Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del
Offentligt
FinansministerenChristiansborg
23. november 2010
Svar på Det Politisk-Økonomiske udvalgs spørgsmål nr. 9 af 13.oktober 2010 (PØU alm. del) stillet efter ønske fra Frank AaenSpørgsmål:
Vil ministeren redegøre for sammenhænge i ministeriets makroøkonomiske mo-del, der indebærer, at øget arbejdsudbud medfører øget beskæftigelse, herunder –om det er en antagelse, at et øget arbejdsudbud fører til lavere lønstigninger, somså forbedrer konkurrenceevnen og hermed beskæftigelsen – om der ligger en an-tagelse i modellen om, at øget arbejdsudbud i sig selv fører til øget beskæftigelse,da udbud skaber sig egen efterspørgsel, eller – om det er en kombination af denævnte antagelser eller noget helt tredje?Svar:
I ADAM-modellen vil en forøgelse af arbejdsstyrken på sigt medføre en stort settilsvarende stigning i beskæftigelsen. Det gælder også i andre danske makromodel-ler (fx SMEC, som anvendes af De Økonomiske Råd, MONA, som anvendes afNationalbanken, og DREAM-modellen, som udvikles af DREAM-gruppen) samti de internationale makroøkonomiske modeller, som Finansministeriet har kend-skab til. Sammenhængen mellem arbejdsudbud og beskæftigelse er således vel-etableret, og den er empirisk veldokumenteret. Relationerne i de økonomiske mo-deller er baseret på faktiske historiske sammenhænge.På sigt er der fx en klar sammenhæng mellem udviklingen i arbejdsstyrken og ibeskæftigelsen på tværs af lande. For perioden 1997-2007 ligger den procentvisevækst i henholdsvis arbejdsstyrke og beskæftigelse for en række OECD-landesåledes eksempelvis ret tæt omkring 45-graders-linjen,jf. figur 1.1a.Dvs., at hvisarbejdsstyrken i et givet land i perioden er steget med fx 5 pct., så er beskæftigel-sen også steget med (ca.) 5 pct. i perioden.Tilsvarende viserfigur 1b,at beskæftigelses- og erhvervsfrekvenserne i en rækkeOECD-lande i 2007 ligger tæt på en linje parallelt med 45-graders-linjen (men lidtunder den, idet forskellen svarer til ledigheden). Dvs., at hvis erhvervsdeltagelsen iet land er fx 5 procentpoint højere end i et andet land, så vil beskæftigelsesfre-kvensen omtrentligt være tilsvarende højere. Der er dog en vis spredning omkringden rette linje, fordi der er forskel mellem den faktiske (og strukturelle) ledighed ide forskellige lande.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Figur 1.
aÆndring i arbejdsstyrke og beskæfti-gelse i 1997-2007 i en række OECD-landeÆndring i beskæftigelsen, pct.302520151050-5-505302520151050-51015202530Ændring i arbejdsstyrken, pct.
Figur 1.bBeskæftigesfrekvens og erhvervsfre-kvens i 2007 i en række OECD-landeBeskæftigelsesfrekvens, pct.9080706050403030405060
90807060504030708090Erhvervsfrekvens, pct.
Anm.: I begge figurer er den fuldt optrukne linje 45-graders-linjen. Prikkerne repræsenterer lande.
Hvis der ikke var den angivne langsigtede sammenhæng mellem arbejdsstyrke ogbeskæftigelse, ville ledighedsprocenten systematisk vokse, når befolkningen vok-ser. Men det er ikke tilfældet.På kort sigt sker tilpasningen i ADAM til et større arbejdsudbud via en forbedretkonkurrenceevne, som vil øge nettoeksporten og indebære større investeringer.Det vil øge produktionen og dermed beskæftigelsen.Hertil kommer, at en eventuel stigning i ledigheden på kortere sigt som følge af enstørre vækst i arbejdsstyrken vil kunne nedbringes ved, at der i en periode kanføres en lempeligere økonomisk politik.På længere sigt, dvs. når kapitalapparatet er fulgt op med beskæftigelsen, vil real-lønnen under rimelige antagelser være uændret eller svagt lavere. Realindkomstenog forbruget per indbygger vil vokse.På længere sigt vil udviklingen i beskæftigelsen (kun) afvige fra udviklingen i ar-bejdsstyrken, såfremt der sker ændringer i den strukturelle ledighed. En politik,der har som mål at øge det langsigtede niveau for beskæftigelsen – og dermedforøge velstanden – må derfor sigte på at øge den strukturelle arbejdsstyrke ogreducere den strukturelle ledighed.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen