Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
FolketingetMiljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0440HAA40838
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 98 (Alm. del), som Folketin-gets Miljø- og Planlægningsudvalg har stillet til justitsministeren den 18.oktober 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 98 fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
(Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for, hvor og hvornår de 250 bøderfor at overtræde reglerne om kørsel i miljøzonerne er blevetuddelt? Spørgsmålet har tidligere været stillet i Folketingsåret2009-10, jf. MPU alm. del – spm. 951.”Svar:
I spørgsmålet anføres det, at der er udstedt 250 bøder for overtrædelse afreglerne om kørsel i miljøzoner.Justitsministeriet går ud fra, at dette tal stammer fra miljøministerens be-svarelse af 1. september 2010 af spørgsmål nr. S 2661 fra Per Clausen(EL). Justitsministeriet har derfor indhentet en udtalelse fra Miljøministe-riet (Miljøstyrelsen), der har oplyst følgende:”De 250 bødesager, der er oplyst om i svaret på S 2661, er skønnetpå baggrund af oplysningerne i svaret fra miljøministeren påspørgsmål 1167 til Folketingets Retsudvalg i september 2009, hvorder er oplyst om 169 sager, og nye oplysninger fra politiet. Det erKøbenhavn og Aalborg Kommune, der leverede talmateriale til op-gørelsen i 2009. Miljøstyrelsen kan endvidere oplyse, at der i man-ge sager er givet en bøde til både chaufføren og til vognmanden, ogat disse bøder er talt med separat.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra depolitikredse, hvor der er indført miljøzoner. Det drejer sig om Kø-benhavns Politi, Nordjyllands Politi, Østjyllands Politi og Fyns Po-liti.Københavns Politi har oplyst, at reglerne for kørsel i miljøzone erindført i København den 1. oktober 2008. Da sager om overtrædel-se af reglerne om kørsel i miljøzoner ikke har særskilt journal-nummer, er det ikke umiddelbart muligt at trække oplysninger omantallet af sager. Det kan dog oplyses, at Københavns Politis Færd-selsafdeling har oplysninger om 63 sager i 2009 og 41 i sager i2010. Det er oplyst, at miljøzonen blev udvidet den 1. november2009, hvorefter skiltningen var mangelfuld i en periode indtil 1. juli2010, og at der i den periode ikke blev udfærdiget sager. Det erendvidere oplyst, at miljømyndighederne har indgivet en rækkeanmeldelser til politiet om overtrædelser af miljøzonereglerne. An-2
tallet af disse sager anslås til omkring 50 sager, der er efterforsket iafdelingen for særlovskriminalitet.Nordjyllands Politi har oplyst, at reglerne for kørsel i miljøzone erindført i Aalborg Kommune den 1. februar 2009, og at der i 2009 erudstedt i alt 15 bøder i sager vedrørende overtrædelse af reglerne. I2010 er der indtil videre ikke udstedt bøder i sådanne sager.Fyns Politi har oplyst, at reglerne for kørsel i miljøzone er indført iOdense den 1. juli 2010, og at der ikke er oplysninger om straffe-sager vedrørende overtrædelser af reglerne, men der er givet en delvejledninger.Østjyllands Politi har oplyst, at reglerne for kørsel i miljøzone erindført den 1. september 2010, hvor Århus Kommune etableredemiljøzonen. Det er mellem Østjyllands Politi og Århus Kommuneaftalt, at der i september sker tilrettevisning og vejledning af deimplicerede, hvis der konstateres overtrædelse af reglerne.”Rigspolitiet har – efter at have indhentet en supplerende udtalelse fraKøbenhavns Politi – supplerende oplyst, at der i de fleste af de sager,som Københavns Politi har oplyst om ovenfor, vil være udstedt en bødetil både chaufføren og vognmanden. Københavns Politi har endvidereforetaget en gennemgang af POLSAS vedrørende antallet af registreredesigtelser (ikke sager) for overtrædelse af miljøzonereglerne i periodensiden indførelsen af miljøzonen den 1. oktober 2008, som viste følgende:2008: 188 sigtede2009: 63 sigtede2010: 53 sigtede (indtil den 6.oktober 2010),hvilket svarer til i alt 304 sigtede.Det er efter det oplyste ikke muligt umiddelbart at trække oplysninger fraPOLSAS om, hvor mange af de nævnte sigtelser, der er endt med en bø-de for overtrædelse af reglerne om kørsel i en miljøzone. En opgørelseheraf ville således forudsætte en nærmere manuel gennemgang af de en-kelte sigtelser.
3