Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag1
Journalnummer400.C.2-0
KontorEUK
21. februar 2006
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministerietsgrundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om vurdering og forvaltning af oversvømmelser, Kom(2006) 15 en-delig.
GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALGEuropa-Kommissionens forslag til EUROPA-PARLEMENTETS OG RÅDETS DIREKTIVom vurdering og forvaltning af oversvømmelserKOM(2006) 15 endeligNyt notatResuméDirektivforslaget om vurdering og forvaltning af oversvømmelser indeholder krav om iværksættelseaf en ny type planlægning, der skal forebygge og beskytte mod oversvømmelser i alle kystområderog langs vandløb. Det indebærer en kortlægning af oversvømmelsesrisikoen i hele landetkoordinering i vandløbsoplande flere lande er fælles om, og udarbejdelse af risikostyringsplanerfor oversvømmelser for alle områder med en væsentlig oversvømmelsesrisiko. Kortlægning ogefterfølgende udarbejdelse af risikostyringsplaner sker efter samme tidsplan somvandplanlægningen i miljømålsloven. Danmark finder, at forslaget skal begrænses til kun at gældefor grænseoverskridende vandløb og kystområder. Forslaget forventes at få begrænsedekonsekvenser for den eksisterende forvaltning af kystbeskyttelsen, idet der ikke er krav om øgetbeskyttelsesniveau i forhold til de eksisterende danske beredskabsplaner, men i højere grad enstandardisering og koordinering af planerne blandt EU's medlemslande.Direktivet forventes ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser eller konsekvenser formiljøbeskyttelsesniveauet. Direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
1.StatusKommissionen sendte den 18. januar 2006 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fællesbeslutningstagen i TEF artikel 251.Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet sagen.Grundnotat er ikke tidligere oversendt til Folketingets Europaudvalg og FMPU.Forslaget er sat på dagsordenen til rådsmødet (miljø) den 9. marts 2006 med henblik på politiskdrøftelse.Forslaget er en opfølgning på meddelelse fra Kommissionen til Rådet vedr. ”Styring afoversvømmelsesrisikoen – oversvømmelsesforebyggelse, oversvømmelsessikring ogoversvømmelsesbekæmpelse, KOM(2004) 472 endelig.
2.Formål og indholdMellem 1998 og 2002 har især det centrale Europa været udsat for over 100 større ødelæggendeoversvømmelser, heriblandt de katastrofale oversvømmelser langs Donau og Elben i 2002. Disseoversvømmelser forårsagede omkring 700 døde, evakuering af omkring en halv million menneskerog forsikrede økonomiske tab på mindst 25 mia. EUR. Oversvømmelserne i sommeren 2005 iBulgarien, Frankrig, Rumænien, Tyskland og Østrig og andre steder harøget disse tal.Det foreslåede direktivs mål er at mindske og styre oversvømmelsesrelaterede risici for sundhed,miljø, infrastruktur og ejendom. Det indebærer en kortlægning af oversvømmelsesrisikoen i alleområder med en væsentlig oversvømmelsesrisiko, koordinering i vandløbsoplande, flere er fællesom, og udarbejdelse af risikohandleplaner for oversvømmelser gennem et forløb, hvor mangeforskellige parter inddrages.Det foreslåede direktiv og de foranstaltningerne det medfører tænkes tæt knyttet til gennemførelsenaf vandrammedirektivet. Forslaget lægger således op til, at de organisatoriske og institutionelleaspekter samt direktivernes tidsmæssige planlægning tilpasses indbyrdes, med udgangspunkt ivanddistrikterne, de ansvarlige myndigheder og det udvalg, der er nedsat eftervandrammedirektivets artikel 21. Det er tanken at direktivets tidsplaner skal synkroniseres medvandrammedirektivet, hvilket vil sikre, at høringen af offentligheden er koordineret.Direktivforslaget indeholder i kapitel II, III og IV en trinvis tilgang til styring