Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
922544_0001.png
922544_0002.png
922544_0003.png
922544_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
26. november 2010ØkonomikontoretRikke Ørum Petersen2010-0030-012318072
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 113 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes be- eller afkræfte oplysninger i medierneom, at Tinglysningsretten i Hobro har sendt personlige op-lysninger om ejendomshandler videre til Horne Efterskole istedet for til ejendomsmæglerfirmaet Home, på grund af enteknisk fejl, og redegøre for, om der er tale om en overtræ-delse af persondataloven og i givet fald hvilke konsekvenserdet har for de involverede borgere”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Domstolsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:”Efter at være blevet bekendt med sagen fra pressen harDomstolsstyrelsen indhentet nærmere oplysninger om sagenhos Tinglysningsrettens præsident. Domstolsstyrelsen harendvidere - i anledning af de stillede spørgsmål - bedtTinglysningsrettens præsident om en udtalelse. Domstolssty-relsen kan på den baggrund oplyse følgende:Tinglysningsrettens præsident har oplyst over for Domstols-styrelsen, at det i flere tilfælde er sket, at Horne Efterskoleved en fejl har modtaget en e-mail indeholdende en kvitteringfor modtagelse og meddelelse om registrering af en fuldmagt,jf. tinglysningslovens § 49 b, stk. 2, som i stedet skulle væretilgået ejendomsmæglerfirmaet Home.Disse e-mails indeholder ifølge Tinglysningsrettens præsi-dent ikke oplysninger omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8eller fortrolige oplysninger i øvrigt, og der er ikke vedhæftetfiler. Der er alene tale om en meddelelse til anmelderen om,at en fuldmagt er registreret i tinglysningssystemet og kanbenyttes i forbindelse med anmeldelse af dokumenter til ting-lysning. Der er endvidere tale om oplysninger, som er offent-ligt tilgængelige, da oplysningerne er en del af tinglysnings-ekspeditionen.Det konkrete problem er opstået, fordi ejendomsmæglerkæ-den Home og Horne Efterskole har næsten identiske e-mailadresser, som alene adskiller sig i domænenavnene”…@home.dk”, henholdsvis ”…@horne.dk”. Hvis ”ho-me.dk” skrives på fuldmagten med en skrivemaskine, der ik-ke har et helt tydeligt anslag, kan det ske, at tinglysningssy-stemets meget fintfølende skanningsudstyr læser bogstavet”m” som bogstaverne ”rn”. Efter det for styrelsen oplyste erder generelt tale om, at den teknologi, der anvendes til digitalindlæsning af papirdokumenter, fortsat er på et stadium, hvor2
der er en vis risiko for fejlindlæsninger, og dermed i forholdtil den behandling, der finder sted ved Tinglysningsretten, forafsendelse af post til forkerte, herunder ikke eksisterende, e-mailadresser.Da Tinglysningsretten første gang blev opmærksom på pro-blemet med fejlagtigt fremsendte e-mails til Horne Eftersko-le, rettede man henvendelse til ejendomsmæglerkæden Homeog henstillede til, at medarbejderne hos Home anførte e-mailadressen med versalskrift, idet der så ikke var risiko forfejllæsning. Det viste sig imidlertid, at det ikke var en hold-bar løsning, idet medarbejderne hos Home ikke konsekventbenyttede denne fremgangsmåde. Tinglysningsretten har der-for foretaget en ændring i skanningssystemet, således at allesager, hvor systemet læser Horne Efterskoles e-mailadresse,udtages til manuel kontrol hos en af rettens medarbejdere.Tinglysningsrettens præsident har tilkendegivet over forDomstolsstyrelsen, at såfremt samme problem måtte opstå irelation til andre e-mailadresser, vil man søge at løse proble-met på samme måde.Det kan endvidere oplyses, at Tinglysningsretten arbejder påat implementere en alternativ fremgangsmåde for anvendelseaf fuldmagter, hvorefter brugeren selv opretter fuldmagten di-rekte i systemet frem for at indsende en papirfuldmagt til ind-skanning i systemet, således som lovgivningen ellers læggerop til. Løsningen forventes klar i begyndelsen af 2011.I medfør af retsplejelovens § 18 har Tinglysningsrettens præ-sident ansvaret for tinglysningen og for driften af embedet.Forholdet falder inden for præsidentens ansvarsområde.Det er efter Domstolsstyrelsens vurdering ikke i overens-stemmelse med reglerne i persondataloven at videregive per-sonoplysninger til uvedkommende. Der er imidlertid tale omen fejl, som skyldes de generelle begrænsninger i den tekno-logi, der anvendes til læsning af fuldmagter, og somTinglysningsretten efter styrelsens opfattelse har truffet og ifremtiden vil træffe rimelige og hensigtsmæssige foranstalt-ninger til imødegåelse af.Spørgsmålet om et eventuelt erstatningsansvar for skade, derer forvoldt ved sagsbehandling i strid med reglerne i person-dataloven, skal afgøres efter persondatalovens § 69. Afgørel-sen henhører under domstolene, og Domstolsstyrelsen finderikke at burde udtale sig nærmere herom.”Justitsministeriet skal bemærke, at det overfor ministeriet er blevet be-kræftet, at der af den e-mail, som er fremsendt som en kvittering formodtagelse og meddelelse om registrering af en fuldmagt, og som ved en3
meget beklagelig fejl i flere tilfælde er blevet sendt til Horne efterskole istedet for ejendomsmæglerfirmaet Home, ikke er fremgået oplysningerom de involveredes personnumre.Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det følger af § 41, stk. 3, ipersondataloven, at den dataansvarlige skal træffe de fornødne tekniskeog organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hæn-deligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at dekommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behand-les i strid med loven. Af bestemmelsens stk. 5 fremgår det, at justitsmini-steren kan fastsætte nærmere regler om de pågældende sikkerhedsforan-staltninger. Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet ved udstedelse af bekendtgø-relse nr. 535 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttel-se af personoplysninger, som behandles af domstolene. Herudover er deri kapitel 6 i bekendtgørelse nr. 835 af 4. september 2009 om tekniskekrav i og forskrifter for tinglysningssystemet, fastsat supplerende reglerom sikkerhedsforanstaltninger for Tinglysningsretten. Endvidere er der isamme bekendtgørelses § 37 fastsat en generel regel om videregivelse afoplysninger fra systemet. Det fremgår bl.a. heraf, at der ikke videregivesoplysninger om ejers adresse, hvis ejeren har navne- og adressebeskyttel-se efter § 28 i lov om det centrale personregister, og om personnumre.Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af tinglysningslovens § 50c, stk. 1, at oplysninger om personnumre ikke må videregives. I overens-stemmelse hermed fremgår det endvidere af § 35, stk. 1, i bekendtgørelsenr. 763 af 20. juli 2009 om adgang til tinglysningssystemet og om ting-lysningsmåden, at oplysninger om personnumre ikke er offentligt tilgæn-gelige.
4