog fremmet uanset klageover det underliggende spørgsmål om skattekravet. Det drejer sigbl.a. om følgende situationer:
2
hvor klagesagen overvejende vedrører bevisspørgsmål af be-tydning for afgørelsen om kravets størrelsehvor klagesagen overvejende vedrører anvendelsen af retsreg-ler, som ikke frembyder fortolkningsmæssig tvivlhvor den sigtede er varetægtsfængslet, og fængslingen ønskesopretholdt indtil domsafsigelsen.
Som det fremgår, afhænger vurderingen af, om straffesagen bør sø-ges fremmet uanset en klage over skattekravet, bl.a. af, om sagenrejser spørgsmål, der umiddelbart er egnet til at blive afgjort afdomstolene uden en forudgående behandling i det administrativeklagesystem.Det bemærkes, at klagesagsbehandlingen og retsforfølgningen istraffesagen kan fortsætte uafhængigt af hinanden i de tilfælde,hvor klagesagen alene vedrører forhold, der ikke er inddraget understraffesagen.”Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 125fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
3