Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1018448_0001.png
1018448_0002.png
1018448_0003.png
1018448_0004.png
1018448_0005.png
Administrationsafdelingen
Dato:Dok.:
31. maj 2011181430

Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelsen af

spørgsmål AI fra Folketingets Retsudvalg tirsdag den 7. juni

2011

Spørgsmål AI

”Ministeren bedes redegøre for regeringens planer om at ladeprivate bygge og drive fængsler, herunder redegøre for, om re-geringen mener, at kvaliteten af fængslerne kan opretholdes el-ler højnes ved at private til en billigere pris driver dem; om re-geringen kan se nogle retssikkerhedsproblemer i at lade privateovertage fængslerne samt redegøre for, hvor meget regeringenmener man kan spare ved at lade private bygge og drive fængs-ler.”

1.

Regeringen ønsker en offentlig sektor, der kan levere højkvalitet på den mest omkostningseffektive måde. Og her kanprivate leverandører være med til at give øget effektivitet ogfleksibilitet.Slotsholmsgade 101216 København K.
En bevidst brug af konkurrence og offentligt-privat samarbejdekan være med til at sikre, at den offentlige opgaveløsning er or-
Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
ganiseret hensigtsmæssigt, og at det offentlige og private sup-plerer hinanden med deres respektive kompetencer.
Og jeg synes, at det er en god idé, at opgaver, som i dag vareta-ges af det offentlige, men som fuldt ud bedre kan varetages afdet private erhvervsliv, søges overført til private. Det gælderselvfølgelig også på kriminalforsorgens område.
Det er baggrunden for, at jeg har været positiv over for de tan-ker, der har været om at se på, om private i højere grad kan løfteopgaver på kriminalforsorgens område. Men regeringen har ik-ke konkrete planer på området, sådan som det forudsættes ispørgsmålet til dette samråd.

2.

Hovedopgaven i vores fængsler og arresthuse er både at ud-øve den kontrol, der er nødvendig for at fuldbyrde straffe, og atmotivere den indsatte til at leve en kriminalitetsfri tilværelse ef-ter endt afsoning. I tilknytning til disse opgaver kan der i nogletilfælde være behov for magtanvendelse over for de indsatte vedf.eks. undvigelsesforsøg og voldsepisoder.
Selve magtudøvelsen er en offentlig opgave, som naturligvis ik-ke kan privatiseres. Og når jeg taler om at udvide private aktø-rers muligheder for at deltage i løsningen af kriminalforsorgensopgaver, trækker jeg en klar grænse. De opgaver, der har karak-ter af myndighedsopgaver, og som kan kræve magtanvendelsem.v., skal ikke overlades til private.
Muligheden for at udøve magt over for de indsatte i fængsler og2
arresthuse skal fastholdes i offentligt regi – både af hensyn tilretssikkerheden og for at sikre, at politisk kontrol kan findested.

3.

Men dermed er det ikke sagt, at alle funktioner i fængsler ernaturlige offentlige opgaver. Og jeg synes som sagt, at det erværd at overveje, om der er nogle af de opgaver på kriminalfor-sorgens område, som ikke vedrører myndighedsudøvelse, derkan overlades og måske mere hensigtsmæssigt kan varetages afprivate.
Det kunne for eksempel være opgaver i forbindelse med drift ogserviceydelser eller behandling, undervisning og beskæftigelseaf de indsatte. Her synes jeg, at det er vigtigt, at det hele tidenovervejes, om den offentlige opgaveløsning er organiseret for-nuftigt, og om der er opgaver, som mere hensigtsmæssigt kanløses af private.
Vurderingen af potentialet ved udlicitering vil naturligvis skulletage højde for, at kriminalforsorgen har en beskæftigelsespligtover for de indsatte, og at de indsatte i institutionerne derfor un-der ledelse af personalet i størst mulig udstrækning deltager iopgaver som f.eks. rengøring, madlavning, vedligeholdelse ogproduktion af varer og tjenester til brug for kriminalforsorgensinstitutioner. Hvis disse opgaver blev udliciteret, skulle der så-ledes findes anden beskæftigelse til de indsatte for at leve op tilbeskæftigelsespligten.
Kriminalforsorgen er allerede i dag opmærksom på at samar-3
bejde med private aktører og udlicitere opgaver. På behand-lingsområdet samarbejder kriminalforsorgen allerede i dag i vidudstrækning med private aktører, og jeg synes i den sammen-hæng, at det også kunne være interessant at se nærmere på atanvende private aktører i forbindelse med undervisning og be-skæftigelse af de indsatte.

4.

Regeringen har også overvejet mulighederne for offentligt-privat partnerskab på kriminalforsorgens område i forbindelsemed det planlagte byggeri af et nyt fængsel på Falster, som for-ventes at stå færdigt med udgangen af 2015.
I regeringensHandlingsplan for Offentlig-Private Partnerska-ber (OPP)fra januar 2004 blev det nye statsfængsel i Østdan-mark udvalgt som et af tre statslige pilotprojekter med henblikpå at undersøge, om det ville være hensigtsmæssigt at organise-re det som et OPP-projekt.
Der blev på den baggrund i 2005 gennemført en analyse af, omdet var relevant at opføre fængslet som OPP frem for som ettraditionelt organiseret statsbyggeri.
Forud for OPP-vurderingen blev der truffet en principiel beslut-ning om, at egentlige fængselsfunktioner som myndighedsud-øvelsen i forbindelse med forvaltning af fængselsstraf og denoverordnede sikkerhed fortsat skulle varetages som en offentligopgave, ligesom aktiveringen af de indsatte heller ikke skullegøres til genstand for OPP-vurderingen.
4
Analysen, som blev udført af et eksternt konsulentfirma, vistedengang, at det ville være dyrere at udføre og drive det nyeStatsfængsel i Østdanmark som et OPP end i en traditionel of-fentlig udførelse.

5.

Der sker imidlertid hele tiden en udvikling – også på krimi-nalforsorgens område og i forhold til de opgaver, som kriminal-forsorgen skal løse. Derfor er det også relevant løbende at over-veje muligheden for at indgå offentligt-privat samarbejde meddele af kriminalforsorgens institutioner.
Som nævnt synes jeg, at det er værd at overveje om eksempel-vis driftsmæssige opgaver eller opgaver med beskæftigelse ogundervisning af de indsatte mere hensigtsmæssigt kan løses afprivate.
5