Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
936752_0001.png
936752_0002.png
936752_0003.png
936752_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2010Strafferetskontoret2010-792-1495RAJ41635
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 106 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 106 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer han vil tagefor at mindske den geografiske forskel i brugen af ungdoms-sanktioner samt ligeledes angive sin holdning til en generelrevision af ungdomssanktionen, jf. at Grenen har en lavererecidiv med sammenhængende forløb modsat andre instituti-oner.”

Svar:

1.

En ungdomssanktion er et 2-årigt struktureret og kontrolleret social-pædagogisk behandlingsforløb, der skal gennemføres i socialt regi ogunder tilsyn af de sociale myndigheder. Målgruppen er unge under 18 år,der har begået alvorlig kriminalitet, og som samtidig har et massivt soci-alpædagogisk behandlingsbehov. Anvendelse af ungdomssanktionen for-udsætter, at foranstaltningen må anses for formålstjenlig til at imøde-komme den unges særlige behov for behandling, og hovedformålet medungdomssanktionen er at undgå, at den unge begår ny kriminalitet.I forbindelse med forberedelsen af straffesager mod unge under 18 årindhenter anklagemyndigheden oplysninger om sigtedes personlige for-hold hos de sociale myndigheder i sigtedes opholdskommune.Af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2007 om behandlingen af sager modunge lovovertrædere fremgår det således, at anklagemyndigheden, så-fremt anklagemyndigheden vurderer, at den unge er omfattet af målgrup-pen for ungdomssanktionen, snarest muligt skal indhente en udtalelse frade sociale myndigheder vedrørende den unge.Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 74 a om ungdomssankti-onen, at de sociale myndigheder i den forbindelse bør tage stilling tilspørgsmålet om, hvorvidt en dom til socialpædagogisk behandling måanses for formålstjenlig, og – som led i den handlingsplan, der efter ser-viceloven skal udarbejdes for unge, som har begået alvorlig kriminalitet– hvilke pålæg, der må anses for formålstjenlige i forhold til den unge.Indstillingen fra de sociale myndigheder skal indeholde forslag til, hvor-dan ungdomssanktionen for den pågældende unge bør udformes. De so-ciale myndigheder skal i den forbindelse indstille, hvor længe den ungebør opholde sig på en sikret døgninstitution, og i hvor lang tid den ungeefterfølgende skal være anbragt på en åben institution/opholdssted.2
Retten træffer på grundlag af indstillingen fra de sociale myndigheder ogi lyset af anklagemyndighedens og forsvarerens påstande og procedurerafgørelse om, hvorvidt det må anses for formålstjenligt at anvende ung-domssanktionen som straf i en konkret sag.Socialministeriet har oplyst, at ministeriet ikke har oplysninger omkommunernes indstillinger til ungdomssanktionen, herunder den geogra-fiske fordeling af kommuner, som f.eks. indstiller, at en ungdomssankti-on ikke er formålstjenlig, eller at den unge er uegnet til en ungdomssank-tion.

2.

Justitsministeriet har i forlængelse af regeringsudspillet ”Mere konse-kvens, opfølgning og omsorg – en markant styrket indsats mod ung-domskriminalitet” taget initiativ til, at der oprettes ungesamråd i samtligepolitikredse. Ungesamråd er et tværsektorielt samarbejdsorgan, som bl.a.skal udarbejde indstillinger til brug for anklagemyndighedens sanktions-påstand og rettens sanktionsvalg i konkrete straffesager mod unge under18 år. Et ungesamråd skal som udgangspunkt bestå af faste repræsentan-ter for de berørte kommuner, regionen og de sikrede institutioner samt eneller flere særligt sagkyndige. Anklagemyndigheden i den pågældendepolitikreds og Kriminalforsorgen i Frihed bør videre fast deltage i samrå-dets møder.Fordelen ved oprettelsen af ungesamråd er bl.a., at alle involverede myn-digheder tidligt informeres om sagen og derved har mulighed for tidligtat forberede sagen med udgangspunkt i deres respektive ansvarsområde,samt at der skabes en mere uformel kontakt og koordinering mellem deinvolverede myndigheder om sagen.Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at etablering afungesamråd i alle politikredse kan være medvirkende til at øge fokus påmuligheden for at indstille til retten, at der idømmes en dom til socialpæ-dagogisk behandling.

3.

For så vidt angår spørgsmålet om en revision af ungdomssanktionenkan det oplyses, at Ungdomskommissionen i betænkning nr. 1508 fra2009 om indsatsen mod ungdomskriminalitet har anført, at det er kom-missionens vurdering, at de gennemførte justeringer af ungdomssanktio-nen kræver mere tid for at blive korrekt implementeret i praksis. En en-delig beslutning om at bevare, ændre eller nedlægge sanktionen bør der-3
for efter kommissionens vurdering træffes på baggrund af en fornyet eva-luering, der bør foretages i 2012, når ændringerne må formodes at værefuldt implementeret.En sådan evaluering vil blive foretaget af Justitsministeriets Forsknings-kontor og forventes at være færdig i løbet af 2013.Socialministeriet har endvidere oplyst følgende:”Socialministeriet har på baggrund af en evaluering af ungdoms-sanktionen fra SFI fra 2005 og anbefalinger fra en efterfølgendeekspertgruppe styrket indholdet i ungdomssanktionen.Evalueringen viste, at det var svært at få etableret en sammenhængi indholdet i de 3 faser, samt at udredninger og handleplaner, somskulle sikre indholdet og sammenhængen i ungdomssanktionens 3faser, ofte var mangelfulde. Hertil kom at de unge og deres foræl-dre sjældent blev inddraget i udarbejdelsen af handleplanen.Evalueringen og anbefalingerne fra ekspertgruppen førte til æn-dringer i lovgivningen. Lovændringerne sikrer en sammenhæng ide tre faser via en koordinator, der knyttes til den unge, at unge ogforældre inddrages via netværksmøder i løbet af ungdomssanktio-nen og at handleplanen løbende justeres som led i netværksmøder-ne.Ændringerne i loven vil blive evalueret. Evalueringen vil bliveigangsat i starten af 2011 og koordineret med Justitsministeriets ef-fektevaluering af ungdomssanktionen.”
4