Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. juli 2011PolitikontoretLinda Björk Nielsen2011-0030-0237207029
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1069 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. juni 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1069 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det fremgår af artikel i Berlingske den 14. juni 2011, 1. Sek-tion, side 1 "Politifolk flyttes fra patruljering til skrivebordet",at op til 20 pct. af det borgernærepoliti i Nordsjælland flyttestil sagsbehandling, hvad er ministeren holdning hertil og hvadagter ministeren at gøre på baggrund af den redegørelse somministeren har anmodet Rigspolitiet om at komme med i dennesag?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via Rigspoliti-et indhentet en udtalelse fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:”Nordsjællands Politi har gennem hele 2010 ført en massiv ogbredspektret politiindsats til bekæmpelse af indbrud i privatbeboelse. Indsatsen har medført en vækst i antallet af sigtelserpå over 55 pct. i forhold til 2009, og Nordsjællands Politi teg-ner sig alene for næsten 40 pct. af den samlede vækst i sigtel-ser for indbrud i privat beboelse, som dansk politi opnåede i2010. Som følge heraf har politikredsen gennem hele året ogsåhaft et meget højt antal arrestanter og fængslede på indbruds-området.På trods af den massive indsats lykkedes det imidlertid kun li-ge akkurat at holde antallet af indbrudsanmeldelser nede undertallet for 2009, og udviklingen i 2011 udviser desværre fortsaten klart bekymrende tendens.På den baggrund har politikredsen i 2011 fundet det nødven-digt at justere den operative strategi for bekæmpelse af ind-brud, så der i endnu højere grad satses på større efterforsk-ningsoperationer, som skal ramme bagmænd og ”drivere” bagindbrudskriminaliteten, herunder ikke mindst i aftagerleddet.Erfaringerne fra de større efterforskningsoperationer, som poli-tikredsen gennemførte i 2010, har således vist, at der gennemet målrettet efterforskningsarbejde kan opnås gode resultaterog væsentlig længere fængselsstraffe, end hvis der straffes forindbrudstyveri alene.Den strategiske hensigt er således at eliminere et større antalindbrudstyve ved at ramme de netværk, som de indgår i, samtderes afsætningsmuligheder for koster.For at sikre de nødvendige efterforskningsressourcer til dennemålrettede indsats, og for at styrke den lokale efterforskning af2
den borgervendte kriminalitet generelt, er der foretaget et antalomstruktureringer i politikredsen.Omstruktureringerne omfatter blandt andet en mindre redukti-on af lokalstationernes patruljeforpligtelse (patruljedæknin-gen), udflytning af personale fra centrale afdelinger til lokal-stationerne, oprettelse af en mobil efterforskningsstøtteenhed(”Flyverhold”) i politikredsen og en skærpet kvalitativ ogkvantitativ opfølgning på resultaterne af den lokale efterforsk-ning og politikredsens sagsbehandlingstider.Der er således ikke tale om, at politikredsen overfører politi-operativt personale til administrativt arbejde, men tværtimodom, at der gives lokalstationerne mulighed for i endnu højeregrad at lægge tyngde i det lokale efterforskningsarbejde til be-kæmpelse af den borgernære kriminalitet – og herunder at for-søge at vende udviklingen på indbrudsområdet.Omstruktureringerne gælder, så længe de skønnes nødvendigetil understøttelse af den nuværende operative strategi, som eva-lueres og justeres løbende.”Justitsministeriet har endvidere via Rigspolitiet indhentet en udtalelse fraKøbenhavns Politi, der har oplyst følgende:”Der er ikke på nuværende tidspunkt foretaget justerin-ger/ændringer af beredskabet i Københavns Politi.Der er i Københavns Politi iværksat en større reorganisering påflere områder. I denne reorganisering indgår samordning af pa-truljeenheder i Beredskabet, centralisering af disponerings-funktionen, sammenlægning af Station Amagere og StationLufthavnen, omstrukturering af OPA (Operativ Analyse ogPlanlægning) og etablering af en ny stabsenhed. Endvidere vilen omlægning af det særlige politiberedskab, der blandt andetanvendes i forbindelse med uroligheder ved demonstrationermv., finde sted.Baggrunden for disse omlægninger er, at Københavns Politi idet kommende år skal finde besparelser svarende til ca. 70 po-litiårsværk.I forbindelse med omorganiseringen vil der ske en fokuseringpå lokalpolitiet i form af udvidelse af ordningen ”Din Betjent”,ligesom det er hensigten at øge indsatsen i særlige boligområ-der i overensstemmelse med blandt andet regeringens planherom.Det er Københavns Politis hensigt, at opgavevaretagelsen iforhold til de borgernære opgaver ikke vil blive reduceret afden nævnte reorganisering.”3
Rigspolitiet har i tilknytning hertil oplyst, at omstruktureringerne i såvelNordsjællands Politi som Københavns Politi efter Rigspolitiets opfattelseer nødvendige og hensigtsmæssige og vil bidrage til at styrke kredsenesopgaveløsning.
4