Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Retsudvalg
Dato: 1. juli 2011Enhed: IT- og CPRSagsbeh.: GKSags nr.: 1106806Dok nr.: 569663
Folketingets Retsudvalg har den 8. juni 2011 stillet følgende spørgsmål nr.1014 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).Spørgsmål nr. 1014:"Ministeren bedes forholde sin til forslaget fra Den Sociale Retshjælp, PensionSkejby og KRIM vedrørende indsattes nuværende manglende ret til at havefolkeregisteradresse jf. REU alm. del bilag 497, og såfremt ministeren ikke erpositivt stemt overfor forslaget vil ministeren da undersøge, hvordan en sådanfolkeregisteradresse eventuelt kan sikres.”Svar:Den Sociale Retshjælp, Pension Skejby og KRIM har ved brev af 6. juni 2011rettet henvendelse til mig vedrørende en række problemstillinger, som indsattei kriminalforsorgens institutioner ifølge henvendelsen oplever i forbindelse medderes afsoning som følge af, at de pågældende under afsoningen mister dereshidtidige bolig.Det anføres i henvendelsen, at problemet består i, at indsatte, som mister de-res hidtidige bolig i forbindelse med, at de pågældende indsættes i en af Kri-minalforsorgens institutioner til afsoning, ikke tildeles en ny folkeregisteradres-se. Det anføres, at de pågældende dermed ikke kan modtage deres sædvanli-ge post eller kontaktes af f.eks. offentlige myndigheder så som SKAT. Det an-føres, at myndighedernekantildele de pågældende en folkeregisteradressepå den adresse, som rådhuset i den hidtidige bopælskommune har, men atdet i langt de fleste tilfælde ikke sker.Det foreslås på den baggrund, at indsatte, som mister deres hidtidige bolig iforbindelse med, at de pågældende indsættes i en af kriminalforsorgens insti-tutioner til afsoning, automatisk tildeles en ny folkeregisteradresse på denadresse, som rådhuset i den indsattes oprindelige opholdskommune har. Forde indsatte, som måtte ønske det, og som ikke bevarer deres hidtidige boligunder afsoning, foreslås det, at de pågældende kan blive registreret i CPRmed adresse på afsoningsinstitutionen.Jeg skal indledningsvist bemærke, at de anførte kritikpunkter og forslag i for-hold til CPR-lovgivningen delvist beror på en misforståelse af reglerne.Efter CPR-lovens § 15, stk. 1, medfører det i sig selv ingen ændring af en per-sons bopælsregistrering, at vedkommende indsættes eller anbringes i en afkriminalforsorgens institutioner fra sin hidtidige bolig her i landet, men anbrin-gelsen registreres i CPR, indtil den ophører.
Side 2
Efter folkeregistreringsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, og § 10, stk. 1, skal per-soner, som indsættes eller anbringes i en af kriminalforsorgens institutioner,det vil sige fængsler, arresthuse og pensioner, forblive bopælsregistreret påden hidtidige adresse, idet der dog skal gøres et særligt notat om anbringelseni "Kommunale Notater 3 og 4". Hvis den hidtidige adresse opgives, uden atvedkommende får en ny adresse, skal vedkommende registreres uden fastbopæl i sin hidtidige bopælskommune, jf. folkeregistreringsbekendtgørelsens §9, stk. 2.Det fremgår af bekendtgørelsens § 14, nr. 2, at en indsat, der opgiver sin hid-tidige bopæl, bopælsregistreres under vejkoder 9900-9939 (såkaldt høj vejko-de) i sin hidtidige opholdskommune. Alle kommuner er således forpligtet til atregistrere indsatte under såkaldt høj vejkode. At nogle kommuner herudover tiladressefeltet tilføjer rådhusets adresse i tekstfeltet er uden betydning - det in-debærer ikke, at de pågældende indsatte har en egentlig adresse på rådhuset,hvor de kan kontaktes, f.eks. således, at de pågældende kan modtage derespost på rådhusets adresse.Den oplysning, at en adresse er ensbetydende med, at den pågældende erfængslet, må betragtes som en fortrolig oplysning. Dette er baggrunden for, atindsatte, der opgiver deres hidtidige bopæl under afsoning, registreres på højvejkode (uden fast bopæl). Ved at lade en sådan oplysning indgå i CPR´sadressefelt ville private, som kan identificere den pågældende, jf. CPR-lovens§ 42, stk. 6, kunne få indsigt heri, bl.a. via de udtræk og online systemer, In-denrigs- og Sundhedsministeriet leverer dagligt til CPR´s kunder, f.eks. ban-ker, forsikringsselskaber m.fl. Den pågældende oplysning ville endvidere bliveopbevaret for altid som historisk oplysning i CPR´s adressedatabase. En så-dan ordning kan ikke anses for at være i overensstemmelse med almindeligeforvaltningsretlige regler om fortrolighed eller med persondataloven. Denmanglende registrering af afsoningsstedets adresse i CPR er således ikke be-grundet i de kommunale refusionsregler, således som det anføres i henven-delsen, men i almindelige forvaltningsretlige regler om fortrolighed og register-sikkerhed.Det er min opfattelse, at der på den anførte baggrund ikke er grundlag for atimødekomme de forslag, der er fremsat i henvendelsen, om adresseregistre-ring i CPR for indsatte. Heller ikke i de situationer, hvor den indsatte måtte øn-ske en registrering i CPR på afsoningsstedets adresse, mener jeg, at der pådet foreliggende grundlag bør indføres en sådan ordning.Det bemærkes, at en ordning, hvorved indsatte, som ønsker at blive registrereti CPR med adresse på afsoningsinstitutionen, kan blive dette, kræver en æn-dring af CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 878 af 14. september 2009) samtfolkeregistreringsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1153 af 23. november2006 med senere ændringer), hvorved det udtrykkeligt anføres, at indsatte ikriminalforsorgens institutioner uden anden bolig, som bor på en af kriminal-forsorgens institutioner og ønsker at blive registreret dér, kan blive dette.Jeg kan tilføje, at den registrering af fængselsopholdet, som i dag sker i kom-munale notater 3 og 4, bliver slettet af CPR, når fængselsopholdet er afsluttet.
Side 3
Jeg kan også tilføje, at personer uden anden bolig, som bor på en af kriminal-forsorgens pensioner - som jo i højere grad er adresser, der ikke i almindelig-hed forbindes med et fængselsophold - kan blive registreret dér, hvis de øn-sker det, jf. CPR-lovens § 15, stk. 2. Reglen blev indført efter ønske fra krimi-nalforsorgen.De spørgsmål, der i øvrigt rejses i henvendelsen vedrørende forkyndelse afstævninger og anvendelse af SKAT´s digitale selvbetjeningsløsninger, henhø-rer under justitsministeren henholdsvis skatteministeren, og jeg har derforsamtidig med min besvarelse af henvendelsen fra Den Sociale Retshjælp m.fl.videresendt henvendelsen til disse ministre.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Carsten Grage