Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del
Offentligt
980095_0001.png
980095_0002.png
980095_0003.png
980095_0004.png
980095_0005.png
980095_0006.png
980095_0007.png
980095_0008.png
980095_0009.png
Ministerens tale til samråd i PØU den 29.marts 2011. Besvarelse af samråds-spørgsmål B om ministeriernes ligestil-lingsvurderinger stillet af JohanneSchmidt-Nielsen (EL)
(Samrådsspørgsmål B indeholder 4 underspørgs-mål. Ligestillingsministeren leverer en samlet be-svarelse af de 4 spørgsmål)
25. marts 2011J nr. 2011-1161Ligestillingsafdelingen/doelt
Samrådsspørgsmål B til ligestillingsministeren”På baggrund af oplysningerne i artiklen i Politi-ken den 8. februar 2011 ’Ministerier ser stort påligestilling’ bedes ministeren redegøre forHvorfor kun 4 ud af 185 lovforslag på lov-programmet bliver ligestillingsvurderetHvorfor ministeren ikke vil blande sig i, omde enkelte ministerier husker at vurdere li-gestillingsmæssige konsekvenserOm ministeren mener, at embedsmænde-ne i de enkelte fagministerier er tilstrække-ligt kvalificerede til at foretage ligestillings-vurderinger ogOm ministeren er tilfreds med antallet af li-gestillingsvurderinger”.1
Svar:Tak. Jeg vil i min redegørelse besvare de 4 un-derspørgsmål i den rækkefølge, de er stillet.Med hensyn til det første spørgsmål om at kun 4ud af 185 lovforslag (på lovprogrammet i 2010)er blevet ligestillingsvurderet – vil jeg gerne star-te med at nuancere debatten om dette en anel-se.Det, at kun 4 ud af 185 lovforslag er blevet lige-stillingsvurderet, er ikke ensbetydende med, atministerierne intet har gjort i forhold til de øvrige181 lovforslag.Ifølge de oplysninger jeg har fra ministerierne, erhovedparten af de 185 lovforslag nemlig blevetrelevanstestet. Det betyder, at ministerierne ilangt de fleste tilfælde har været inde og vurde-re, om der overhovedet er (relevante) køn-saspekter i deres lovforslag, som gør det rele-vant at foretage en ligestillingsvurdering.Vi skal i den forbindelse huske på, at der frem-sættes en del lovforslag på lovprogrammet, somviser sig ikke at indeholde kønsaspekter og der-for ikke er relevante at ligestillingsvurdere.
2
Det kan jeg godt give et par eksempler på fra mitandet ressortområde.Det gælder bl.a. et lovforslag fra Energistyrelsen(om ændring af lov) om bæredygtige biobrænd-stoffer, som blev fremsat i efteråret 2010. Detindeholdt åbenlyst ingen kønsspecifikke aspek-ter, hvorfor en ligestillingsvurdering af forslagetmed det samme viste sig at være irrelevant.Et andet lovforslag fra Energistyrelsen – ogsåfra efteråret 2010 - om (ændring af) offshoresik-kerhedsloven viste sig ligeledes at være unød-vendigt at ligestillingsvurdere.Her var vi dog inde og foretage en mere til-bundsgående behandling – en såkaldt udvidetrelevanstest, før der blev draget en konklusion –og det skyldtes, at vi her havde at gøre med etlovfor-slag, der var rettet mod beskæftigede ioffshoreindustrien; det vil sige havde bådemænd og kvinder som målgruppe. Dertil kom, atforslaget indeholdt bestemmelser om anmeldel-se af arbejdsulykker og erhvervssygdomme.Relevanstesten viste imidlertid ingen umiddelba-re kønsskævheder i de data om arbejdsskader,der forelå fra de forudgående år (2007-2010) –og det blev på den baggrund konkluderet, at detikke var nødvendigt at foretage en ligestillings-vurdering af lovforslaget.3
Der er således en del lovforslag af mere tekniskkarakter, som ikke er direkte rettet mod borgere- eller lovforslag, som ikke eksplicit har konse-kvenser hverken for kvinder eller mænd.Disse lovforslag skal selvfølgelig ikke ligestil-lingsvurderes. Og det synes jeg skal tages medsom en del af forklaringen på, at ikke alle lov-forslag er blevet ligestillingsvurderet.Endelig bliver jeg også nødt til at gøre opmærk-som på, at der ikke er et eksplicit lovkrav om atalle lovforslag skal ligestillingsvurderes. Der er iligestillingsloven krav om at ligestilling skal ind-arbejdes i al offentlig planlægning og forvaltning.Men hvordan ministerierne opfylder denne for-pligtigelse – det vil sige, hvilke metoder, der an-vendes - er op til det enkelte ministerium at be-slutte.Min pointe er her, at selvom 4 ligestillingsvurde-ringer ikke er meget, så står det ikke helt sågrelt til.I det andet spørgsmål spørges ind til, hvorfor jegikke vil blande mig i ministeriernes praksis.Lad mig starte med at præcisere den arbejdsde-ling, der eksisterer mellem ministerierne på denene side og Ligestillingsafdelingen og underteg-4
