Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:toretSagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
Færdsels- og våbenkon-Freja Sine Thorsboe2011-0030-0286210930
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1175 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. juli 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1175 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra borger, vedr.parkeringsbøde, jf. REU alm. del - bilag 558.”Svar:
Henvendelsen, som er nævnt i spørgsmålet, vedrører en konkret sag omovertrædelse af parkeringsskivebekendtgørelsens1§ 3, stk. 2. I henvendel-sen foreslås den nævnte bestemmelse ændret, således at en parkeringskivesviser skal indstilles på senest det tidspunkt, da tidsbegrænsningen begyn-der, hvorved det også vil blive muligt at indstille en parkeringsskives visertil et tidspunkt, der ligger forud for en tidsbegrænsnings begyndelse.Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig omden konkrete sag, der omtales i henvendelsen.I relation til den foreslåede ændring kan Justitsministeriet dog mere gene-relt oplyse, at det følger af parkeringsskivebekendtgørelsens § 3, stk.1, atparkeringsskivens viser skal indstilles på tidspunktet for parkeringens be-gyndelse, når parkeringen påbegyndes i en periode, hvor adgangen til par-kering er tidsbegrænset. Hvis parkeringen derimod påbegyndes før en pe-riode med tidsbegrænsning og fortsætter ind i denne, skal viseren indstillespå det tidspunkt, da tidsbegrænsningen begynder, jf. parkeringsskivebe-kendtgørelsens § 3, stk. 2.Bestemmelsen i § 3, stk. 2, blev indsat i parkeringsskivebekendtgørelsen i1975,2fordi den hidtidige bestemmelse, hvorefter parkeringsskiven skulleindstilles på tidspunktet for parkeringens påbegyndelse, havde givet anled-ning til problemer både for borgerne og for den kontrollerende myndighed,idet der kunne opstå bevisproblemer med hensyn til, hvornår en parkeringfaktisk var påbegyndt.Spørgsmålet om reglens udformning har efterfølgende været genovervejet,uden at dette dog har medført ændringer. Det bemærkes i den forbindelse,at en ændring af bestemmelsen, der vil gøre det lovligt altid at indstilleparkeringsskivens viser til det tidspunkt, hvor køretøjet rent faktisk parke-res, i en række situationer vil vanskeliggøre kontrollen og som følge heraf
12
Bekendtgørelse nr. 327 af 29. april 2003Bekendtgørelse nr. 370 af 16. juli 19752
reelt indebære, at visse køretøjer i praksis vil kunne parkere i længere tidend den gældende restriktion.Til illustration heraf kan nævnes et par eksempler:Eksempel 1: Føreren af et køretøj, der parkeres kl. 22.00 på et sted, hvorder gælder en 2 timers tidsbegrænsning i perioden kl. 08.00-18.00, indstil-ler parkeringsskivens viser til kl. 22.00, hvilket på den internationalt aner-kendte parkeringsskive, der er inddelt i 12 timers intervaller, jf. bilag 1 tilparkeringsskivebekendtgørelsen, svarer til kl. 10.00. Finder der herefterkontrol sted den efterfølgende dag kl. 11.30 (3½ time efter tidsbegræns-ningens start), vil det ikke være muligt for parkeringskontrolløren at se,hvorvidt køretøjet er parkeret kl. 22.00, således at tidsbegrænsningen eroverskredet med 1½ time, eller om køretøjet er parkeret kl. 10.00, såledesat bilen kan holde lovligt endnu en ½ time, inden grænsen på 2 timer ernået.Eksempel 2: Et køretøj parkeres kl. 04.00 på et sted, hvor der er 2 timerstidsbegrænsning i perioden kl. 14.00-18.00. Efter de nugældende reglerskal parkeringsskivens viser indstilles til kl. 14.00, for at køretøjet lovligtkan blive holdende indtil kl. 16.00. Hvis det i stedet var lovligt at indstilleparkeringsskivens viser til det tidspunkt, hvor parkeringen rent faktiskfandt sted, ville parkeringsskivens viser i stedet kunne indstilles til kl.04.00, hvilket på parkeringsskiven svarer til kl. 16.00. Med parkeringsski-ven indstillet til kl. 04.00 vil køretøjet herefter kunne blive holdende indtilkl. 16.00. Hvis køretøjet fortsat holder parkeret under en parkeringskontrolkl. 17.00, vil kontrolløren imidlertid ikke kunne afgøre, om køretøjet erparkeret kl. 16.00 og dermed holder lovligt parkeret, eller om føreren harparkeret køretøjet kl. 04.00, således at tidsbegrænsningen er overskredet.Hvis køretøjet fortsat holder parkeret under en parkeringskontrol dagen ef-ter kl. 15.00, vil kontrolløren tilsvarende ikke kunne afgøre, om køretøjeter parkeret samme morgen kl. 04.00 og dermed holder lovligt parkeret, el-ler om køretøjet er parkeret en eller flere dage i forvejen, således at tidsbe-grænsningen er overskredet. Konsekvensen af, at parkeringsskiven lovligtkan stilles til kl. 04.00, vil derfor være, at køretøjet kan blive holdendedøgnet rundt i den tidsbegrænsede parkeringsperiode, medmindre kontrol-løren observerer, at køretøjet ikke parkeres kl. 16.00.På denne baggrund finder Justitsministeriet ikke grundlag for at ændre be-stemmelsen i parkeringsskivebekendtgørelsens § 3, stk. 2, som foreslået iden henvendelse, der er nævnt i spørgsmålet.
3
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at reglerne om indstilling af parke-ringsskive er en del af den almindelige køreuddannelse, jf. Rigspolitietsbekendtgørelse nr. 164 af 13. februar 2009 om undervisningsplan for køre-uddannelse til kategori B, Bilag 9, pkt. 7.18.5, nr. 9, og at det derfor måkunne forventes, at man som bilist er bekendt med parkeringsskivereglernepå lige fod med andre almindelige færdselsregler.
4