afoversvømmelsesrisiko, der består af:1. Udpegning af områder med en potentiel væsentlig risiko for oversvømmelse (kapitel II, artikel 4,5 og 6), hvilket betyder, at medlemsstaterne for hvert vandområdedistrikt skal udarbejde endetaljeret vurdering af vandløbsoplandene samt de tilknyttede kystområders potentielle risiko for atblive udsat for oversvømmelser. Risikovurderingen skal være afsluttet senest 3 år efter direktivetsikrafttræden. Medlemsstaterne skal revurdere og ajourfører risikovurderingen senest i 2018.2. Udarbejdelse af oversvømmelsesrisikokort for områder med en potentielt væsentligoversvømmelsesrisiko (kapitel III, artikel 7 og 8, bilag). For de områder, der under pkt. 1 vurderesat være et potentielt oversvømmelsesrisikoområde, udarbejdes et ”oversvømmelsesrisikokort”.Oversvømmelseskortet skal angive om der er stor, middelstor el. ringe sandsynlighed foroversvømmelser. Af oversvømmelseskortet skal endvidere fremgå: De potentielle antal indbyggereder berøres, potentielle økonomiske skader samt potentielle miljøskader. Oversvømmelseskortetskal være færdige senest den 22. december 2013 og revurderes om nødvendigt inden den 22.december 2019 og herefter hvert 6. år.3. Opstilling og gennemførelse af risikostyreplaner for oversvømmelser i sårbare vandløbsoplandeog kystområder, og koordineringsordninger for styringsplanerne i hvert vandområdedistrikt (kapitelIV, artikel 9, 10, 11 og 12). For hvert område, jf. den potentielle risikovurdering (ad pkt. 1) opstilles
risikostyreplaner for hvert enkelt vandløbsopland, delopland samt kystområde. Risikostyreplanenskal indeholde planer for etablering af passende sikringsniveauer med det formål at mindskesandsynligheden for oversvømmelser og potentielle følger af oversvømmelser for mennesker, miljøog økonomiske aktiviteter. Risikostyreplanerne skal ligeledes indeholde et risikostyringsforløb medsærligt vægt på forebyggelse, sikring og beredskab. Risikostyringsplanerne færdiggøres ogoffentliggøres senest 22. december 2015. Medlemslandene forelægger inden 3 år efteroffentliggørelse af hver enkelt risikostyringsplan en statusrapport for Kommissionen med enredegørelse for fremskridtene og gennemførsel af de planlagte foranstaltninger.Direktivforslaget skaber således en ramme for både nationale og transnationaleoversvømmelsesrisikoområder. Forslaget indebærer at der i hvert vandområdedistrikt udarbejdesoversvømmelsesrisikokort, risikohandleplaner og koordineringsordninger for styringsplanerne forsårbare vandløbsoplande og kystområder.3. NærhedsprincippetKommissionen påpeger, at floder og regionale have ikke er afgrænset af eksisterende geopolitiskegrænser, tværtimod deles de fleste vandløbsoplande og kystområder af flere lande. Derfor er en rennational tilgang til oversvømmelsesrisikostyring hverken teknisk eller økonomisk gennemførlig. Påden baggrund vurderer Kommissionen, at en medlemsstats isolerede indsats nemt kunne resultere iforskellige og endog modstridende tiltag. Forslagets mål kan således ifølge Kommissionen ikke itilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Direktivudkastet skal i vedtaget form implementeres i dansk lovgivning. Forhold i forbindelse medoversvømmelse i forhold til overfladevand er i dag reguleret efter bestemmelser i følgendelovområder: Vandløbsloven, (Miljøministeriet) og lov om kystbeskyttelse (Transport- ogEnergiministeriet) og bekendtgørelse om risikobaseret kommunalt redningsberedskab(Forsvarsministeriet).Da der ikke i dag er lovområder som indeholder bestemmelser om udpegning og kortlægning afområder med væsentlige risiko for oversvømmelse, udarbejdelse og gennemførelse afrisikostyreplaner samt etablering af koordineringsordninger for styringsplanerne i hvertvandområdedistrikt, vurderes det at sådanne bestemmelser i fuldt omfang skal indarbejdes i denævnte lovområder samt i miljømålsloven (lov nr. 1150 af 17. december 2003).Miljømålsloven indeholder proces for udarbejdelse af vandplaner og implementerervandrammedirektivets tidsplan for udarbejdelse af vandplaner, som direktivforslag er synkroniseret
med. Miljømålsloven vurderes derfor at skulle revideres således at den indeholder bestemmelser forudpegning og kortlægning af områder med væsentlig risiko for oversvømmelse mm.Udarbejdelse og gennemførelse af risikostyreplaner kan ligeledes hensigtsmæssigt indsættes imiljømålsloven, hvor der i dag er krav om udarbejdelse af kommunale handleplaner for opfyldelseaf miljømål for overfladevand og grundvand.Kystbeskyttelsesloven vil herefter skulle revideres som konsekvens af miljømålsloven. Efter lovener etablering af kystbeskyttelse og diger i Danmark som hovedregel et grundejeranliggende ogderfor er det i dag op til en lokal vurdering, om der er et behov for oversvømmelsesbeskyttelse.Selve vurderingen om hvorvidt et område er oversvømmelsestruet og om det bør/kan bebygges,hører naturligt ind under den lokale planlægningsproces, hvilket efter kommunalreformen vil værekommunalbestyrelsen.Krav om etablering af koordineringsordninger for styringsplanerne i hvert vanddistrikt er i stortomfang dækket af de eksisterende beredskabsaftaler mellem amtet, politiet og Kystdirektoratet(staten) for de væsentlige risikoområder, hvor menneskeliv kan være truet i forbindelse medoversvømmelse og stormflod.Der kan være behov for mindre konsekvensændringer i Forsvarsministeriets bekendtgørelse nr. 765af 3. august 2005 om risikobaseret kommunalt redningsberedskab, hvorefter det kommunaleberedskab skal identificere og analysere lokale risici. Herefter dimensioneres beredskabet, dvs. ogsårisikoen for oversvømmelser, hvor dette er relevant. På baggrund af denne risikoprofil fastlæggerkommunalbestyrelsen det kommunale redningsberedskabs opgavevaretagelse.Direktivforslaget forudses kun at medføre marginale ændringer i vandløbsloven.Økonomiske og administrative konsekvenser:Direktivforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet eller borgerne generelt. Dette er med forbehold for senere udmøntning af dekommunale styringsplaner. Det bemærkes, at kystbeskyttelsesloven i dag giver hjemmel til atfordele udgifterne for kystbeskyttelsesforanstaltninger til de grundejere, der har nytte heraf.I forhold til de 6-årige kommunale handleplaner som kommunerne skal udarbejde eftermiljømålsloven forventes det, at udarbejdelse af et tillæg hertil om risikostyringsplaner samtrevidering af de eksisterende beredskabsaftaler kan udløse udgifter for 20 – 30 kommuner på samletca. 0,5 mill.kr. pr. år.Den statslige udpegning og kortlægning af risikoområder for oversvømmelse vurderes i stortomfang at kunne bygge på de eksisterende planer og foregå i forbindelse med de statslige
vandplaner efter miljømålsloven. Det forventes, at der skal bruges ekstra 1 – 2 årsværk hertil,svarende til 1 – 2 mill.kr.Det forudsættes at evt. merudgifter afholdes inden for Miljøministeriets eksisterende rammer.Kommissionen har i sin konsekvensvurdering sammenlignet direktivforslaget med et scenarie, hvorrisikostyring og koordinering m.v. mellem landene skulle ske frivilligt. Derved ser Kommissionenklare fordele ved direktivforslaget på flere områder, såsom øget sikkerhed for borgere ogvirksomheder, koordinerede risikostyringsplaner og solidarisk ansvar indenfor vanddistriktet atfordele omkostninger for forebyggende foranstaltninger. Det konkrete arbejde med udarbejdelse afrisikokortlægning vurderer Kommissionen gennemsnitligt koster mellem 100 og 350 euro per km2.Mens administration af risikostyringsplaner vil være meget afhængig af hvor det enkeltemedlemsland vælger at lægge sikringsniveauet for hvornår der er ”væsentlig risiko” foroversvømmelse og evt. nye tiltag, samt hvilke planer der findes på området i forvejen.Kommissionens konsekvensvurdering vurderes at være mindre anvendelig for de danske forhold.Blandt andet vurderes det i forhold til den konkrete udmøntning af risikostyringsplanerne påbaggrund af de hydrologiske og geologiske forhold i Danmark, at der ikke forekommeroversvømmelser af samme karakter i de danske vandløbssystemer, som de oversvømmelser deropleves i forbindelse med de centraleuropæiske floder. Direktivet forventes derfor ikke at påføreDanmark væsentlige konsekvenser for så vidt angår vandløbene. I forbindelse med oversvømmelseri kystområder vurderes det, at de eksisterende beredskabsplaner i stort omfang vil være dækkende iforhold til direktivforslaget. Endvidere bemærkes, at Kommissionen ikke har foretaget en egentligcost-benefit analyse, da omfanget af nye forebyggende foranstaltninger, som udmøntning af deenkelte risikostyringsplaner, ikke kendes på forhånd.Beskyttelsesniveau:Direktivforslaget vurderes ikke at påvirke det danske beskyttelsesniveau i forhold til de eksisterendeplaner og strategier på området, men vil indføre en formaliseret procedure for vurdering ogforvaltning af risiko for oversvømmelser over hele landet.5. HøringForslaget er udsendt i almindelig høring den 30.januar 2006 med frist til den 14. februar.Beredsskabsstyrelsen har fremsendt enkelte bemærkninger, som er indarbejdet i rammenotatets pkt.4. Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) har meddelt, at man ser positivt på forslaget, ogat det er vigtigt, at der kan ske en tilpasning til de lokale forhold. Endvidere finder DANVA, at det iindledningen af direktivet bør nævnes, at alle sammenhænge mellem beskyttelse, byplanlægning,serviceniveau, sundhed, sikkerhed og afvanding bør vurderes samt at bæredygtige systemer tilreduktion af udledning af vand gennem afløbssystemerne bør promoveres i direktivet.
Akademiet for Tekniske Videnskaber, Fagligt Fælles Forbund, Forvandsvæsnet samt ForsvaretsByggetjeneste har ikke haft bemærkninger til forslaget.Sagen drøftedes i EU specialudvalget for miljø den 8. februar 2006. Det gav ikke anledning tilbemærkninger.6. Europa Parlamentets udtalelserDer foreligger ikke pt. udtalelser fra Europa Parlamentet.7. ForhandlingssituationenForslaget har endnu ikke været forhandlet i Rådet, men har været behandlet på møder i Rådetsmiljøgruppe den 27. og 31. januar samt 9. februar 2006.På møderne har der tegnet sig et billede af en gruppe af delegationer, der i overvejende grad tagerpositivt imod forslag, idet de alle fremhævede deres problemer med oversvømmelser.En mindre gruppe af delegationer påpeger dog, at forslaget strider imod subsidiaritetsprincippet.Man anerkender behovet for EU regulering af oversvømmelsesrisici i.f.m. grænseoverskridendefloder/river basins, men kan ikke acceptere at forslaget også regulerer vandsystemer ogkystområder, der ikke er grænseoverskridende. Det forventes at disse delegationer aktivt vil forsøgeat indsnævre fokus i forslaget til alene at regulere grænseoverskridende vandløbssystemer ogkystområder. De samme delegationer kritiserede Kommissionens konsekvensvurdering (impactassessment) og efterlyser en kvantificering af costs og benefits ved de forskellige skitseredeberegningsmodeller.En række delegationer mener, at de medlemsstater der allerede har truffet foranstaltninger i form afplaner og grænseoverskridende samarbejder, i videst muligt omfang skal kunne bevare disse tiltagog ikke pålægges yderligere forpligtelser i forbindelse med forslaget.8. Regeringens holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen vil, efter høring af de afforslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideretgrundnotat til Folketinget.