Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del
Offentligt
939408_0001.png
939408_0002.png
939408_0003.png
939408_0004.png
Vurdering af Liberal Alliances udspil ’En liberal udlændingepolitik’

Forslag

Forslagets indhold

Årlig

besparelse

(mio.kr.)

Liberalisering af

indvandring

1) 24-årsreglen ophæves2) Tilknytningskravetophæves3) Opgivelse af formelmodstand modMetockafgørelsen-Det er ikke muligt at vurdere de samfundsøkonomiske og økonomiske konsekvenser af forslaget. Det skyldes, at der ikkeforeligger en fuldkommen registrering af, hvor mange personer der får afslag efter hvilke kriterier, samt hvad derkendetegner den gruppe, der får afslag.Hertil kommer, at flere forventes at søge om familiesammenføring end i dag. Det er således ikke muligt at give et sikkertskøn for, hvad ophævelsen af disse regler vil betyde for indvandringen.

Vurdering

Vurdering af Liberal Alliances udspil ’En liberal udlændingepolitik’

Forslag

Forslagets indhold

Årlig

besparelse

Begrænse tiltrækningen til

1)Ændring af 300-timers

sociale ydelser og styrke

reglen til 450 timers regel,

optjeningskravene

evt. kortere periode end toår2)Optjening afdagpengeret styrkes.Timekravet øges til, hvadder svarer til to årsbeskæftigelse. Kravet ommedlemskab af a-kasseøges fra 1 til 2 år.Dagpengeperiodeforkortes til 1 år.3) Borgerlønslignendeordninger afskaffes ellerændres, herunderreduceresbørnefamilieydelsen.Førtidspension: Personer,der har genvundet deresarbejdsevne skal hjælpestilbage på arbejdsmarkedet

(mio.kr.)

>1.800Ad 1) I forbindelse med den politiske aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om håndtering afEU-retten om fri bevægelighed efter EF-Domstolens afgørelse i Metocksagen blev kravet til beskæftigelse hævet fra 300 til450 timer inden for to år.I forbindelse med aftalen om finansloven for 2011 blev det endvidere besluttet at omlægge 450-timers reglen, såkontanthjælpen bortfalder for den ene ægtefælle, hvis begge ikke har haft 225 timers beskæftigelse over det seneste år.De foreslåede ændringer er således gennemført.Ad 2) I forbindelse med aftalen om genopretning af dansk økonomi blev dagpengeperioden forkortet fra fire til to år indenfor en referenceperiode på tre år. En forkortelse af perioden fra to til et år inden for en referenceperiode på tre år skønnesat forbedre de offentlige finanser med 1,8 mia.kr. efter skat (udover de knap 2,1 mia.kr., der følger ved afkortning fra fire tilto år) ved fuld indfasning (uændret adfærd). Dertil kommer virkningen som følge af øget beskæftigelse (ændret adfærd).Det skønnes, at en forøgelse af beskæftigelseskravet fra 1 til 2 år inden for en referenceperiode på 3 år vil betyde at ca.15.000 forsikrede ledige årligt ikke vil opfylde beskæftigelseskrav for dagpenge, svarende til en reduktion af antallet afdagpengemodtagere med knap 5.000 fuldtidspersoner. Det forventes, at en del af målgruppen vil overgå til kontanthjælp,mens den øvrige del vil finde beskæftigelse eller være selvforsørgende på anden vis.Med forslaget vil det være nemmere at erhverve retten til dagpenge gennem en erhvervsmæssig uddannelse frem forbeskæftigelse. I dag kan dagpengeretten erhverves ved gennemførelse af en erhvervsmæssig uddannelse af 18 månedersvarighed eller derover. For unge uden erhvervsmæssig uddannelse vil det imidlertid blive markant sværere, at erhverve rettentil dagpenge. Tilsvarende vil det blive vanskeligt at genoptjene dagpengeretten selv ved ganske korte perioder meddeltidsbeskæftigelse eller sygdom. Forslaget indebærer en forholdsmæssig lang optjeningsperiode i forhold tilydelsesperioden set i et internationalt sammenhæng.Forslaget om forøgelse af kravet til forudgående medlemskab af en a-kasse fra ét til to år vurderes ikke at have nævneværdigvirkning på de offentlige finanser eller beskæftigelsen. De vurderes at de fleste forsikrede personer vil kunne imødekommeet sådan krav – selv blandt unge. I dag tilbyder de fleste a-kasser nedsatte kontingenter for unge.Ad 3) Forslaget er ikke formuleret tilstrækkelig konkret til, at det er muligt at skønne, hvad de økonomiske konsekvenser afforslaget vil være. Det bemærkes, at der i forbindelse med aftale om genopretning af dansk økonomi blev indført et loftover børne- og ungeydelse på 35.000 kr. med en overgangsordning frem til 2019.