nede som ligestillingsminister på den andenside.Det er de enkelte ministerier selv, der har an-svaret for at indarbejde ligestilling på deres res-sortområder, herunder også at vurdere, om derskal udarbejdes ligestillingsvurderinger af dereslovforslag.Ligestillingsafdelingen og jeg som ansvarlig mi-nister for ligestilling – på den anden side – hardet overordnede ansvar for at koordinere mini-steriernes ligestillingsindsats, følge op på ind-satsen og stille relevante ligestillingsredskabertil rådighed.Den arbejdsdeling er valgt af flere grunde. Fordet første fordi, det er det enkelte ministerium,der har den faglige ekspertise på området. Fordet andet fordi der er store forskelle på ministe-riernes ressortområder.Nogle ministerier har fx meget borgernære op-gaver, hvilket gør det umiddelbart lettere at ind-arbejde ligestilling i indsatser og lovgivning. An-dre ministerier varetager områder, der krævermere dybdegående analyser for at identificerekøns – og ligestillingsaspektet – mens andreigen hverken har et køns- eller ligestillingsmæs-sigt perspektiv.5
Så det er korrekt, at jeg som ligestillingsministerikke ”blander mig” i ministeriernes metodevalgeller konkrete vurderinger – og det er det citatet ipolitikken går på. Men der er altså ikke tale om”laissez faire”. Som ligestillingsminister ”blanderjeg mig” - om man vil - på et mere generelt ni-veau - fx gennem den opfølgning jeg og mit mi-nisterium foretager i forhold til ministeriernes li-gestillingsinitiativer og gennem de redskaber,der stilles til rådighed.Det kan jeg godt konkretisere yderligere.I forhold til opfølgningen - anmoder Ligestil-lingsafdelingen og jeg løbende ministerierne omat redegøre for deres ligestillingsmål og deresligestillingsindsats, ligesom Ligestillingsafdelin-gen efter behov rejser væsentlige problemstillin-ger i den tværministerielle styregruppe forkønsmainstreaming samt sikrer, at der foregårerfaringsudveksling på tværs af ministerierne.I forhold redskaber stiller Ligestillingsafdelingenforskellige elektroniske værktøjer til rådighed forministerierne. Der er bl.a. udarbejdet et e-learning værktøj i ligestillingsvurdering, som illu-strerer hvilke elementer, der indgår i en rele-vanstest og hvilke ligestillingsmæssige aspekter,der skal sættes fokus på i forbindelse med enegentlig ligestillingsvurdering.6
Det kan efter min mening ikke karakteriseressom ”laissez faire”.I forhold til det 3. spørgsmål, om hvorvidt em-bedsmændene i de enkelte fagministerier er til-strækkeligt kvalificerede til at foretage ligestil-lingsvurderinger, skal jeg ganske kort oplyse, atjeg altså ikke ligger inde med viden om de be-rørte medarbejdere – men at jeg har fuldtiltro til, at ministerierne er bemandet, så de kanløse deres opgaver.Og så til det 4. og det sidste spørgsmål – dergår på, om jeg synes, at antallet af ligestillings-vurderinger er tilfredsstillende.Jeg vil gerne medgive, at uagtet at hovedpartenaf lovforslagene er blevet relevanstestet – oguagtet øvrige gode ligestillingsinitiativer i mini-sterierne – så er 4 ligestillingsvurderinger ud af185 lovforslag ikke imponerende.Jeg er meget opmærksom på problemstillingenmed de få ligestillingsvurderinger og har valgt atsætte øget fokus på området, også før dettesamråd – blandt andet ved at rejse spørgsmåleti den tværministerielle styregruppe i efteråret2010 og ved at igangsætte nye understøttendeinitiativer.7
Jeg kan i den forbindelse nævne, at Ligestil-lingsafdelingen her i foråret 2011 vil afholde enfælles CAMP med deltagelse af chefer og med-arbejdere fra alle ministerier – som gennem etintensivt 12-timers forløb skal sætte fokus på defordele, der er ved at indarbejde ligestilling i op-gaveløsningen, herunder i lovarbejdet. Intentio-nen med dette arrangement er at få en tætteredialog med ministeriernes fagkontorer og at sæt-te nyt skub i området.Derudover kan jeg oplyse, at Justitsministerietved næste revision af deres vejledning omlovkvalitet vil indarbejde et selvstændigt afsnitom forpligtigelsen i ligestillingslovens §4 - ogom relevanstest og ligestillingsvurderinger aflovforslag.Det er typisk den vejledning, embedsmændeneskeler til, når de udarbejder lovforslag – så etselvstændigt afsnit om relevanstest og ligestil-lingsvurdering vil helt klart medvirke til at skær-pe ministeriernes opmærksomhed om dette - iforbindelse med deres lovarbejde.Endelig skal jeg nævne, at jeg vil sende et brevud til mine ministerkollegaer – hvor jeg gør op-mærksom på problemstillingen og opfordrer til atindtænke ligestilling i deres lovarbejde – og selv-følgelig også gør reklame for de nye initiativer.8
Jeg skal afslutningsvis bemærke, at det liggermig meget på sinde, at der sker flere fremskridt iministeriernes ligestillingsvurderinger, og jegogså fremadrettet agter at holde fokus på områ-det – her i 2011 – både i den tværministeriellestyregruppe og i min løbende opfølgning på mi-nisteriernes ligestillingsinitiativer.
9