Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
924973_0001.png
924973_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2010Politikontoret2010-150-1961LBN43817
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 112 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 112 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Er det korrekt forstået, at det er betjentens pligt, når derkommer et alarmopkald til alarmcentralen at give den nød-vendige førstehjælps instruks via telefonen? I givet fald be-des ministeren redegøre for, hvorfor det ikke sker og hvordanministeren vil sikre, at det sker i fremtiden, så der ikke spil-des livsvigtige minutter.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Politiet lægger vægt på, at befolkningen ved kontakt tilalarmcentralerne betjenes hurtigt, sikkert og med en høj stan-dard. Alarmoperatørerne forventes således professionelt atmodtage, forstå og vurdere alarm 112-opkald, herunder vur-dere indsatsmulighederne og i relevant omfang rådgive ogfastholde anmelderen med henblik på at sikre den fornødneførstehjælpsvejledning, indtil eventuel hjælp kan være frem-me ved skadestedet.Der føres ikke statistik over, i hvilket omfang politiets alarm-operatører giver førstehjælpsvejledning via telefonen.Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at der – i samarbej-de med bl.a. Danske Regioner – er igangsat et arbejde medhenblik på at gennemføre en ny model for håndtering afalarmopkald, så der sker en opkvalificering af den sundheds-faglige indsats i alarmeringsfasen.Modellen indebærer, at alarmoperatøren kobler den relevanteregionale vagtcentrals sundhedsfaglige personale ind påalarm 112-opkaldet via en konferencetelefon, så snart opkal-det er stedfæstet og identificeret som et opkald vedrørendesygdom eller tilskadekomst. Det er herefter alene den regio-nale vagtcentral, der foretager den sundhedsfaglige håndte-ring af alarmopkaldet – og derved både beslutter, om der skalsendes sundhedsfaglig hjælp og i givet fald hvilken typesundhedsfaglig hjælp, der skal sendes (f.eks. lægeambulan-ce).Rigspolitiet forventer, at modellen etableres som et pilotfor-søg på henholdsvis én alarmcentral og én regional vagtcentralomkring den 1. februar 2011 med efterfølgende idriftsættelsei resten af landet fra den 1. april 2011.”
2