Vurdering

Vurdering af Liberal Alliances udspil ’En liberal udlændingepolitik’

Forslag

Forslagets indhold

Årlig

besparelse

Øge den direkte betaling

for brug af offentlige

serviceydelser

1)Supplerendebrugerbetaling vedlægebesøg og betaling forkost ved indlæggelse påhospitaler –dog max 1000kr. pr. person.2) Egenbetaling forhjemmehjælp under totimer vedr. praktiskegøremål

(mio.kr.)

<4.300Ad 1)Brugerbetalingved lægebesøg:Forslaget er ikke nærmere konkretiseret. På sundhedsområdet er der ikke en naturligefterspørgselsbegrænsning, som på det private marked, hvor prisen regulerer denne. Det skal bl.a. ses i lyset af, at engennemsnitlig dansker allerede har 7,5 besøg hos den praktiserende læge årligt – et niveau, som er steget ca. 20 pct. siden2001. Svenskerne går i gennemsnit til lægen 3 gange årligt og betaler ca. 75-150 kr. Der er mange mulige kombinationer afegenbetaling på sundhedsområdet.Der kan fx opnås et provenu på ca. 2 mia. kr. ved egenbetaling på lægebesøg (100 kr. for konsultation, dvs. 80 pct. aflægehonorar og friholdt unge under 15 år) Dertil kommer de nævnte adfærdseffekter og en øget omkostningsbevidsthed isærligt praksissektoren, som vurderes af betydning for de offentlige udgifter.Betaling for kost ved indlæggelse på hospitaler:Der kan opnås et provenu på ca. 500 mio. kr. ved egenbetaling på 100 kr. pr. dagfor døgnforplejning i sygehusvæsenet (100 kr. pr. dag * ca. 4,7 mio. sengedage)Ad 2) Det skønnes med en vis usikkerhed, at ca. 150.000 modtager praktisk hjemmehjælp under to timer om ugen, og atdisse gennemsnitligt modtager 0,84 timers praktisk hjælp om ugen. Med en gennemsnitlig pris for en times praktisk hjælp på348,15 kr. (2010-pl) vil den årlige besparelse være ca. 2,3 mia. kr. En del af denne besparelse må imidlertid forventes at blivemodsvaret af stigende udgifter til personlige tillæg til de berørte folkepensionister.

Vurdering

Reducere beskatningen på

1) Fjernelse af top- og

indkomst

mellemskat
-15.000
Mellemskatten blev fjernet med virkning fra indkomståret 2010 med Forårspakke 2.0. fra februar 2009. Det umiddelbareprovenu fra topskat skønnes at udgøre ca. 15 mia. kr. i 2011.
Vurdering af Liberal Alliances udspil ’En liberal udlændingepolitik’

Forslag

Forslagets indhold

Årlig

besparelse

(mio.kr.)

Særlige opholdskrav for

indvandrere uden

tilknytning til Danmark

eller EU, der ikke har haft

ophold i fx 10 år

1)Krav om depositum på50.000-100.000 kr., derindsættes på en særligindvandrerkonto2) Ingen adgang til ydelsersom kontanthjælp,førtidspension ogdagpenge3) Inddragelse afopholdstilladelse, hvispersonen ikke længere er ibeskæftigelse4) Betaling af skat iminimum 8 år afminimum 50.000 kr., førder er adgang tilindkomstoverførsler somkontanthjælp og dagpenge5) Kriminalitet straffesved inddragelse afdepositum elleropholdstilladelse6) Krav omsundhedsforsikring indtilder er betalt skat i et vistomfang-Det er ikke umiddelbart muligt at give en vurdering af de økonomiske konsekvenser af forslaget om særlige opholdskrav forindvandrere uden tilknytning til Danmark eller EU, da flere elementer i forslaget ikke er formuleret tilstrækkeligt konkret.Afdækning af udgifterne til udenlandske statsborgere vil endvidere kræve en sammenkørsel af data fra forskellige registre.Det bemærkes, at der i forbindelse med aftalen om finansloven for 2011, er nedsat et tværministerielt udvalg, der skal se påudgifterne offentlige indkomstoverførsler og serviceydelser til udenlandske statsborgere.

Vurdering